• Tttnnnn

    Be dejt testa sig?

    Jag träffade en kille på nätet (en sexsida) och vi hade vår första dejt för några veckor sen. Då sågs vi över några glas och satt och snackade bara. På andra dejten så bestämmer vi att vi ska se en utställning och därefter frågar han om jag vill följa med honom hem och för att laga middag tillsammans och jag tackar ja till det. Vi går och handlar tillsammans och börjat sen laga middag. Jag tycker det känns jättebra och naturligt och upplever att han också tycker det. Medan maten är i ugnen så sätter vi oss i soffan och då kysser vi varandra första gången. Det hettar till och båda blir riktigt upphetsade... Jag känner dock att jag tycker det är lite för tidigt att gå hela vägen och säger därför det. (Har varit tydlig i min profil att jag söker en kk-relation eller förhållande och inte något ONS) Han tar det bra och säger att vi tar det långsamt. Vi har dock svårt att låta bli att ta på varandra ändå.. Efter middagen så lägger vi oss och myser i soffan. Jag känner då att jag antagligen kommer vilja ha sex nästa gång vi ses och vill därför redan stämma av lite hur han tänker kring skydd osv. Jag gillar verkligen inte alls kondom nämligen. Dels pga att jag lider av vaginism och kondom gör det hela värre och jag tycker att det skaver/svider. Dels pga att jag tycker det förtar halva grejen med sex, vill inte ha något plastigt emellan, blir mycket mer upphetsad utan. Plus att jag älskar när killen kommer...(i eller utanpå) Dessutom smittar ju könssjukdomar även vid oskyddat oralsex. Jag tar därför upp frågan och säger att jag föredrar oskyddat sex och frågar när han testade sig sist. Han svarar att det var väldigt länge sedan men att han brukar skydda sig vid tillfälliga kontakter. Jag säger då att jag testat mig så att jag vet att jag inte har några sjukdomar. Tar även upp att jag gärna ser att man hiv-testar sig också. Här märker jag att han blir lite besvärad och frågar hur man testar sig för det (han vet alltså inte ens hur man testar sig för det?!). Jag förklarar att det är ett enkelt blodprov och frågar sen om han inte är rädd för att få några sjukdomar. Han säger då att han inte är rädd för något... Jag märker här att han låter lite irriterad och frågar om det var för tidigt att ta upp frågan. Han svarar att han tycker det är bättre att göra det såhär än i stundens hetta men jag märker att stämningen blivit lite sämre. Vilket jag såklart kan förstå, inte världens sexigaste ämne, det tycker ju inte jag heller.. Men för att jag ska kunna slappna av vid sex så vill jag ändå stämt av sådana saker innan. Vi fortsätter att mysa men jag märker att stämningen är lite förändrad. När han reser sig upp så sätter jag mig därför grensle över honom och tar av mig min blus. Tänkte väl att jag skulle försöka liva upp stämningen eller nåt ;p Inte så jättesmart kanske då jag som sagt sagt att jag inte vill gå hela vägen. Det hettar till och jag märker att han blir kåt igen, dock är det han som behärskar sig och säger att vi inte ska göra något bara för att jag druckit... Jag börjar klå på mig igen för att åka hem (han ska upp tidigt) men märker att han är lite irriterad/frustrerad. Vilket jag tolkar som sexuell frustration och helt förståeligt. När jag går så kysser vi varandra men ingen säger nåt om att höras eller så.

    Dagen efter hör jag av mig och tackar för en trevlig kväll. Han svarar men är ganska kort i tonen. Sen går det en vecka och jag hör av mig igen och frågar hur läget är och skriver sedan något om att det inte var meningen att teasa sist men att jag blev så sugen när vi låg och mös... Han svarar att det var helt klart frustrerande och han också var riktigt sugen men att man ska hålla på sina principer.. Jag som ångrar mig lite över att jag tog upp testfrågan svarar att det inte bara var han som var frustrerad och att vi får väl ses och göra något åt frustrationen... Det svarar han dock inte på så jag hör av mig efter några dagar och skriver att jag kände en attraktion när vi sågs men om han inte kände det så har jag såklart inga problem med det, men att jag tycker det är trevligast att säga det då. Skriver även att jag tror att han missförstod mig gällande testfrågan, att det inte är ett krav, utan att jag bara ville ta upp ämnet för att det för mig innebär att man kan njuta mer hämningslöst... Han svarar då att han också kände attraktion men att testfrågan tog lite död på stämningen för hans del och att han tyckte timingen var lite fel. Sen skrev han att hans liv är kaos just nu, att det känns som att han jobbar 24/7 och att han måste strukturera upp sitt liv innan han kan satsa på det privata... Vilket för mig bara känns som en dålig ursäkt.

    Ska det alltså stå och falla med att jag tar ansvar för mig och min kropp och ställer en fråga som jag tycker alla borde göra innan dom har sex? Känner mig ledsen och besviken, då jag verkligen kände en fysisk kemi med den här killen. Gick och var kåt en hel vecka efter att vi setts... Just nu känns det som att jag aldrig kommer våga ta upp frågan igen med framtida dejter :/ Var det fel av mig att ta upp det eller är det bara han som är omogen och överkänslig?

