• Anonym (Hledrt)

Varför kallas det bonusbarn?

Ja, Varför kallas det så ofta att man har ett "bonus"-barn? För mig innebär bonus något extra som är positivt, en bonus kan vara extra pengar på lönen, eller en god kopp kaffe efter en stor måltid.

Men varför kallar man då extrabarn som inte är positivt för bonus? Det är ju inte ens egna barn så man har ju inte den kopplingen, man står ut med dem för att man vill vara med föräldern.

Jag vet egentligen inte vad man skulle kunna kalla det istället. Parasitbarn? Onödigt anhangbarn? Någon med bättre förslag? Kanske jagfårvälståutmedbarn?

• Svar på tråden Varför kallas det bonusbarn?
  • TigerLilySwe

Det är väl lite känslan kring barnen, mamman eller pappan som man har som får avgöra. Som vuxen skildes mina föräldrar och min pappa har fått både bonusbarn och bonusbarnbarn. Hans fru presenterade sig i våras som min bonusmamma, vilket jag genast korrigerade. Hon är definitivt inte min bonusmamma. Kanske uttrycket bör stämma från bådas håll innan det används, åtminstone.

• Anonym (46)

Har alltid undrat över detta fenomen.

En bonus är per definition mågot positivt och inte en unge man får "på köpet"!

De som påsyårr sig älska dessa lika mycket som sina egna ljuger, annars är det mycket synd om deras barn.

• Ess

Därför är jag fullt nöjd med att använda "makens barn sen tidigare".

• sextiotalist

Jag säger sambons tidigare barn, för jag har aldrig haft en barn/föräldrarelation. Däremot har vi (och alltid haft) en bra relation.

Självklart är de sonens syskon.

• Qwer1

Haha, vilka bra ord!

Dem ska jag använda om min pappas fru!

Hon är ju inte precis nån bonus i mitt liv, men jag måste stå ut med henne om jag vill ha nåt slags kontakt med min pappa.

Har tack och lov lyckats slippa träffa hennes trista ungar sista tiden i alls fall.

Parasitkärring ???? Ja den är verkligen klockren. Och hennes ungar är verkligen "jagfårvälstputbarn", fast nu behöver jag inte stå ut med ungarna längre utan bara parasitkärringen!

• Brumma
    Anonym (46) skrev 2017-09-30 08:17:16 följande:

Har alltid undrat över detta fenomen.

En bonus är per definition mågot positivt och inte en unge man får "på köpet"!

De som påsyårr sig älska dessa lika mycket som sina egna ljuger, annars är det mycket synd om deras barn.

Jag har inte samma kärlek till min bonus som till mina egna MEN jag älskar henne mycket och ser henne som min familj.

Måste kärlek vara exakt likadan för att gälla?

Jag har folk i min närhet som däremot älskar sina bonusar lika mkt som sina egna. Min svärfar tex - han "tog över" sina barn när de var mkt små. De har ingen annan pappa i sina liv och de är helt enkelt pappa och barn (numera vuxna). Deras barn är hans barnbarn.

Bara för att DU inte känner en sak innebär inte att andra som känner så "ljuger".
  • Ess
    Anonym (46) skrev 2017-09-30 08:17:16 följande:

Jag kan köpa det om de känt varann väldigt länge, funnits med sen barnet var mycket litet.
    MEN när man läser en tråd om en tjej som blivit ihop med en man för typ 6-12 månader sen och påstår sig älska hans 17 åriga dotter som sin egen, då är det en klar lögn enligt mig.
  • Ess
    Brumma skrev 2017-09-30 09:15:29 följande:
    Jag har inte samma kärlek till min bonus som till mina egna MEN jag älskar henne mycket och ser henne som min familj.

Måste kärlek vara exakt likadan för att gälla?

Jag har folk i min närhet som däremot älskar sina bonusar lika mkt som sina egna. Min svärfar tex - han "tog över" sina barn när de var mkt små. De har ingen annan pappa i sina liv och de är helt enkelt pappa och barn (numera vuxna). Deras barn är hans barnbarn.

Bara för att DU inte känner en sak innebär inte att andra som känner så "ljuger".
    Men det är ofta det som står i trådarna, jag älskar xx som mitt eget barn dvs ingen skillnad i känslorna alls. Annars är det så att personen inte har egna barn ännu. Men ofta tror jag att det är sådana relationer som strandar helt när hon väl får egna barn och inser att det verkligen inte alls är samma känslor. 
    Sen tror jag att det i de relationerna är vanligt att pappan ligger på och vill leka familj och att det därför förväntas att hon SKA älska hans barn, vilket hon då (mot bättre vetande) säger sig göra.
  • Brumma
    Ess skrev 2017-09-30 09:26:23 följande:

Men det är ofta det som står i trådarna, jag älskar xx som mitt eget barn dvs ingen skillnad i känslorna alls. Annars är det så att personen inte har egna barn ännu. Men ofta tror jag att det är sådana relationer som strandar helt när hon väl får egna barn och inser att det verkligen inte alls är samma känslor. 

Sen tror jag att det i de relationerna är vanligt att pappan ligger på och vill leka familj och att det därför förväntas att hon SKA älska hans barn, vilket hon då (mot bättre vetande) säger sig göra.

Jag trodde helt och fullt att kärleken jag kände för min bonus innan jag fick egna barn VAR den där kärleken vissa pratar om att de har till sina barn. När jag fick egna märkte jag att FÖR MIG var det skillnad. Kärleken till bonus blev iny e mindre men den är en annan "sort".

Så jag kan säga hur det var FÖR MIG.

Men jag är inte tillräckligt förmäten för att sitta och påstå att jag vet hur ANDRA känner. Allvarligt - tror du på fullt allvar att du har mer rätt än andra har till sina egna känslor?

De vänner jag har där jag litar helt och fullt på att människorna är ärliga om sina känslor och verkligen älskar sina bonusar lika mycket som sina biologiska är tvärtom människor som själva har fått skapa sina egna relationer med sina bonusar. Där ingen "legat på" vare sig åt ena eller andra h0llet utan där kärleken fått utvecklas själv.

Ps. Jag älskar min bonus som om hon var min men kärleken är en annan än till de biologiska barnen. Jag älskar min mammas man som om han var biologisk familj men kärleken är en annan än till min pappa. Att säga att ngn är "som ens egen" utesluter inte att kärleken är olika till olika personer.
  • willy

Styvdotter kallar jag henne, bonusdotter känns påtvingat för mig. Hon har ju sin pappa och är förvirrad endå, det behöver inte vara komplicerat mer än vad det är. Jag tror att jag är de facto en extrapappa till henne men det är endå en fråga om känslor, inte hur man kallar det.
    Det är inte alls samma kärlek om jag har för min egn dotter men jag ser mycket mer i henne än bara min sambos dotter sen tidigare, hon är ju min dotters stora syster också.

Svar på tråden Varför kallas det bonusbarn?