• Anonym (Suck)
    Äldre 5 Sep 11:52
    822 visningar
    3 svar
    3
    822

    Låg självkänsla

    Behöver bara få skriva av mig lite, och gärna få tips och synpunkter till det. Jag har den senaste tiden reflekterat över hur jag ser på mig själv, och varför det känns som jag inte klarar av saker lika bra som andra. Kom fram till att jag har låg självkänsla/dåligt självförtroende. Kanske låter enkelt men för mig var det mindblowing att komma på det. Ju mer jag rannsakar mig själv, desto mer inser jag att det stämmer. Det känns som mina vänner är med mig för att de måste/tycker synd om mig, och nu när jag träffat en ny helt fantastisk vän så känns det som hon när som helst kommer inse att jag är en loser och inte vilja träffas mer.

    Förstår inte varför jag känner såhär. Jag är en smart, söt tjej med ett härligt liv egentligen, men fan vad jag varenda dag känner att jag inte duger. När jag umgås med folk och vill berätta något kul som hänt/en historia känner jag alltid att "nej, varför skulle de bry sig om det?". Jag värdesätter vad andra tänker om mig väldigt högt vilket är helt åt skogen att göra, det vet jag. Detta har förvärrats sedan jag genomgick en abort för ett år sedan. När jag tänker på det fylls jag med skuldkänslor. Har pratat med min sambo om allt detta men han kan inte förstå, och att jag känner så lite för mig själv påverkar också självklart vår relation.

    Detta håller mig tillbaka så fruktansvärt mycket i princip alla sociala sammanhang, då jag VET att jag egentligen är den roliga tjejen som vill hitta på saker och har mycket humor. Den enda jag är mig själv med till 100% är min sambo. Vill så gärna älska mig själv, men vet inte hur. Har någon bra tips? Är 21 år och tjej om det har någon betydelse.

  • Svar på tråden Låg självkänsla
  • Anonym (Må bättre­)
    Äldre 5 Sep 13:00
    #1

    Jag tror att din ålder har en betydelse ja. Fast många har perioder i livet då de ifrågasätter sig själva. Jag är 39 nu och kan också ha dålig självkänsla ibland. Det tycker jag inte är något konstigt. Ibland tar man sig ur saker själv och ibland kan det kännas skönt att få hjälp.

    Jag gick hos en terapeut i din ålder pga av ätstörningar och hade då så dålig självkänsla att jag sa att jag tyckte synd om den som blev ihop med mig, för han kunde få någon så mycket bättre... När jag gått där ett tag kände jag inte så.

    Försök se de människor du har runt dig och inse att dom säkert också mår dåligt ibland. Kan du prata med dina vänner eller har ni mer en rolig relation bara?

    Jag kan iaf tipsa om att gå till en terapeut om du känner att du vill/behöver ha hjälp att komma ifrån det. Kanske även för att komma över aborten. Det kan ju också påverka din syn på dig själv. Har inte gjort någon själv, men kan tänka mig att det för en del är väldigt jobbigt.

    Lycka till

  • Anonym (Känne­tecken­)
    Mon 12 Jul 2021 16:25
    #2

    Vad är kännetecknen för en tjej med dålig självkänsla hur märks det

  • Anonym (Känne­tecken­)
    Sun 29 Aug 2021 06:58
    #3

    Är det en tjej som har svårt att ta plats handlar det mer om självförtroende kanske?

Svar på tråden Låg självkänsla