• Äldre 27 Sep 11:34
    921160 visningar
    1530 svar
    1530
    921160

    Nu är Oktoberbarnen 2017 här

    Linnnn skrev 2018-09-27 09:40:38 följande:

    Tycker att J blivit så lång och smal. Han som var värsta tjockisen och vägde 9 kg vid 4 månader. Borta är feta babylåren och jättemagen.


    Edvin är också långsmal :/ men det brukar de ju bli kring året.
  • Äldre 28 Sep 15:16
    Linnnn skrev 2018-09-28 13:33:24 följande:

    Skönt att höra! Han är ju inte precis mager..., men det blir så tydligt när han var rund som en boll tidigare.


    Edvin ser inte mager ut heller, men särskilt rund vet jag inte.. väger va 10-10,2 kg och är väl runt 77 lång kan jag tänka mig.
  • Äldre 29 Sep 11:36
    FiaW skrev 2018-09-28 20:15:40 följande:

    Grattis till Edvin! Gulligt med allt pussande! :) Visst har Charlie också fyllt år?

    Förstår dig LitenBlomma. Man ska följa sin magkänsla så långt som möjligt och jag hade också haft svårt att lämna bort redan.

    Jag känner inte alls för att börja jobba som det är nu. Jag har ju ganska långt till jobbet också så jag funderar på att försöka hitta nåt närmre hem. Dock har chefen gått med på att jag bara behöver va på plats två dagar/vecka, resten kan jag jobba hemifrån. Jätteskönt!

    Vår lille kille är också långsmal men det har han ju å andra sidan varit hela tiden. Han ligger en kurva över på längden och en kurva under på vikten som alltid.

    Det händer mycket med talet nu. Han förstår mycket och man kan be honom hämta grejer. Han försöker säga en hel del av det vi säger och leker mycket med rösten.

    Två nya tänder är på väg också. Han har bara haft två nu i nästan 3 månader :)


    Vad kul med talet! Jag tycker Edvin backat i talet, han leker med rösten helt klart men pratar inte.. alltså ord aom man förstår. Ibland kommer ?titta? men inte ofta alla längre. Han säger mest ?dä? och pekar på saker. Han hqr börjat förstå enkla uppmaningar pch sådär, så det känna bra. Barn ör ju aå olika, men ändå oroar man sig. Jag är egentligen inte orolig men just att han slutat försöka säga saker känns lite.. kanske helt normalt.
  • Äldre 19 Oct 06:30

    Grattis till FiaW till din ettåring. Nu går det undan :)

    Jag känner igen era nätter som är bökiga. Länge sedan Edvin hade en riktigt bra period! Det är någon natt här och där som är bra, alltså vaknar en gång och äter välling. Inatt vaknade han seriöst mellan 10 och 15 gånger. Nästan alla gånger har han gråtit i sömnen och slutat av sig själv, men det får mig ändå att gå dit. Vara vaken, uppe och får svårt att somna om. Han är förkyld igen. Kanske därför.

    Ni andra som har fler barn, har något av dem haft såkallade ?eruptionscysta? i munnen, när kindtänderna är påväg? Edvin har fått det, båda sidor i överkäken, ena är stor och väckte sådan skräck i mig att vi var hos tandläkaren igår. Det är tydligen helt ofarligt och försvinner när tanden tränger igenom.

    Edvin springer fram och har gått från såå lugn till helt sjövild. Helt galen är han.

    Äter numera det mesta i matväg, uppskattar fortfarande klämmisar men mat att plocka med själv antingen med bestick eller fingrar, älskar han. Favoriter är pasta och korv. Men ofta funkar det mesta. Han vägrar potatis, men i förrgår åt han klyftpotatis och fläskfilégryta. Banan har han aldrig gillat, men det äe favoriten sedan några veckor tillbaka, haha. Allt ändras såå snabbt.

    Kollade lite i Bonniers ?stora boken om barn? och Edvin följer utvecklingen galant, i allt. Jättekul. :) Han bygger gärna med duplo, max 3 legobitar fixar han hittills själv.

