Borde jag orosanmäla vår granne?
Vi bor i en lägenhet och har (snart) två barn. Ovanför oss bor helt uppenbarligen en annan barnfamilj med barn i samma ålder. Vi har aldrig sett dem vara ute och leka på gården. Vi har aldrig mött dem i hissen. I flera års tid har vi reagerat på hur fruktansvärt jobbigt de verkar ha det där uppe. Barnen skriker och gråter, sent på kvällarna. Föräldrarna skriker tillbaka ("nu lägger du av för i helvete"). De senaste veckorna har jag suttit hemma och varit smällgravid. Barnen verkar inte gå i förskola utan är hemma dagtid, hela tiden. Det har varit så i ett år ungefär. Jag hade inte reagerat på det om det inte vore för att det låter som de har de så fruktansvärt mycket jobbigare än vad vi har här hemma - och då är inte vår trotsiga lilla tvååring någon liten ängel precis nu.
Jag har verkligen reagerat på:
1: Hur hårda föräldrarna är mot barnen, hur högt de skriker.
2: Barnen gråter verkligen sjukt mycket!
3: Barnen är aldrig ute, inte på gården (där det finns en lekplats), inte i lekparken. Inte ens vackra soliga dagar. Vi har helt enkelt inte sett denna familj i verkligheten. Visst, det är en stor lägenhetsbyggnad men har man barn i samma ålder känns det jättekonstigt att vi aldrig ens sagt hej i hissen.
Nu sitter jag här och väntar på förlossning och hör hur en förtvivlad liten tjej i min dotters ålder gråter på våningen ovanför. Det skär verkligen i hjärtat. Jag känner mig verkligen dum som funderar på en orosanmälan bara för lite barnljud ovanför, men det är verkligen illa alltså.
Vad tycker ni? Hur skulle ni ha gjort?