Ångrar du att du inte tog kejsarsnitt istället?
Är man påläst och har satt sig in i för-och nackdelar med kejsarsnitt så ska man inte kunna bli nekad. Å andra sidan finns det regler och begränsningar kring en patients rätt att kräva vård som inte är befogad. Som snitt utan direkt indikation.
Jag fick mitt första barn med akut snitt. Inför andra var jag inne på planerat snitt men blev mer eller mindre övertalad att avstå vilket jag gjorde eftersom vaginalt alltid är att föredra. Och visst, det hade kunnat gå.
Men jag borde litat till min magkänsla och stått på mig mer för min andra förlossning slutade med katastrofsnitt pga uterusruptur. Dvs då livmodern spricker i det tidigare ärret. Det är en ytterst ovanlig komplikation men som sagt föda barn är inte min grej, det funkade inte första gången och jag borde litat på min känsla innan.
En sak som snitt kan göra, är att försvåra kommande graviditeter. Dvs du kan råka ut för sekundär barnlöshet. Det är ingen stor risk men kanske något att ha i bakhuvudet om man tänker sig att ha många barn.