• Äldre 21 Aug 19:35
    18951 visningar
    24 svar
    24
    18951

    Kunskapsskolan i Lund/Hbg: Erfarenheter?

    Hej!

    Går ditt barn på Kunskapsskolan i Lund eller i Helsingborg?

    Hur är din erfarenhet av Kunskapsskolan? Hjälper den skolan de barn som behöver särskilt stöd?

    Berätta gärna!

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Kunskapsskolan i Lund/Hbg: Erfarenheter?
  • Äldre 24 Sep 22:05
    #11
    Anonym (Gymnasielärare) skrev 2017-09-22 09:12:56 följande:

    Jag arbetar på en fristående gymnasieskola i Lund. Ibland får vi elever som nästan inte kan något alls, men har bra betyg (C eller högre) från grundskolan. Det stående "skämtet" i personalrummet har blivit - "jaha, gick han/hon på Kunskapsskolan?"

    Tyvärr är det alldeles för många som har gått på Kunskapsskolan som inte har kunskaper med sig när de kommer till oss på gymnasiet. Jag skulle aldrig placera mitt barn där, absolut inte om det finns behov av extra stöd. Det blir någon annan fristående skola för oss, de kommunala ger jag inte heller mycket för med tanke på andra saker. En positiv sak med de kommunala skolorna är annars att elevers kunskaper verkar mer stämma överens med betygen. Men det är nog det enda positiva jag kan komma på.


    Tack för ditt svar!

    Det "skämtet" har jag hört bland kollegor på gymnasiet i en annan kommun också, så det är inte unikt för Lund.

    Eftersom Kunskapsskolan ger väldigt hög andel av eleverna minst E i alla ämnen, så hoppas jag att de "pyser" elever när de kan även om de ju formellt inte måste det.

    Om du tänkt välja friskola i just Lund till ditt barn, så tänk på att sätta barnet i kö tidigt till många olika skolor samt till alla nya friskolor som tillkommer då och då. De skolor som är bra där idag kan ändras till att inte vara bra om några år. På samma sätt finns det skolor som haft problem tidigare men som blivit bra idag. Jag hade nu i efterhand hellre pendlat med mitt eget barn när hon var yngre till och från Lund varenda dag än valt närmsta kommunala skola här i närliggande kommun.
  • Anonym (Lärar­e)
    Äldre 29 Sep 15:19
    #12

    Friskolor i all ära, men sådant här hade jag ju i alla fall inte velat stödja:

    www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/59eyE

  • Äldre 6 Oct 17:03
    #13
    Anonym (Lärare) skrev 2017-09-29 15:19:04 följande:

    Friskolor i all ära, men sådant här hade jag ju i alla fall inte velat stödja:

    www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/59eyE


    Tack för din länk! Det finns en till sida av myntet:

    www.di.se/nyheter/kritiken-mot-regeringen-hyckleri/

    Viktigast för mitt barn är att skolan ger mitt barn den utbildning som hon behöver i framtiden. Kunskapsskolan i Helsingborgd elever har exempelvis skyhöga betyg jämfört med andra skolor i Helsingborg och skolorna i Lund. Kan det möjligtvis bero på att bara de kloka föräldrar som satte sina 5-åringar i kö dit var de som var högutbildade och såg vart kommunala skolan var på väg?

    Skolpengen till friskolor går ofta till elevernas lärande medan kommunala skolors skolpeng går till för höga lokalkostnader för mögelskadade skolbyggnader.
  • Äldre 6 Oct 17:07
    #14
    trollets mamma skrev 2017-10-06 17:03:57 följande:

    Tack för din länk! Det finns en till sida av myntet:

    www.di.se/nyheter/kritiken-mot-regeringen-hyckleri/

    Viktigast för mitt barn är att skolan ger mitt barn den utbildning som hon behöver i framtiden. Kunskapsskolan i Helsingborgd elever har exempelvis skyhöga betyg jämfört med andra skolor i Helsingborg och skolorna i Lund. Kan det möjligtvis bero på att bara de kloka föräldrar som satte sina 5-åringar i kö dit var de som var högutbildade och såg vart kommunala skolan var på väg?

    Skolpengen till friskolor går ofta till elevernas lärande medan kommunala skolors skolpeng går till för höga lokalkostnader för mögelskadade skolbyggnader.


    Ursäkta stavfel. Min mobil rättade med autokorrekt och skickade innan jag skrivit klart.
  • Anonym (Lärar­e)
    Äldre 6 Oct 17:50
    #15
    trollets mamma skrev 2017-10-06 17:03:57 följande:

    Tack för din länk! Det finns en till sida av myntet:

    www.di.se/nyheter/kritiken-mot-regeringen-hyckleri/

    Viktigast för mitt barn är att skolan ger mitt barn den utbildning som hon behöver i framtiden. Kunskapsskolan i Helsingborgd elever har exempelvis skyhöga betyg jämfört med andra skolor i Helsingborg och skolorna i Lund. Kan det möjligtvis bero på att bara de kloka föräldrar som satte sina 5-åringar i kö dit var de som var högutbildade och såg vart kommunala skolan var på väg?