  • Svar på tråden Be dejt testa sig?
  • Anonym (Du har 100% rätt!!)

    DU har rätt!!!

    Det borde egentligen vara LAG på att testa sig innan man har nya sexkontakter, då dessa kontakter faktiskt kan sprida en sjukdom som gör att man kan DÖ. Herregud vad vissa människor är okunniga/dumdristiga.

    Du gjorde helt rätt! Känn ingen skuld för att du var ansvarstagande i situationen. Inte alls nån skuld. Han var omogen och ville inte ta ansvar för att diskutera den viktigaste frågan av alla - hur bevarar vi vår hälsa, och har det skönt samtidigt...

    Heja dig! Bra gjort.

    Ett tips i framtiden är, om du ska vara på mer sexinriktade sidor, så kan du skriva på en gång o din profil, t.ex.: Nytagen testning för könssjukdomar kommer att krävas av båda oss, då kondom ej fungerar för mig av medicinska skäl.

    Garanterar att det finns vettiga och sexdriftiga män som ställer upp på det!

    Stå på dig! Kram / Medsyster

  • Carambolan

    Jag har träffat på killar som tar stort ansvar för sin sexuella hälsa, som testar sig regelbundet och ser till att ha kondomer i plånboken (och självmant tar fram dem när det är dags). Sen har jag också träffat på killar som verkar totalt clueless, som piper fram ett "vi kanske borde skydda oss" men sen ändå kör in den, och som tycker att testa sig är som att gå till doktorn - inget man gör förrän man känner sig sjuk. Det låter som att snubben du träffat hör till den senare kategorin. I mina ögon omoget och överkänsligt.

  • Tttnnnn

    Tack för era svar! Vi båda är runt 30, alltså inga tonåringar. Tycker att det nästan är lite skrämmande att man i den åldern inte ens vet HUR man testar sig för Hiv... Han verkade dock inte ha problem med att använda kondom, så hans tanke var säkert att vi skulle skydda oss så. Men jag trodde dom flesta killar föredrog oskyddat framför kondom... Jag undrar också vad han menar med fel timing? När hade varit rätt timing för honom? Precis när man ska ha sex? Efter att man haft sex tio gånger (och ev. smitta redan är skedd)??

  • Anonym (Du har 100% rätt!!)
    Tttnnnn skrev 2017-09-29 00:41:53 följande:

    Tack för era svar! Vi båda är runt 30, alltså inga tonåringar. Tycker att det nästan är lite skrämmande att man i den åldern inte ens vet HUR man testar sig för Hiv... Han verkade dock inte ha problem med att använda kondom, så hans tanke var säkert att vi skulle skydda oss så. Men jag trodde dom flesta killar föredrog oskyddat framför kondom... Jag undrar också vad han menar med fel timing? När hade varit rätt timing för honom? Precis när man ska ha sex? Efter att man haft sex tio gånger (och ev. smitta redan är skedd)??


    Nej, det där med timing var bara en dålig ursäkt för att han inte orkade testa sig... inget annat.

    Självklart ska båda testa sig INNAN oskyddat sex. :)

    Det är lite 50/50 när det gäller hur killar gör. Eller inre 50/50, men blandat... Jag upplever att rätt många kan tänka sig kondom i början. En hel del vill dock köra oskyddat.. utan test. :(

    Men man ska köra på det man själv vill! Och definitivt skydda sin hälsa. Absolut.

    Jag tror kanske att det vanligaste killar kan tänka sig gå med på är kondom. Snarare än att gå och testa sig, för en "helt ny dejt." Med anledning av detta, så skulle jag rekommendera att du skriver ut detta på din sida (om det ör en sexkontakt-sida). På en vanlig dejtsida behöver inte sådant skrivas ut, då det kanske upplevs lite väl rakt på. (Inte ens säkert att sådant godkänns ab admin i en profil). Dock, om du på en vanlig dejtsida börjar chatta med nån om sex...så kan du ju då ta upp det, bland allt annat.. :) Om de nobbar pga det, hoppa till nästa.
  • Tttnnnn
    Anonym (Du har 100% rätt!!) skrev 2017-09-29 01:41:51 följande:

    Nej, det där med timing var bara en dålig ursäkt för att han inte orkade testa sig... inget annat.

    Självklart ska båda testa sig INNAN oskyddat sex. :)

    Det är lite 50/50 när det gäller hur killar gör. Eller inre 50/50, men blandat... Jag upplever att rätt många kan tänka sig kondom i början. En hel del vill dock köra oskyddat.. utan test. :(

    Men man ska köra på det man själv vill! Och definitivt skydda sin hälsa. Absolut.

