• hundtok

    5:2

    Har provat de flesta dieter tillsammans med min man men vi ger upp innan vi knappt har börjat. Någon som känner igen sig? :)

    Nu har vi kört en vecka med 5:2 och det känns faktiskt väldigt bra! Tagit bort onyttigheter på vardagar också och ökat på vardagsmotionen. Gått ner 1,1 kg på en vecka!

    Någon mer som vill hänga på och få lite pepp och ge lite pepp?

  • Svar på tråden 5:2
  • LejonSa

    Jag gjorde innan jag blev gravid. Ämnar fortsätta när bebis har kommit. Ja inte direkt då. Men när det känns dags och lämpligt att börja "ta tag i sig själv".

    Tyckte oxkså det funkade bra. Gick ner i vikt och mådde bra!

  • Starka

    5:2 är suveränt har gått ner 23 kilo

    Så lätt att följa, jag har 30 kilo kvar och kommer att fortsätta med 5:2 hela vägen som det ser ut nu. Tappar ungefär ett halvt kilo i veckan

  • Stårschan

    Jag är nyfiken och sugen på att börja, men skulle behöva hjälp med vad jag bör äta/dricka på fastedagarna. Det bästa vore ju om man fick en meny där det står "välj valfri frukost/lunch/middag från denna meny" och så fick man ihop en lagom dags födointag.

    TS - vad äter du?

  • Starka
    Stårschan skrev 2017-08-28 12:40:09 följande:

    Jag är nyfiken och sugen på att börja, men skulle behöva hjälp med vad jag bör äta/dricka på fastedagarna. Det bästa vore ju om man fick en meny där det står "välj valfri frukost/lunch/middag från denna meny" och så fick man ihop en lagom dags födointag.

    TS - vad äter du?


    Man kan hitta mycke på nätet

    Jag är lite lite lat så jag kör kvarg enkelt o smidigt, ägg är också en bra fastedags mat
  • Stårschan
    Starka skrev 2017-08-28 17:59:57 följande:
    Man kan hitta mycke på nätet

    Jag är lite lite lat så jag kör kvarg enkelt o smidigt, ägg är också en bra fastedags mat
    Hm. Hela dagen på kvarg? Jag inser att det nog gäller att hitta något som jag tycker är gott och som ändå funkar tillräckligt som bukfylla. Var det inte Madonna som i stort sett levde på popcorn ett tag? Det är väl egentligen inte helt tokdumt, om de inte är fulla med smör och salt? *önsketänker*
  • LejonSa
    Stårschan skrev 2017-08-29 07:55:52 följande:

    Hm. Hela dagen på kvarg? Jag inser att det nog gäller att hitta något som jag tycker är gott och som ändå funkar tillräckligt som bukfylla. Var det inte Madonna som i stort sett levde på popcorn ett tag? Det är väl egentligen inte helt tokdumt, om de inte är fulla med smör och salt? *önsketänker*


    Jag brukade köra (innan jag blev gravid) en fastedag: 2 ägg (vitorna då det är mindre kalorier i de och ger mer utrymme till större måltider vid lunch/middag) med kaffe (utan mjölk o socker). Eventuellt en tomat till eller lite gurka.

    Lunch tog jag ofta en måltidsersättning eller viktväktarsoppa. Står ju då tydligt hur mkt kcal det är.

    Middag brukade jag äta sallad med antingen torsk (kokt eller tillagad i ugn) eller kycklingfilé, som jag lagade i ugnen utan olja/smör, med kryddor. Eller kokade kycklingfilén i massa kryddor.

    La in allt i lifesum appen och ofta hade jag lite kvar då till 500 om jag ville ta lite frukt till kvällen eller ett extra ägg eller så under dagen.
  • Starka
    Stårschan skrev 2017-08-29 07:55:52 följande:

    Hm. Hela dagen på kvarg? Jag inser att det nog gäller att hitta något som jag tycker är gott och som ändå funkar tillräckligt som bukfylla. Var det inte Madonna som i stort sett levde på popcorn ett tag? Det är väl egentligen inte helt tokdumt, om de inte är fulla med smör och salt? *önsketänker*


    Det är mycket protein i kvarg så de mättar bra o som sagt så är jag lite lat haha

    I början var jag jätteengagerad o letade bra recept men sen kom jag på att de va så smidigt, öppna en burk ner med lite bär o tryck in i ansiktet färdigt haha

    Ett tag åt jag en jäkla massa morötter, jag är lite så periodare, hittar jag nåt som funkar så kör jag på de tills jag aldrig vill se en morot igen tex då hittar jag nåt nytt
  • hundtok

    Kul att det har kommit några fler!!

    Jag är inne på andra veckan med 5:2 nu och tycker det fungerar bra. Minskade 0,7 kg första veckan (ska bara ner 4 kg till).

    På fastedagar äter jag kvarg eller ägg till frukost. Till lunch äter jag oftast någon sallad med tonfisk eller kyckling. Middag har varierat. Idag blev det svampomelett (på äggvitor). Finns mycket recept på nätet!

  • hundtok

    Jag har ökat träningsdosen också så det ska bli två pass med aerobics eller liknande per vecka och dagliga promenader. Siktar på att gå 15000 steg per dag minst.

  • hundtok
    Starka skrev 2017-08-28 12:31:34 följande:

    5:2 är suveränt har gått ner 23 kilo

    Så lätt att följa, jag har 30 kilo kvar och kommer att fortsätta med 5:2 hela vägen som det ser ut nu. Tappar ungefär ett halvt kilo i veckan


    Hur länge har du hållit på? Bra jobbat!
  • Aniiee

    Jag kastar in ett litet hejja-rop =) Tycker ni är duktiga.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Starka
    hundtok skrev 2017-08-30 19:16:38 följande:

    Hur länge har du hållit på? Bra jobbat!


    I ungefär 7-8 mån
  • hundtok

    Kört ett hårt träningspass idag! Försöker klämma in dem mellan fastdagarna. När jag fastar blir det bara långa promenader.

Svar på tråden 5:2