• mso
    Äldre 5 Sep 10:52
    1377 visningar
    5 svar
    5
    1377

    Kan jag ha PCOS?

    Håller med om att det inte låter som PCOS.
    Dessutom brukar (iaf brukade) man inte få operera in P-stav om det finns risk för PCOS utan att först göra en koll.
    Det var när jag ville operera in Pstav som de upptäckte min PCOS för nästan 20 år sedan nu. 

  • mso
    Äldre 5 Sep 15:19
    #5
    Naaathaaaliiiee skrev 2017-09-05 11:33:36 följande:
    Okej tack för svar:) hur upptäckte de din PCOS?

    När jag satte in p-stav så gjordes det inga tester. Ändå var jag tydlig med att jag har gått upp 25 kg med mini-piller men det var inget som de brydde sig om.
    Innan de ville skriva ut något recept på Pstav så ställde de en massa frågor. Bl.a. om mensen var regelbunden då ja ginte gick på p-piller. Svaren jag gav var sådanna att de ville utreda bl a för PCOS, kolla sköldkörteln m.m. Jag fick göra ett VUL för att kolla äggstockarna och lämna blod. Det första de såg på VULet var att jag hade som ett pärlband av ägg längs med väggarna i äggstockarna. Blodprovet visade ochså på PCOS då jag bl a hade förhöjd nivå på testosteron.

    Någon P-stav blev det aldrig tal om utan jag fick fortsätta med mina P-piller.

    Just viktuppgången av minipiller är ganska vanligt rent generellt. Samma med Pstav. Har en kompis som gick upp så mycket på två månader att jag knappt kände igen henne. Alla reagerar olika på olika hormoner, och det viktiga är att hitta en kombination som fungerar för dig. Kanske skulle du prova ett vanligt p-piller, eller kopparspiral? 
Svar på tråden Kan jag ha PCOS?