    Jag tror kanske att det vanligaste killar kan tänka sig gå med på är kondom. Snarare än att gå och testa sig, för en "helt ny dejt." Med anledning av detta, så skulle jag rekommendera att du skriver ut detta på din sida (om det ör en sexkontakt-sida). På en vanlig dejtsida behöver inte sådant skrivas ut, då det kanske upplevs lite väl rakt på. (Inte ens säkert att sådant godkänns ab admin i en profil). Dock, om du på en vanlig dejtsida börjar chatta med nån om sex...så kan du ju då ta upp det, bland allt annat.. :) Om de nobbar pga det, hoppa till nästa.


    Jo jag förstår att det är jobbigt att gå och testa sig för en "helt ny dejt", men jag skrev ju sen att det inte var något krav från min sida. Det verkade dock inte göra någon skillnad utan det kändes som "skadan" redan var skedd...
  • Carambolan

    Jag tror att killar som inte har för vana att testa sig regelbundet lätt kan uppfatta frågan som en anklagelse. Som att du tror att han inte skyddar sig, ligger runt mycket, osv. Blev han putt på frågan här så hade han nog blivit det senare också.

  • Carambolan

    Som tjej är det väl lite lättare att få in vanan eftersom man enkelt kan passa på att lämna klamydiaprov när man ändå lämnar cellprov, förnyar p-piller, etc. Mindre dramatiskt att gå och testa sig än för nån som aldrig har ärenden till den delen av vården...

  • Anonym (H)
    Anonym (lita på dig själv bara!) skrev 2017-09-29 10:43:52 följande:
    Min uppfattning att han tog illa vid sig när du ställde den frågan är att han faktiskt kanske har en könssjukdom som han är medveten om? annars hade han väl inte tagit illa upp? en normal kille hade tagit din fråga med en nypa salt, nickat och hade gott o testat sig om det hade betytt mycket för dig, han där emot verkar dölja något.
    Jag har blivit lurad ut av 4 killar som tittat mig rakt in i ögonen, lovat på heder o samvete att dom inte har något. 4 killar som totalt ljugit för mig samtidigt som dom lovat o svurit. Har åkt på en rad könssjukdomar för att jag varit blåögd o litat på dem. Du vill inte hamna där jag hamnat. Lita bara på dig själv och stå på dig!
    Håller med
  • Tttnnnn
    Carambolan skrev 2017-09-29 09:38:30 följande:

    Jag tror att killar som inte har för vana att testa sig regelbundet lätt kan uppfatta frågan som en anklagelse. Som att du tror att han inte skyddar sig, ligger runt mycket, osv. Blev han putt på frågan här så hade han nog blivit det senare också.


    Jo så kan det ju också vara, kanske inte la fram det superpedagogiskt heller. Sa tex att jag inte visste något om hans sexuella förflutna... Men jag skrev ju sen att det inte är något krav från min sida så förstår inte hur det kan vara helt avgörande för om man vill fortsätta ha kontakt eller inte.

    Eller så var han inte speciellt intresserad egentligen och använder det här som ursäkt bara... Tycker bara att det känns konstigt då jag upplevde att han ändå var väldigt attraherad av mig.
  • Tttnnnn
    Anonym (lita på dig själv bara!) skrev 2017-09-29 10:43:52 följande:

    Min uppfattning att han tog illa vid sig när du ställde den frågan är att han faktiskt kanske har en könssjukdom som han är medveten om? annars hade han väl inte tagit illa upp? en normal kille hade tagit din fråga med en nypa salt, nickat och hade gott o testat sig om det hade betytt mycket för dig, han där emot verkar dölja något.

    Jag har blivit lurad ut av 4 killar som tittat mig rakt in i ögonen, lovat på heder o samvete att dom inte har något. 4 killar som totalt ljugit för mig samtidigt som dom lovat o svurit. Har åkt på en rad könssjukdomar för att jag varit blåögd o litat på dem. Du vill inte hamna där jag hamnat. Lita bara på dig själv och stå på dig!


    Den tanken slog mig också. Han kanske hade herpes eller liknande men vågade inte säga det. Jag hade såklart uppskattat om han var ärlig i sådana fall. Han skrev dock att själva testfrågan egentligen inte var något problem, utan en sund grej, bara att det var lite dålig timing och att det var det som tog död på stämningen...
  • Anonym (B)

    Jag är 27 och har ingen aning om hur man testar sig, har varit ihop med samma kille sen jag förlorade oskulden. Så därför tyckte inte jag att hans fråga är så märklig ang hur man gör huv prov. Bokar man bara en tid hos läkaren och ber att de kollar allt?

    Blev våldtagen när jag var 17 och bad dem specifikt att testa för det och då sa de lite motsträvigt ?visst det kan vi väl göra men det är extremt låg risk att du har det...? det var lite tonen okej om du tjatar så... tolkade det sim att det inte var så vanligt att testa sig då ang just hiv

  • Tom Araya

    Jag tycker det du gör, tänker och sa är jättebra och klokt.
    Vi är många som har svårt för kondom, men att ta risker anser jag inte är ett alternativ. Det borde vara självklart för alla att testa sig när man träffar en ny partner.

    Som det låter verkar det inte vara någon idé att ligga på om detta mer nu, med denna kille. Vill han inte är et bara att gå vidare.

Svar på tråden Be dejt testa sig?