• Anonym (vet inte)
    Äldre 12 Oct 20:51
    33893 visningar
    157 svar
    157
    33893

    Jobba för 8 kronor i timmen?

    Det här inlägget kommer provocera, förmodligen, på ett eller annat sätt.

    Det är så här att jag lever på sjukersättning. Grattis alla skattebetalare, ni betalar för mig. Alla dryga 9000 kr jag får, bostadstillägg inräknat.

    Jag har tillfrågats om jag vill ha en daglig verksamhet, men varje gång jag tänker på det känns det som att jag helt enkelt är för medveten för att vilja. Ersättningen jag skulle få är ca 8 kr i timmen.

    Det är ett skolcafé.
    Arbetstiden är 8 till 16.30, lunch inräknat. En viss flexibilitet finns, men inte mycket, mest för bussarnas skull. 8-bussen kommer 8.10 och bussen innan kommer 7.20. samma på eftermiddagen.
    Teamet, dvs brukarna, bakar mjuka kakor, småkakor, muffins, bullar och bröd och brer smörgåsar som är färdigt när det kommer ut i caféet, samt gör kaffe, te, smoothies, varma mackor mm när det efterfrågas, med hjälp av 2 handledare. De i teamet som är mer självgående förväntas hjälpa de som är långsammare eller behöver mer vägledning om handledarna hjälper någon annan.
    Alla måste stå i kassan minst 1,5 timme per dag, med eller utan handledare.
    Lunchen ätes i skolans matsal, av skolans mat, och betalas av brukaren, det finns ingen möjlighet att ta med egen mat.
    Det är nog mer, som jag inte är på det klara med för att jag inte varit där.

    Jag känner mig tudelad inför det här. Jag höll på att utbilda mig till konditor när jag drabbades av de saker som gör att jag idag har sjukersättning, och känner dels att ja! jsg får göra det jag älskar! och samtidigt nej! jag skulle aldrig ta ett riktigt konditorsjobb med den ersättningen och de villkoren.

    Vad säger ni?

  • Svar på tråden Jobba för 8 kronor i timmen?
  • Anonym (vet inte) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 21:11
    #5
    nevermind skrev 2017-10-12 20:53:59 följande:

    Jag hade gjort det. Hellre än att inte göra nånting.


    Det är en del av kruxet.
  • Anonym (vet inte) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 21:15
    #6
    Anonym (Nej) skrev 2017-10-12 21:07:19 följande:

    Om du får betalt för 8 timmar blir det alltså 64 kr. Lunchen kostar väl också en del. Det blir inte många kronor kvar. Sen kostar det att åka buss också antar jag. Det kostar totalt alltså mer än det ger. Att det ens är lagligt! Du skulle tjäna mer på att baka hemma och sälja privat.


    Lunchhäftet kostar 400 kr per månad, 22 kuponger. Bussen är helt vanlig SL-trafik, så ett månadskort hos SL, till reducerat pris. Jag vet inte vad det kostar.
  • Anonym (vet inte) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 21:18
    #8
    Morkullan skrev 2017-10-12 21:07:27 följande:

    Kan du sysselsätta dig på egen hand, får du tillräckligt med social samvaro och känslan av att tillhöra ett sammanhang och vet att du är behövd och efterfrågad, redan idag utan daglig verksamhet?

    Eller finns det någon möjlighet att du kan få jobba på Samhall där det blir betydligt mer än 8 kr/h?

    I annat fall skulle jag utan tvekan råda dig att satsa på daglig verksamhet. 


    Jag vet inte. Ibland, långa perioder, är det jätteskönt att vara helt ensam, men ibland längtar jag efter folk. Det är inte som att jag är helt sysslolös heller, bara för att jag inte träffar andra människor.

    Samhall ansåg att jag inte passade hos dem.
  • Anonym (vet inte) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 21:21
    #10
    Glinda från Oz skrev 2017-10-12 21:09:56 följande:

    Jag tycker man ska göra rätt för sig så klarar du av daglig verksamhet tycker jag du ska ta det. (Ja, jag vet att alla inte fixar det, det var därför jag skrev OM) Jag tycker ersättningen (eller flitpengen som de kallar det för, jag ryser bara jag hör det ordet) är för låg, men det är bättre än inget alls.

    Jag tror du kommer må bättre av att göra något också och få komma ut och träffa folk. Men jag tycker det är helskumt att du får börja med att jobba heltid, min erfarenhet är att man börjar med någon timme 2-3 dagar i veckan och testar sig fram med vad som funkar. Daglig verksamhet ska anpassas efter brukaren, det ska inte vara istället för att anställa någon. Och de kan verkligen inte kräva att du står i kassan om du inte klarar det.


