• Alex23­2
    Äldre 24 Aug 17:07
    3349 visningar
    7 svar
    7
    3349

    Varför är tjejer så känsliga?

    Jag bara undrar varför tjejer är känsligare än män?

  • Svar på tråden Varför är tjejer så känsliga?
  • Anonym (Y)
    Äldre 24 Aug 17:44
    #1
    +1

    Kan du ge exempel så vi förstår hur du menar?

  • Anonym (H)
    Äldre 25 Aug 10:28
    #2

    Vad menas

  • Äldre 25 Aug 10:33
    #3

    I vilket sammanhang?

  • Anonym (N)
    Äldre 25 Aug 10:35
    #4
    -1

    Nej kvinnor är inte känsligare än män, däremot är det socialt accepterat och delvis förväntat för kvinnor att visa känslor medan det för män inte är det.

  • Äldre 26 Aug 10:44
    #5

    Kvinnor har rent fysiskt lättare att börja gråta eftersom vi har trängre tårkanaler.

    Vissa har stora hormonsvängningar pga mens också och preventivmedel med hormoner kan fucka upp humöret ytterligare, liksom graviditet och barnafödande.

    Sen räknas det väl fortfarande som mer ok för kvinnor att visa känslor rent kulturellt, så pressen att hålla tillbaka är inte lika stor.

    Sen vet jag inte om kvinnor egentligen är känsligare än män. Alla män jag verkligen lärt känna har visat sig vara väldigt känsliga. Många män verkar ha väldigt mycket fasad och visar inte när de tar illa upp fastän de gör det.

  • Äldre 30 Aug 14:49
    #6
    +1

    För länge sedan när muskelstyrkan var mer avgörande så klarade sig män genom att använda musklerna, använda styrka, ibland våld.

    Kvinnor kunde inte mäta sig med det, och därför var de tvungna att parera hans kraft, förutse utbrott och aggression. Kvinnor var också mer med barnen i början. Att ta han dom barn handlar mycket om att kunna läsa av deras behov i god tid.

    I bägge fallen vann kvinnan på att vara empatisk, känslig och förutseende. Män behövde inte det på samma sätt.

    Idag är vi inga grottvarelser, men de där gamla skillnaderna har lagrats på med sociala beteenden.

    Så tror jag.

  • Anonym (Imma)
    Äldre 30 Aug 14:53
    #7
    +1

    Tror inte kvinnor är känsligare. Många är däremot bättre på att uttrycka de känslor i ord/handling.

    Beroende på hormoner så trot jag menstruerande kvinnor kan vara känsligare ca en vecka i månaden men annars inte.

    Folk som är ständigt känsligare än genomsnittet från födseln finns däremot och vad jag vet så är de lika vanliga inom båda könen.

Svar på tråden Varför är tjejer så känsliga?