• Anonym (Rädd)

    Så jävla rädd för vaginalförlossning!

    Jag måste få skriva av mig.

    Väntar mitt andra barn o är nu i v.25.

    Första barnet, föddes vaginalt med en skräckförlossning med värkar i närmare 75 timmar innan han kom ut. Tyvärr enligt min journal var det en normal förlossning för en förstföderska.

    För mig kändes hela förlossningen som ett stort övergrepp. Ingen av vårdpersonalen som förklarade något om händelseförloppet. EDA som inte fungerade det minsta. Och i slutskedet fylldes rummet med massor av folk, ingen sa något, förklarade något för varken mig eller min man. Och sedan när krystvärkarna kommer trycker in hela handen i mig gång på gång samtidigt som 2 personer med full kraft hänger över mig och trycker på magen.

    vi hade innan skrivit ett eget brev om min rädsla samt att vi ville veta vad som hände, något som precis alla ignorera även fast dom sa att dom läst vad jag skrivit. Jag har nu pga detta ingen som helst tillit till Bm/läkare på förlossningen.

    Nu känner jag att jag kan inte tänka på något annat än snitt, och självklart vet jag riskerna med KS också.

    Men jag vågar inte utsätta mig för en likadan förlossning igen.

    För ingen kan garantera att denna gången inte blir likadan.

    Nu ska vi få en tid hos aurorabm, men innerst inne känner jag att det är slöseri med tid? Ingen kommer kunna ändra varesig min upplevelse, uppfattning eller åsikt.

    Ska jag säga det när vi träffar henne? Eller hur ska jag få henne att förstå att just nu kretsar hela mitt liv kring detta, att jag inte vågar.

    Är det vanligt att man nekas snitt pga dåliga erfarenheter inför tidigare förlossning?

  • Svar på tråden Så jävla rädd för vaginalförlossning!
  • Anonym (Jo)

    Man kan dock lova att den inte blir likadan för det har inte hänt i världshistorien att två förlossningar är likadana!

  • Anonym (Rädd)

    Men det jag menar är att denna gången kan det lika gärna gå sämre "på pappret" det är ju ingen som kan garantera att det kommer gå snabbare/smidigare/minsta smärtsamt?

  • Deviant

    Men din stackare, det låter som en traumatisk upplevelse!

    Hur har det gått för dig, hur känns det nu? Träffade du auroraBM? 

  • Anonym (Rädd)
    Deviant skrev 2017-11-02 14:25:35 följande:

    Men din stackare, det låter som en traumatisk upplevelse!

    Hur har det gått för dig, hur känns det nu? Träffade du auroraBM? 


    Vi har träffat aurora och hon frågade om vi ville ha en tid till förlossningsläkare. Vet inte vad vi ska göra där? Men i slutet av samtalet berättade jag att mina tankar går åt att få ett snitt. Hon vi pratade med var förstående, lyssnade och hade en väldig förståelse för både mig o min man. Så vi ska träffas igen.

    Men nu är det bara 2 månader kvar och vi har fr inte fått någon remiss! Börjar få smått panik över detta!!
  • isolande

    Jag hade oxå en mardrömsförlossning med första barnet och var livrädd inför andra. Men jag var lika rädd för kejsarsnitt så jag ville försöka föda vaginalt igen.

    Gick på Aurora där det bestämdes att:
    - jag skulle få en EDA-infart isatt direkt jag kom in så att man inte skulle behöva vänta på läkare under de värsta värkstormarna.
    - De markerade med rött i min journal att jag var förlossningsrädd.
    - Jag hade kontrakt på att efter 12 timmar inskriven på förlossningen skulle kunna avbryta och "välja" kejsarsnitt om ungen inte var ute.

    De fick heller inte skicka hem mig när jag väl kommit in, dvs de skulle handlägga förlossningen så att den fortskred framåt även om jag inte var öppen tillräckligt för att skrivas in egentligen.

    Det enda som gjordes av ovanstående var att jag fick EDA-infarten isatt direkt. Resten av förlossningen blev en väldigt fin upplevelse och helt "normal". Jag ångrar inte att jag födde vaginalt igen utan det här blev som en revanch!

  • tollie82
    Jag var också så rädd med mitt första barn.. Hade hört skräckhistorier och min mamma som sprack, sugklocka.. Men jag hittade en sån underbar lösning som fick mig att föda naturligt utan smärtlindring eller att spricka alls.. 
    Hypnobirthing är en underbar teknik som får dig att kunna slappna av djupt så att din rädsla går bort, och därmed släpper du ut endorfiner (må bra hormon) som funkar 200 gånger bättre än morfin som smärtstillande. Ger man sig in att föda med rädsla så pumpar kroppen istället ut adrenalin hormonet som får livmoderns muskler att stanna upp, därför att instinktivt, är det inte 'säkert' att föda när kroppen tror att den är i fara. Då pumpar kroppen ut blod och syre till armar och ben för att kunna springa iväg eller slåss mot faran istället för att ge syre till livmodern under barnafödande. Jag har precis börjat hålla kurser om detta, och berättar mer om det på Vattnet Går podcasten, ansvittet som kom 1 feb precis- finns också på hypnobaby.se 


    Du lär dig att hantera dina rädslor inför förlossningen och använder dig sedan av meditation ljud filer för att hjälpa dig slappna av under värkarna. Det är en kombination av Hypnobirthing samt Mindfulness tekniker. Jag har nu fött tre barn och har inte spruckit en enda gång, eller tagit hjälp av någon smärtlindring. 

    Vill så gärna förmedla detta och sprida till alla som har fått rädslan som du.. det är så orättvist att inte sjukhusen redan lär ut detta, och förmedlar oss att det FINNS sätt att föda lugnt och naturligt.. när vi har det inom oss. 
    Hoppas hoppas att du får din vilja fram, det har du all rätt i som kvinna, vare sig det är KS eller en härlig förlossning. 

    mvh, 
    Frida Detter
Svar på tråden Så jävla rädd för vaginalförlossning!