• Simpan27

    Sjunger jag bra?

    Hejsan

    Jag håller på med en musikal nu och jag ska sjunga denna låten. Låter det bra?

    Ifall ni inte tycker det så vill jag gärna höra varför för i mina öron låter det bra :)

    https://vocaroo.com/i/s1PIQN9whTx9
  • Svar på tråden Sjunger jag bra?
  • äsch

    Du har ett vibrato som är lite för starkt, så att det blir falskt. Du vibrerar sakta och du vibrerar näst intill mellan heltoner. Dessa två i kombination blir dessvärre inte jättebra. Du är inte helt tonsäker, men helt ok. Jobba lite med ditt vibrato så blir det kanon.

  • Simpan27

    Okej men lät det bra? Och skulle det funka att köra live?

  • Digestive

    Tycker att det låter bra men håller med föregående angående ditt vibrato. Tycker överlag att vibrato är en väldigt överskattad sångteknik och låten hade presenterats betydligt bättre om enbart några få välvalda toner (som tydligt återkommer i låten) hade ett. Ett vibrato har ingen som helst egenvärde i sig och i en musikal så bör sången vara ledig och mindre komplex (läs: lättlyssnad) överlag.

    Annars låter det som sagt bra i mina öron - låten känns rätt till din röst!

  • Digestive
    Simpan27 skrev 2017-09-03 00:36:39 följande:

    Okej tack så mycket ^^ försökte utan vibrato nu.

    vocaroo.com/i/s1zoMqjLm25X


    Helt klart bättre. Glad

    Lite roliga tips i allmänhet:

    - En röst som ska låta volymmässigt högt (vilket är lämpligt för en musikal i allmänhet) blir oftast bäst om tänker att man sjunger "stort" istället för "starkt". Tryck inte fram volymen utan låt rösten "ta mer plats" istället.

    - Träna på att hitta andningen överallt där en låt tillåter det.

    - När du ska gå upp i ton så blir det lättare om du böjer huvudet nedåt (gör luftvägen kortare) och tvärt om när du ska gå ner i ton.
  • Simpan27
    Jasmin Karlsson skrev 2017-09-03 07:41:44 följande:

    Nej, låter dåligt


    Varför tycker du det?
  • äsch
    Jasmin Karlsson skrev 2017-09-03 07:41:44 följande:

    Nej, låter dåligt


    Detta var inte alls konstruktivt. Jag vill också ha en motivering till varför du säger som du säger utan att tänka på mottagaren.
Svar på tråden Sjunger jag bra?