    Välling äter han på kvällen och natten en gång, ibland när han är krånglig eller väldigt trött kan han få en flaska som mellis också.

  • Äldre 24 Oct 09:09
    Linnnn skrev 2018-10-23 06:40:17 följande:

    J har också varit förkyld och haft feber några dagar, inte bra för någons sömn. Hostan är värst.

    Att Edvin redan håller på att få kindtänder! J har fortfarande bara två...

    Han går ganska vingligt än, så har han bråttom någonstans går det fortfarande snabbare att krypa.

    Idag ska jag till jobbet, men är inte vidare pigg


    Linnnn skrev 2018-10-23 06:40:17 följande:

    J har också varit förkyld och haft feber några dagar, inte bra för någons sömn. Hostan är värst.

    Att Edvin redan håller på att få kindtänder! J har fortfarande bara två...

    Han går ganska vingligt än, så har han bråttom någonstans går det fortfarande snabbare att krypa.

    Idag ska jag till jobbet, men är inte vidare pigg


    Ja det känns väldigt tidigt. Men ju fler tänder till förskolan, desto bättre klarar han väl maten så det är väl bra. De blå bulorna är borta? Men inga tänder är igenom. Däremot tyckte jag nig skymta båda en hörntand (den tredje från mitten i överkäken) och en kindtand där den blå bulan var, men som sagt under tandköttet såg det ut som en vit tand.
  • Äldre 29 Oct 08:13

    Jag kanske är dålig På detta men med första barnet hade jag fleecetröja och byxa och vanlig overall från tex KAKs, fix, pop eller Everest. Det funkade kanon ihop ned ordentliga vantar, skor och mössa.

    I år till Edvin har jag köpt vindfleece från PoP och en skaljacka från fix, skalbyxor från PoP, men vad ska man ha under? Och en vanlig overall från stadium, Everest. Inte köpt riktiga vantar eller mössa än. Här funkar det med tunnare i bomull typ, än.

    Edvin hade en hel vecka med krångel ned vällingen. Det började sakta ned bök oå kvällen att ta flaskan, slutligen åt han. Övergick i att ta flaskan men inte suga.. och åt ingenting av den på flera kvällar (men åt en hel fladka varje natt, förutom en gång när han sov HELA natten. Normalt vore det en dröm, men då var jag mest orolig över att han inte åt). Han började också strula ned vanliga maten på dagarna. Insåg att kindtanden tittat fram en del, samt fler på väg så.. det är väl orsaken. Det ordnade upp sig i förrgår. Fortfarande krånglig, men han äter iallafall.

    Snorig och hostig och der håller i sig sen flera veckor. Inget allvarligt och ingen feber. Pigg och glad. Utvecklas i RASANDE fart. Han älskar barnsånger på youtube tex ?vipp på rumpan-affär? och gör rörelserna till, tex klappar händer, håller för näsan mm. Gör rörelserna till ?i ett hus vid skogens slut? och imse vimse spindel. Både när vi sjunger eller kollar på klippen. Otroligt gulligt!

    Han har börjat prata lite! Äntligen :) inget supergulligt än.: men säger tex: hej. Tittut, ( otydligt, men samtidigt gör han tittut med händer eller gömmer sig och tittar fram) titta, pekar på ALLT och säger titta eller ?dä?

    Min äldsta kallade Edvin för ?mångångare? för hur han stapplade fram. Men det har övergått i riktigt stabil gång och spring :D härligt!

    Jag har fått jobb igen på den gamla förskolan där jag jobbade som gravid. Det känns toppen. Väntar bara på förskoleplats så ska jag skriva Papper. Känns jobbigt att behöva lämna på heltid direkt, men det kommer göra sådan skillnad ekonomiskt. Just nu är det ritktot krisigt. Fått ställa av ena bilen och börjat tänka ordentligt på vad man gör med pengarna. Lagom till jul.. men men, snart är det i ordning igen.

    Har ni roliga planer inför halloween eller jul?

