• Annan tvåbarnsmamma

Borde jag orosanmäla vår granne?

Vi bor i en lägenhet och har (snart) två barn. Ovanför oss bor helt uppenbarligen en annan barnfamilj med barn i samma ålder. Vi har aldrig sett dem vara ute och leka på gården. Vi har aldrig mött dem i hissen. I flera års tid har vi reagerat på hur fruktansvärt jobbigt de verkar ha det där uppe. Barnen skriker och gråter, sent på kvällarna. Föräldrarna skriker tillbaka ("nu lägger du av för i helvete"). De senaste veckorna har jag suttit hemma och varit smällgravid. Barnen verkar inte gå i förskola utan är hemma dagtid, hela tiden. Det har varit så i ett år ungefär. Jag hade inte reagerat på det om det inte vore för att det låter som de har de så fruktansvärt mycket jobbigare än vad vi har här hemma - och då är inte vår trotsiga lilla tvååring någon liten ängel precis nu.

Jag har verkligen reagerat på:
    1: Hur hårda föräldrarna är mot barnen, hur högt de skriker. 
    2: Barnen gråter verkligen sjukt mycket!
    3: Barnen är aldrig ute, inte på gården (där det finns en lekplats), inte i lekparken. Inte ens vackra soliga dagar. Vi har helt enkelt inte sett denna familj i verkligheten. Visst, det är en stor lägenhetsbyggnad men har man barn i samma ålder känns det jättekonstigt att vi aldrig ens sagt hej i hissen. 

Nu sitter jag här och väntar på förlossning och hör hur en förtvivlad liten tjej i min dotters ålder gråter på våningen ovanför. Det skär verkligen i hjärtat. Jag känner mig verkligen dum som funderar på en orosanmälan bara för lite barnljud ovanför, men det är verkligen illa alltså.

Vad tycker ni? Hur skulle ni  ha gjort?

• Svar på tråden Borde jag orosanmäla vår granne?
  • Lena

Knacka på och fråga om hon vill komma och leka med era barn?

• Annan tvåbarnsmamma

Det är egentligen så jag helst skulle vilja göra. Har funderat på att knacka på massor av gånger, men har känt mig lite dum, liksom "hej, vi hör att ni också har barn... Vi har aldrig setts och hälsat men eh vi bor här under och hör att de skriker så mycket?" Vet inte hur jag ska göra det på ett socialt snyggt sätt...

Går hela tiden och hoppas att vi ska springa på dem. Just nu är vår lilla på förskolan så de kan inte leka just idag...

• Lena

Du kan ju bara undra om barnet vill leka med barn. Du behöver inte förklara dig :)

• Anonym (...)

Jag har samma problem. Familjen ovanför oss har ett barn på kanske 2-3 år. Råkar veta att det bara är mannens barn och tjejen är alltså hans sambo. De har barnet på heltid vad det verkar. Det skriks väldigt mycket däruppe, smälls i dörrar och barnet gråter väldigt mycket och ofta. Förvånar mig hur en bonusmamma kan tilltala sitt lilla bonusbarn på det sättet (pappan är inte bättre han). Det är inte lyhört här i huset, hörde inte förra grannarna alls mer än fotsteg, men nu kan jag liksom höra vad som sägs.

• Anonym (Nej)

Skulle absolut inte anmäla på inga som helst grunder!

Knacka på och fråga om dom vill gå med till parken eller lekplatsen på gården!

• Anonym (H)
    Lena skrev 2017-09-25 11:26:36 följande:
    Du kan ju bara undra om barnet vill leka med barn. Du behöver inte förklara dig :)
    Håller med
  • Anonym (lilou)

Som redan sagts, knacka på och fråga om barnen vill komma och leka med dina. 
    Börja där och vill de inte att barnen ska komma med och leka så kan du säga att eftersom du hör skrik och gråt väldigt ofta kanske de har det tufft och behöver lite avlastning.

Oavsett vad så kan du ju aldrig ångra att du har försökt hjälpa till. Förhoppningsvis låter de barnen komma ut och leka. Blir ingenting bättre så skulle jag orosanmäla. 

Svar på tråden Borde jag orosanmäla vår granne?