• hipsterpappan

    Bok som normaliserar kvinoförtryck är det ok att ge ut?

    Adlibris har börjat sälja en bok skriven av Oscar Trimbell där barnen ska anamma kvinnoförtryck som något helt normalt och en kultur vi ska ha förståelse för. Men är det rätt att normalisera könsdiskriminering som inget vi ska ifrågasätta utan nästan välkomna i landet som säger sig stå för jämlikhet mellan könen?
    imgur.com/1vpqral.jpg

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bok som normaliserar kvinoförtryck är det ok att ge ut?
  • Carambolan

    Nu har jag inte läst den här boken så jag vet ingenting om vad den faktiskt säger eller innehåller.

    Jag tänker att vi har många barn i Sverige idag som på riktigt har en farfar med flera fruar. Det är en bakgrund vi inte ska sopa under mattan utan vi måste våga diskutera det, både på barns nivå och mellan vuxna. Det handlar inte om att normalisera och acceptera utan om att synliggöra. Mot barnen måste vi både visa att alla familjer ser olika ut men också att det finns stora skillnader i seder och bruk mellan olika delar av världen. Hur gör man här, hur gör man där, varför gör vi som vi gör.

  • Haskel

    Utan att ha läst boken, så kan det ju ändå vara så att den normaliserar kvinnoförtryck i motsatt syfte. Dvs att den på ett provocerande sätt framhäver felen med att förtrycka kvinnor. Istället för att berätta för läsaren, får boken istället läsaren möjlighet att själv reflektera och skapa sin uppfattning. Detta är ofta mycket mer effektivt, istället för att berätta vad läsaren ska tycka.

  • BossHoss

    Personligen tycker jag det är ok att ge ut alla sorters böcker

    Tex allt från att hylla Nazismen till att hata den.
    För vi har yttrandefrihet och pressfrihet 

    Och även om man verkligen tycker att något är fel så har alla rätt att tycka så. Jag tycker det är något som många missar i dagens öppna sammhälle. Att skall man vara öppna mot alla normer och kulturer så ingår även dessa som man inte tycker om eller anser ha helt fel.

  • Krullekrull

    Ja men detta är ju liksom problemet idag. Att man överanalyserar och är så lättkränkta. Ingen hade ens höjt ögonbrynet om någon poly familj kom ut med just en liknande familjekonstellation. Ex. Två kvinnor som är tillsammans med samma man, eller en kvinna som har tre män. Alltså man skulle inte ens reagera om en kille eller tjej har kul med låt oss säga 4 kk . Tvärtom betraktas ju detta som en del av den sexuella friheten. Varför ens bry sig? Om denna poly stil är förankrat i en tro, ja vem fan bryr sig? Varför ska man ens behöva motivera sitt sätt att leva för någon annan? Ingen kommer ju och fördömer det faktum att man kan ha i princip hur många sexpartners som helst. Så vad är problemet OM alla inblandade är med på det och är lyckliga?

  • Krullekrull

    Finns ju böcker om två mammor, två pappor, ensamma mammor, ensamma pappor. Pappor som klär sig som mammor osv osv...det är väl ett sånt samhälle vi lobbar för va? Mångfald och friheten till att leva hur fan man vill. Du kan tycka att polygami är förtryck men då ska du tycka det konstant i vartenda fall där det förekommer. Annars är du bara ännu en person som har problem med själva tron bakom just detta sätt. Och även i de fallen ligger tolkningsföreträdet hos de som valt att tro och leva slm de gör, inte hos dig eller mig. Sluta moralisera ALLT.

  • Krullekrull
    Thomas11 skrev 2017-10-02 14:05:59 följande:

    Försök att ge ut boken "Min syster har en pojkvän" på Somaliska


    Behövs ej böcker till det. Finns en hel del somaliska kvinnor som har pojkvänsrelationer, både här i sverige, utomlands och kändisvärlden tillochmed...
  • Aniiee

    Tja, det var ju ok att ge ut 50 shades of grey, som.. tja, se "50 shades of physical and emotional abuse" av The Dom på youtube för den debatten...

    Så.....

    Jag är för övrigt helt för tryckfrihet, så.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Tecum

    I princip är det fel att censurera böcker av moraliska, politiska, religiösa eller etiska skäl. Yttrandefriheten måste gälla alla, åsikter och attityder ska bemötas och ifrågasättas, inte förtigas. Därför tycker jag att det var fel av vissa förlag att bojkotta bokmässan i Gbg, man gör avkall på yttrandefriheten. Det är skrämmande när det gäller en bransch som värnar det skrivna ordet och för vilka yttrandefriheten är grundläggande för deras verksamhet. 

    Men vad annat kan man vänta sig i ängslighetens hemort på jorden där vissa vill censurera kultur som Pippi Långstrump, Tintin och Onkel Toms Stuga? Den delen av kulturetablissemanget är obetydligt bättre än de nazister och kommunister som såg det som en plikt att bara tillåta korrekt och rättänkande litteratur och brände resten...

Svar på tråden Bok som normaliserar kvinoförtryck är det ok att ge ut?