  • Äldre 29 Oct 11:26
    Linnnn skrev 2018-10-29 11:04:46 följande:

    Vad skönt att det löst sig med jobb erijon! Det är tufft att behöva tänka på pengar hela tiden. Egentligen ville jag nog säga med mina tidigare inlägg att man klarar sig långt med fleecekläder och overall, så länge man kompletterar med varma vantar och skor. Det är ändå händer/fötter och ansiktet som begränsar hur länge de små kan vara ute. Om man stickar eller har snälla släktingar som gör det är stickade yllekläder allra bäst tycker jag.

    J har också haft en period när han ätit mindre än vanligt trots att det inte kommit en enda tand. Det verkar vara fart på Edvin. J gillar när vi sjunger, men han är inte med och gör rörelser än.

    Vi ska till Kolmården på halloween.


    Vad bra. Då har jag inte misslyckats helt ändå haha. Med flesta barnet frågade jag oå förskolan vad de föredrog (eftersom de vart med i många år) och de sa att det jag klädde honom i var toppen. Har aldrig upplevt att han blivit för kall. Snarare varm ibland, men då jar man kunnat utesluta tex fleecetröja och haft vanlig tjocktröja eller så.

    Ja verkligen. Fart på honom kan man minst säga.. fattar inte, han var aå lugn och behändig som bebis. Äldsta var vild från start och är än 7,5 år. Med Edvin så ändrades det helt. Sambons son har alltis vart extremt lugn, nästan skrämmande lugn. Kan sitta och stirra i timmar, somnar på två minuter oavsett vilken tid han vaknat och vi säger att det är dags att sova. På senare tid har han också fått korta stunder han härjar, nen inte alls som min äldsta. Han är extrem ibland, typ överaktiv.

    Edvun härmar eller försöker härma det mesta, bata han är på humör för det. Han verkar va en jökel på att ta efter snabbt, så vi får passa oss och va tydliga ned de äldre vad de gör i hans närhet. Vill intr att de allra värsta busen börjar redan helst haha.
  • Äldre 31 Oct 06:41

    En undran och vädjan om hjälp och tips från er med fler barn, gärna tätt (eller ni med bra minne haha)

    Edvin har ju fått två kindtänder, men det har precis spruckit igenom så som ni förstår är det myclet kvar. Detta verkar hänga ihop ned att han inte vill dricka sin välling, jag tänker mig att när nan suger så blir det som vakuum i munnen och värker. VAD ska jag göra? Han jar inte ätit på natten på flera dagar och på kvällen bökar han massor. Han har ibget emot att ha flaskan i munnen, men han suger inte i sig vällingen! Vissa kvällar har jag gett upp i frustration men vissa kvällar så tar han tillslut flaskan efter 25-50 min, ni hör ju hur långdraget det blir och man för värma på vällingen flera gånger. Han suger lika dåligt på nappen just på kvällen.. extra inte då?

    Han biter ofta på fingret och sätter det just vid ena kindtanden.. dagtid när der inte är tal om mat är han glad och verkar inte lida av smärta direkt.

    Kan inte nunnas detta från äldsta barnet, är ju 6,5 år sedan han var i denna ålder. Minns inte när han fick kindtänder heller..

    TAgit alvedon/Ipren flytande några ggr men kab ju inte Mata honom läkemedel i fler veckor som det kanske tar innan smärtan försvinner.

    Xylocaingel har jag läst om.. men också läst att det kan vara riktigt farligt!

  • Äldre 2 Nov 06:15
    FiaW skrev 2018-11-01 11:20:36 följande:

    Låter tufft med kindtänderna erijon. Grattis till jobb förresten!

    Nu har jag varit runt på några förskolor och bestämt oss för ett andrahandsval, eftersom det är fullt på vårt förstahandsval. Hoppas nu vi får det. Det verkar bra, de är ute väldigt mycket och sover ute. Det är en utvidgad avdelning med barn 1-6 år och jag var skeptisk till det i början men jag tror nog det kan bli bra ändå. Har ni med äldre barn nån erfarenhet av utvidgade avdelningar?

    Nu har vi köpt ett underställ i merinoull och en skaldress från Po.P. De hade 20% på det och vi hade ett presentkort där så det blev överkomligt. Nu blir det som sagt att hitta bra skor, mössa och vinteroverall har vi ärvt av min kusin.

