• Äldre 13 Sep 13:59
    8324 visningar
    19 svar
    19
    8324

    Förlossningsbrev

    Skrev inget "brev" men diskuterade vissa saker med barnmorskan vid sista kontrollen som hon noterade i journalen. För mig var det viktigt att inga studenter närvarade eller andra som inte måste vara i förlossningsrummet, helt enkelt så få personer som möjligt. Jag ville inte heller att venkateter ("nål i handen") skulle sättas bara rutinmässigt utan endast om det verkligen behövdes. Det var också viktigt för mig att de inte bytte kläder på mig till sjukhusrock utan jag ville ha mina egna kläder och byta sen efter förlossningen. Vid min första förlossning var jag helt borta och då drog personalen av mig alla kläder och bytte till rock och jag var inte i skick att ens kunna protestera. Man blir så jävla naken i förlossningssituationen och jag ville vid min andra förlossning i alla fall kunna ha kläder på mig på överkroppen - sån där sjukhusrock är ju bara ett tunt tyg med knappar som öppnar sig så fort man rör sig. 
    Personalen följde helt mina önskemål.

  • Äldre 13 Sep 14:00
    #14
    ninjamamman skrev 2017-09-13 13:48:35 följande:

    Har fött flera barn och har aldrig skrivit ngt förlossningsbrev. Har tagit det som det har kommit.

    Som bm tycker jag det kan vara bra att veta om det är något som är väldigt viktigt att veta tex sjukdomar (står i och för sig i journalen), att man inte vill ha ngn typ av smärtlindring (eller gärna vill ha tidig EDA), inte vill ha upp barnet direkt på bröstet efteråt, pappan vilk inte klippa navelsträngen tex.

    Saker som att hålla perinealskydd (vi gör alltid ALLT för att det ska gå sönder så lite som möjligt) eller inte vill ha nål eller värkförstärkande dropp (detta görs när det behövs. Vad patienten än vill) är väldigt onödiga (men vanliga) saker att skriva.

    Lycka till när det blir dags :)!


    Förstår inte alls detta. Det var verkligen inte onödigt för mig att skriva att jag inte ville ha nål. Det blev precis så vid båda mina förlossningar och antagligen endast för att jag bad om det. 
  • Äldre 13 Sep 14:05
    #16
    Tomelilla15 skrev 2017-09-13 14:00:28 följande:
    Förstår inte alls detta. Det var verkligen inte onödigt för mig att skriva att jag inte ville ha nål. Det blev precis så vid båda mina förlossningar och antagligen endast för att jag bad om det. 
    För att förtydliga - på föräldrautbildningen innan sa personalen att de alltid sätter en venkateter direkt när man kommer in. De sa också att de rutinmässigt alltid sätter nån grej i huvudet på barnet för att kolla hur det mår men det ville jag inte heller ha och behövde inte. Det är kanske olika rutiner på olika sjukhus. Är det så där du jobbar att ni alltså inte rutinmässigt sätter en infart i handen?
Svar på tråden Förlossningsbrev