    Skolpengen till friskolor går ofta till elevernas lärande medan kommunala skolors skolpeng går till för höga lokalkostnader för mögelskadade skolbyggnader.


    Snarare att friskolor tenderar till att sätta för höga betyg...

    Jobbar du själv i skolan eftersom du så tvärsäkert pratar om vart pengarna går?

    Forskningen säger att det där med att eleverna ska forska fram saker gör att de lär sig mindre än om den metod som det pratas så illa om, nämligen "katederundervisning"
  • Äldre 14 Oct 11:00
    #16

    Tack för din input.

    Titta på hur mycket vinst per elev som Kunskapsskolan tar ut i snitt i Sverige under ett år och multiplicera med det totala antalet elever på Kunskapsskolan i Lund så går en summa att få fram. Jämför denna med skolpengen per elev på samma skola eller med kommunens genomsnittliga skolpeng. Titta sedan på summan som samma kommun går back på enbart kommunens egna lokalkostnader för skolor (och förskolor) under ett år. Dividera den summan på kommunens alla barn. (Siffrorna finns på nätet att googla fram och det gjorde jag av ren nyfikenhet.)

    Sen kan man börja jämföra belopp och proportioner! Inte är det Kunskapsskolan som slukar en massa av våra skattepengar.

    Många kommunala skolor och förskolor med mögelskador ska dessutom framöver flytta till nya lokaler i samma kommun - och skattepengar ska finansiera även det. Ta den totalkostnaden för detta och dividera med antalet barn på kommunens skolor och addera detta till det redan uträknade resultatet ovan.

    Friskolor i gamla välbyggda stenbyggnader har ofta betydligt lägre lokalkostnader per elev och kan lägga dessa pengar på själva verksamheten istället.

    Hade massmedia gjort den jämförelsen och publicerat vad pengarna i verkligheten går till så hade säkerligen många reagerat...

    Jag har jobbat i skolan, men gör det inte just nu. (Är varken ekonom eller rektor eller liknande.) Men jag har jobbat på både kommunala och fristående som är jättebra respektive mindre bra och sett lite av varje. Med tanke på vad kommunens skopeng går till så hade jag gärna satt mitt barn i en vinstdrivande skola helt utan dåligt samvete så länge skolan lär barnet det ska och samtidigt får bra betyg.

    Ja, mer katederundervisning skulle behövas igen! Men läroplanen ser ut som den gör och fokuserar mer på barnens eget "forskande" efter kunskap än hur jag hade velat att det såg ut. Flummet i lärarutbildningen har inte gjort det bättre heller.

  • Äldre 14 Oct 11:03
    #17

    Smileyn la FL till av misstag när jag skickade inlägget.

  • Anonym (Skolf­örälde­r)
    Äldre 14 Oct 11:22
    #18
    Anonym (Lärare) skrev 2017-10-06 17:50:00 följande:

    Snarare att friskolor tenderar till att sätta för höga betyg...

    Jobbar du själv i skolan eftersom du så tvärsäkert pratar om vart pengarna går?

    Forskningen säger att det där med att eleverna ska forska fram saker gör att de lär sig mindre än om den metod som det pratas så illa om, nämligen "katederundervisning"


    Vi har barn i Kunskapsskolan och är jättenöjda. Vi upplever inte att det går ut på att barnen skall leta kunskap på egen hand, tvärtom är lärarna väldigt kunniga och engagerade. Skolan följer läroplanen och vi får hela tiden god information om elevens kunskaper jämfört med läroplanen.
  • Äldre 14 Oct 11:28
    #19
    Anonym (Skolförälder) skrev 2017-10-14 11:22:42 följande:

    Vi har barn i Kunskapsskolan och är jättenöjda. Vi upplever inte att det går ut på att barnen skall leta kunskap på egen hand, tvärtom är lärarna väldigt kunniga och engagerade. Skolan följer läroplanen och vi får hela tiden god information om elevens kunskaper jämfört med läroplanen.


    Tack så mycket för ditt svar!

    Hoppas det är så på alla Kunskapsskolor

    Berätta gärna vilken av Kunskapsskolrna som ditt barn går på.
  • Anonym (Skolf­örälde­r)
    Äldre 14 Oct 12:20
    #20
    trollets mamma skrev 2017-10-14 11:28:03 följande:

    Tack så mycket för ditt svar!