    Vi försökte vänja gossen av med några av nattamningarna i natt men det blev fullständig katastrof. Eftersom han vaknar så många gånger varje natt och det bara är amning som gäller då så är vi tvungna att bryta det, jag ska ju dessutom sova borta snart. Sambon försökte få honom att somna om i 45 min och gossen bara vrålade hysteriskt. Sen gav vi upp och jag ammade honom men vid det laget hjälpte inte det heller så jag fick gå ner med honom och ge honom lite päronpuré. Sen kunde han somna om, men vaknade ett par gånger till och anmade. Nya tag i natt. Hur länge ska man hålla på innan man ger upp? Det känns inget bra när han vrålar så i över en timme. Jag funderar på om han är hungrig men han vägrar ju flaska och har gjort sen han var bebis. Har ni några tips inför natten? Jag bävar lite.

    Hur mycket äter era små ett dygn? Lillen äter 1,5 portion gröt till frukost, en liten macka till mellanmål, 3 omgångar lagad mat/burkmat och 1 portion gröt på kvällen igen. När han äter burkmat försöker jag få i honom ca 250 gram, är det ungefär så stora portioner som era äter vid varje måltid? Jag undrar bara för att försöka utesluta att det är pga hunger han vaknar på natten.


    Edvin äter en normal dag frukost: vid 7-7.30 ca- 1/2 macka och en skål yoghurt. (Ibland en klämmis, ibland en hel macka. Ibland ingen macka..)

    Erbjuder frukt vid 9, banan, päron eller klämmis. Ibland öter han lite och ibland inte.

    Lunch får han rester från igår eller så slänger jag ihop något enkelt vid 10.30-11. Ungefärlig mängd som en burk kanske. Varierad mat men just nu mycket korv, det äter han ordentligt av nästan jämt!

    Mellis vid 14. Som frukost eller bara frukt, tex halv banan och en klämmis eller ibland en flaska välling 220ml.

    Middag 17, samma som lunch men försöker alltid ge ANNAN mat.

    19 välling 220ml.

    02 ca välling 220ml.

    Hur får du in 3 stora huvudmål på dagen?
  • Äldre 2 Nov 06:21
    Linnnn skrev 2018-11-01 17:17:45 följande:

    Ja, det är inte alltid så lätt att ha barn... Mina barn har inte haft så mycket problem när tänderna kommit, men de har alla varit förhållandevis sena. Däremot har alla haft problem med välling, så det har de i princip inte ätit. J får gröt vid 19-tiden och sen äter eller dricker han inget förrän det är dags för frukost. Kanske kan du utesluta vällingen på natten och ge något annat en period på kvällen erijon, även om jag förstår att välling är smidigt.

    J äter frukost, lunch, middag och gröt på kvällen. Ofta blir det något mindre mellanmål på fm och/eller em, men inte alltid. Jag vet inte riktigt hur mycket han får i sig eftersom han äter själv. Igår var vi på restaurang och då matade jag honom. Åt då en hel burk för barn 1 år, men han är inne i en period då han äter mer just nu, så hade det varit för en vecka sen hade han kanske ätit halva... Han ammar ofta en gång på fm.

    Här väljer man tre alt till fsk och ingen jag pratat med har fått plats på någon av dessa i januari. Antar att det är ännu värre i vår En kollega blev erbjuden plats två mil hemifrån... Har ställt J i kö idag, men hoppas mannen ska tänka om...

    Angående nattamning så är det nog bara att välja på att fortsätta amma eller ha en natt (eller kanske flera) med mycket skrik och gråt (och aldrig ge upp om man bestämt sig).


    Jag tror mest det handlar om mys, värme, och snuttande till kvällen därför upplever jag inget annat som fungerar, tex en skål yoghurt. Han äter ju inte gröt.. annars hade det var kanon som alternativ! Han beter sig som tröttast i världen vid 19, och senaste dagarna har jag fått låts honom somna till i famnen innan jag ger flaskan. Då har han ätit!

