• Aniiee

Hur uttalar du namnet Michael? (på en svensk person)

Varför uttalar du inte namnet "Mee-ha-il" eller "Mi-scha-eel" som namnet EGENTLIGEN uttalas (om vi nu ska vara sånna)

Men helt ärligt, de enda (2 st) svenskar jag känner som uttalar Michael "majkell" om svenska "Michaeler" är riktigt fåniga anglofiler av måttet "Bling bling på The Strip i Las Vegas"

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    Anonym (g) skrev 2017-09-28 23:02:37 följande:
    Bot på Gotland! Men visst, det kanske är fler Michael/Mikael i en generation som jag inte har umgåtts speciellt mycket med, eller så har jag bara missat allihop.
    Panduro skrev 2017-09-28 22:25:16 följande:
    Alltså nu är jag jättetrött här, (citerar dessutpom fel inlägg med rätt person ser jag nu) men menar du att du är obekant med namnet Mikael eller Michael?

För mig uttalas en svensk Michael givetvis Mikael, precis som i exemplet ovan med Sophie som uttalas Sofii.

Jag är överhuvudtaget obekant med namnet Michael/Mikael på en svensk person, sist jag träffade en som hette så var jag 7 år, han var 6. Han var dessutom den enda svensk jag har träffat som hette så.
    Michael (oberoende stavning) var ju annars väldigt vanligt att bli döpt till på 60- 70- och 80-talet. du har säkert haft en del runtomkring dig, kanske utan att vara medveten om det. Jag hade flera klasskamraters pappor och storebröder som hette Michael/Mikael. 
  • Aniiee
    Kusin Krakel skrev 2017-09-29 04:58:21 följande:
    Jag tolkar ts i inlägg 1 att hon anser att det bästa är att uttala namnet på hebreiska. Men jag kanske missförstår?
    Jag kan inte se att TS har föreslagit de hebreiska utalet 8vilket ju var vad jag gjorde), men jag kan ju ha missat något.... TS vill uppenbaligen ha det engelska uttalet, vad jag kan se.
  • Aniiee
    Stårschan skrev 2017-09-29 09:10:42 följande:
    Var bor man då? Jag har bara hört att man dialektalt tar bort E, och säger Mikal.
    Stockholm till exempel, i alla fall söderom. Här i min kommun är det supervanligt att a:et faller bort för att vi har en tendens att prata väldigt fort och slarvigt. En del av sociolekten här.
  • Aniiee
    Kusin Krakel skrev 2017-09-29 15:12:23 följande:
    Ts skrev "originalet" så jag tog för givet att det var hebreiskan som avsågs.

Men jag missuppfattade nog.
    TS tror kanskse, som så många andra, att engelska är det enda andra språket i världen och alla ord ever kommer därifrån =P
Svar på tråden Hur uttalar du namnet Michael? (på en svensk person)