• Äldre 17 Sep 09:50
    6995 visningar
    4 svar
    4
    6995

    Tips på barnvagn

    Har precis gett mig in i en djungel av barnvagnar & läser sida upp & sida ner för att hitta en barnvagn som ska passa våran livsstil.

    Skulle bli super glad om ni berättade vad ni har för vagn med för och nackdelar etc.

    Hellre för mycket info ????

    Vi bor lite utanför stan med mestadels grusväg, går mkt i skog o terräng med hundar men är även inne i stan mycket.

    Smidighet & bra förvaring är ett stort +.

  • Svar på tråden Tips på barnvagn
  • Äldre 17 Sep 10:08
    #1

    Jag har varit så nöjd med Britax smile 2! Bor utanför Stockholm, ute i naturen mycket då vi har hund.. Både grusvägar, gräs, stigar och samtidigt smidig och passar kommunalt och i stan. Inga problem på vintern heller. Verkligen älskat den vagnen. Den är rätt smal så får plats om man ska på en trång buss, men den är ändå inte liten. Grymt stor varukorg som verkligen var ett plus.

    Har köpt en bugaboo donkey nu då vi ska ha syskon, men Britax var så mycket smidigare tycker jag.

    Jag har i alla fall inget att klaga på. Vilken vagn det än blir - Det du ska tänka på är att ha lufthjul eftersom du har hundar och är ute mycket. Fått för mig att det är smidigare på tex grus och gräs och snö. Svängbara framhjul men att de är låsbara är även ett måste för mig!

    Lycka till :)

  • Äldre 17 Sep 10:18
    #2

    Låter som vi har lite samma miljöbyte, blir gärna så när man har hund ????

    Låter som den vagnen verkligen skulle kunna vara någonting för oss så den ska jag verkligen kolla lite på!???? Ja precis det här med lufthjul & låsbara hjul har jag fått höra också är någonting som underlättar & mer effektivt!

    Tack så jätte myclet för svar!????

  • Fral13
    Äldre 17 Sep 15:52
    #3

    Vi har en Emmaljunga duo edge. Är väldigt nöjda med den. Men den är modell större.

    Fördelarna (för vår del) överväger att den är större än tex Britax vagnar.

    Den är stabil, terränggående, lätrullad i snö och annat mjukare underlag. Ett av mina krav var att ha fyra stora fasta lufthjul.

    Men mitt största tips till dig om du har hund och är mycket ute i skogen är att skaffa en sele eller sjal. Jag har en manduca och jag skulle aldrig klara mig utan den. I början bar jag på mage. Nu bör jag mest på ryggen. Den går att använda från nyfödd till 20kg. Man har händerna fria och kan göra andra saker. Sedan är det ju väldigt mysigt också. Inte helt fel att få ha sitt nyfödda barn mot hjärtat. Barnet får en stor trygghet i att höra ditt hjärta slå, känna din värme och doft. På vintern kan man bära barnet innanför en stor jacka. Då har man hela tiden koll på barnets temperatur.

    Jag väntat nu vårt andra barn. Tvåa kommer också att bäras mycket. I kombination med vagn.

  • Äldre 17 Sep 20:33
    #4

    Kan starkt rekommendera den vagn vi köpt - Tutek Turran Eco med 4 fasta luftpumpade 14 tums däck. Dottern är än bara 8 veckor men jag är helt frälst i den och har hela kittet med ligg, sittdel och babyskydd+isofix.

    Vagnen i sig är väldigt hög så du behöver inte böja dig nämnvärt när du ska fixa något i vagnen (har ännu inte sett någon högre vagn). Har också hund och bor i utkanten av en liten stad där det är grus och asfalt och lilltjejen skumpar mjukt i vagnen tack vare däcken och fjädringen, inga problem att gena med den över gräsmattan heller. Den rullar väldigt lätt och vi får många komplimanger för vagnen av vänner och okända på gatan.

    Det är gallerkorg under så du får plats med stora saker där under. Liggdelen är stor och hon växer inte ur den i första taget. Vagnen är ruggigt snygg också och är inte allt för dyr. Ställbart handtag.

    Nackdelen med vagnen är också storleken, har du inte en bil med rejält bagage utrymme så är det ganska kört att få in vagnen. Den tar också upp en stor plats i hallen (om du ska ha den inne i huset/lägenheten). Den gnisslar en del men vid nästa resa till svärföräldrarna ska vi smörja däcken.

    Jag hoppas du hittar en vagn som passar dig och din livsstil! :D

Svar på tråden Tips på barnvagn