    Vissa nätter äter han inte alls, tex inatt vaknade han inte! Vissa nätter Äter han och vaknar flera ggr, elelr bara för välling. På dagen vad jag börjat lägga honom efter Lynch med tanken att han får sova 3 timmar om det behövs men att han framförallt inte ska sova på eftermiddagen! Det har gått SÅ himla bra. Han visar sig trött vid 8.30 nen det går över haha. Sen somnar han ovaggad vid 11 efter lunch kan jag säga. Sover oftast 1,20 -1,45 min men det kan ju ändra sig. Sen verkar han klara eftermiddagen bra. Ibland blir han trött och lite gnällig vid 18 men även då glömmer han det för att hela familjen alltid är hemma och kan leka med honom! :D
  • Äldre 7 Jan 11:43

    Kul att läsa från er alla, har inte hängt med här på senare tid.

    Edvin börjar förstå dagen av inskolningen imorgon på förskolan. Så spännande och nervöst. Har riktig ångest över att lämna iväg honom.. Men jobbet väntar och vi har tyvärr inte ekonomisk möjlighet att dra ut på föräldraledigheten mer. Känns trist, men jag tror Edvin är i en bra ålder för att fixa förskolan.

    Hans favoritlek är nog kurra gömma, han älskar att jaga och framförallt jagas. Han är GALEN i skor, så i skostället spenderar han nog flera timmar om dagen.. gärna suga på en sten eller två också. Babblarna är fortfarande favoriter, men också bilar. Det har han verkligen fattat tycke för, att leka med bilar. Helst med skor på, inomhus. Alltid.

    Han äter jättebra nu och vindruvor är en ny favorit. Korv är ännu favoritmat.. Men det mesta funkar. Väntar på utredning av allergi mot fisk också, tråkigt nog.. så det har han inte fått på länge nu.

    Han babblar och efter jul började det verkligen ta fart, han försöker härma. Men han säger klocka, flera gånger om dagen och pekar på klockan. Säger koko och slänger.med huvudet.. måste va bröderna som lärt honom, haha. Mycket titta,tittut,lampa och mamma annars. Men han försöker härma mycket, men mycket låter likadant.. Han visar tydligt vad han vill och inte med ilska, gråt, pekar och visar vägen mm. Så det funkar riktigt bra.

  • Äldre 11 Jan 12:04
    Linnnn skrev 2019-01-09 09:54:30 följande:

    Hur har det gått med fsk-start erijon? Jag tyckte det var jobbigast med första barnet och mannen fick ta de flesta dagarna Har inte riktigt börjat tänka på det än den här gången.

    Hoppas flygresan går bra Musetti!

    Igår sa J både pappa och titta flera gånger, kanske talet är på väg att släppa lite.

    Försöker boka en resa, men märker att det mesta är anpassat för två vuxna och två barn. Känns trist att inte bo tillsammans och inte helt lätt att anpassa aktiviteter när åldersspannet är så stort. Och då har vi bara tre barn...


    Det har gått så bra, långt över förväntan. Jag grät en skvätt kvällen innan första dagen, bara av insikten att vår ledighet tillsammans är över. Kändes jobbigt faktiskt. Men nu börjar verkligheten, som det ser ut för dem allra flesta och i typ alla år framöver. Jobb, skola och förskola.

    Detta är dag 3, och vi började 9,30. Jag lämnade förskolan strax innan 10. Han åt själv ned personalen, vilket gått jättebra även om han inte åt så mycket (de fick grönsakssoppa med potatis, som han inte gillwr) med han hade ätit litegrann samt en del potatis (som han hatar, i alla former hemma.) Och två mackor. Sen såg han mig och kom springandes, överlycklig. Somnade i min famn på två minuter och sover nu på madrass med de andra barnen. Så skönt.

    Det brukar verka klurigt men ska inte vara större problem. Min syster har 4 barn och de har åkt många gånger yngsta är 1,5 år och äldsta 10 år. De har besökt Thailand, kreta.. och något mer.
Svar på tråden Nu är Oktoberbarnen 2017 här