    Hoppas det är så på alla Kunskapsskolor

    Berätta gärna vilken av Kunskapsskolrna som ditt barn går på.


    Västerås.
  • Anonym (Lärar­e)
    Äldre 14 Oct 15:35
    #21
    Anonym (Skolförälder) skrev 2017-10-14 11:22:42 följande:

    Vi har barn i Kunskapsskolan och är jättenöjda. Vi upplever inte att det går ut på att barnen skall leta kunskap på egen hand, tvärtom är lärarna väldigt kunniga och engagerade. Skolan följer läroplanen och vi får hela tiden god information om elevens kunskaper jämfört med läroplanen.


    Då har de ändrat sig sen när jag läste på som allra mest om skolan och ändrat sig på 1-2 år sen min kollega jobbade där. Hon slutade pga att det var så "flummigt".
  • Anonym (Lärar­e)
    Äldre 14 Oct 15:38
    #22
    trollets mamma skrev 2017-10-14 11:00:24 följande:

    Tack för din input.

    Titta på hur mycket vinst per elev som Kunskapsskolan tar ut i snitt i Sverige under ett år och multiplicera med det totala antalet elever på Kunskapsskolan i Lund så går en summa att få fram. Jämför denna med skolpengen per elev på samma skola eller med kommunens genomsnittliga skolpeng. Titta sedan på summan som samma kommun går back på enbart kommunens egna lokalkostnader för skolor (och förskolor) under ett år. Dividera den summan på kommunens alla barn. (Siffrorna finns på nätet att googla fram och det gjorde jag av ren nyfikenhet.)

    Sen kan man börja jämföra belopp och proportioner! Inte är det Kunskapsskolan som slukar en massa av våra skattepengar.

    Många kommunala skolor och förskolor med mögelskador ska dessutom framöver flytta till nya lokaler i samma kommun - och skattepengar ska finansiera även det. Ta den totalkostnaden för detta och dividera med antalet barn på kommunens skolor och addera detta till det redan uträknade resultatet ovan.

    Friskolor i gamla välbyggda stenbyggnader har ofta betydligt lägre lokalkostnader per elev och kan lägga dessa pengar på själva verksamheten istället.

    Hade massmedia gjort den jämförelsen och publicerat vad pengarna i verkligheten går till så hade säkerligen många reagerat...

    Jag har jobbat i skolan, men gör det inte just nu. (Är varken ekonom eller rektor eller liknande.) Men jag har jobbat på både kommunala och fristående som är jättebra respektive mindre bra och sett lite av varje. Med tanke på vad kommunens skopeng går till så hade jag gärna satt mitt barn i en vinstdrivande skola helt utan dåligt samvete så länge skolan lär barnet det ska och samtidigt får bra betyg.

    Ja, mer katederundervisning skulle behövas igen! Men läroplanen ser ut som den gör och fokuserar mer på barnens eget "forskande" efter kunskap än hur jag hade velat att det såg ut. Flummet i lärarutbildningen har inte gjort det bättre heller.


    Nej läroplanen fokuserar inte alls så mycket på barns eget forskande som många tror.. Står inget uttalat om det i läroplanen så vitt jag vet. Har dock den inte framför mig just nu men katederundervisning har så negativ klang så många vill inte ta det ordet i sin mun..
  • Anonym (Skolf­örälde­r)
    Äldre 14 Oct 17:14
    #23
    Anonym (Lärare) skrev 2017-10-14 15:35:58 följande:

    Då har de ändrat sig sen när jag läste på som allra mest om skolan och ändrat sig på 1-2 år sen min kollega jobbade där. Hon slutade pga att det var så "flummigt".


    Ja, de har ändrat en hel del på konceptet de sista två åren, mina barn började för två år sen, jag tror vi har haft tur med detta. Man har styrt upp allt lite hårdare. Tex har varje elev fått ett individuellt schema, tidigare fanns inga scheman. Man har också infört fler kommunikstionspass, dvs traditionella lektioner med sk katederundervisning.
  • Anonym (Skolf­örälde­r)
    Äldre 14 Oct 17:18
    #24
    Anonym (Lärare) skrev 2017-10-14 15:35:58 följande:

    Då har de ändrat sig sen när jag läste på som allra mest om skolan och ändrat sig på 1-2 år sen min kollega jobbade där. Hon slutade pga att det var så "flummigt".


    Jag tycker att Kunskapsskolan är väldigt strukturerad. Jag är väldigt engagerad och hjälper mina barn mycket, har inte märkt av något flum, tvärtom. Engagerade kunniga lärare och bra studiematerial tycker jag att de har.
Svar på tråden Kunskapsskolan i Lund/Hbg: Erfarenheter?