    Flitpeng, det var ju sånt där som småungarna fick på 1800-talet när de hjälpte till på gårdarnas dagsverken eller i fabriken. Här kallar de det för dagersättning, det låter lite bättre.

    Jag tror också att jag skulle må bättre av att komma ut och träffa folk i perioder. 
  • Anonym (vet inte) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 21:22
    #11
    Anonym (Aldrig) skrev 2017-10-12 21:18:05 följande:

    Aldrig i livet. Är ju för tusan en slavlön! Fattar inte att det får gå till på det här viset.


    Fast jag får ju sjukersättning också.
  • Anonym (vet inte) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 21:32
    #15
    Alexander Bergbacka skrev 2017-10-12 21:23:13 följande:

    1. Jag tvekar på om det ens är lagligt att ersätta med 8 kronor I timmen. Nu har jag visserligen inte koll på detaljerna kring anställningen, men om det faller in under något kollektivavtal finns det minimilön som är minst 10-12 gånger högre än så.


     


    2. Aldrig I livet. Jag skulle aldrig gå med på de villkoren. Att de betalar 8 kornor I timmen och sedan dessutom tvingar dig att betala för lunchen ( som kostar över en arbetsveckas lön, för övrigt) skulle bara det få mig att be dem dra åt h*lvete.


    Fast det är inte en anställning, det är daglig verksamhet.
  • Anonym (vet inte) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 21:36
    #17
    Anonym (Cissi) skrev 2017-10-12 21:23:46 följande:

    Kanske dum fråga, men om du kan "jobba" där hela dagar, borde det väl finnas vanliga jobb du klarar?


    Det har tyvär inte fungerat som den svenska arbetsmarknaden kräver. Det positiva med den dagliga verksamheten är att jag alltid är välkommen tillbaka, och att det finns stöd att få på plats om något händer där, som inte finns på vanliga arbetsplatser.
  • Anonym (vet inte) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 21:38
    #18
    Anonym (a) skrev 2017-10-12 21:24:09 följande:

    Du kan ju se det som att du jobbar för de 9000 kronorna, dvs du får ca 450 kr per dag. Det ger ca 56 kr i timmen, vilket fortfarande är en oerhört låg lön, men bättre än 8 kr. Samtidigt får du göra något du gillar, social samvaro och del av ett sammanhang som de flesta av oss behöver för att må lite bättre.


    Jag försöker se det så också, men jag kommer inte riktigt runt att jag få ca 9000 ändå, utan att lägga ut pengar för SLkort och luncher, som jag inte behöver betala nu.
  • Anonym (vet inte) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 21:41
    #19
    Alexander Bergbacka skrev 2017-10-12 21:34:22 följande:
    Det är med andra ord ett sätt att undgå att betala rimlig lön för arbete men trots det få dig att göra vad som de facto är det arbete en anställd skulle göra.
    Det är lite så jag känner också, men det är ju helt godkänt att tillhandahålla daglig verksamhet. På många håll får de inte ens dagersättning, det är upp till kommunen att bestämma, som jag har förstått. Många dagliga verksamheter är inte så här avancerade heller, men min kommun har flera som kan liknas vid riktiga jobb. Det finns en till till exempel som åker runt och fixar kommunens datorer, både på skolorna och kommunens administrativa centrum, biblioteken, mm.
  • Anonym (vet inte) Trådstartaren
    Äldre 13 Oct 17:17
    #66
    Alexi skrev 2017-10-13 16:09:37 följande:

    Fast omfattas man av LSS har man kanske inte förmåga att helt förstå skillnaderna mellan daglig verksamhet och ett riktigt lönearbete. Skillnaderna i krav och förväntan är ju enorma.
    Så jag tycker inte vi ska tolka TS ord som hela bilden.


    En sak har du rätt i, i alla fall, nämligen att det är dumt att tolka mina ord som hela bilden. Det finns nämligen saker jag inte är på det klara med, som jag skrev redan i TS.

    Så här är en liten uppklarning av ett par saker, som jag pratat med dem om idag:
    Ersättningen man får är mycket riktigt 8 kr i timmen, det ska räcka till lunch och busskort. Får man något över efter det så är det bara "rolig bonus".
    Man behöver inte äta skolans lunch om man inte vill. Alternativet är att man har med sig något kallt, för det finns inga uppvärmningsmöjligheter. Men man måste äta i skolmatsalen.
    Tiderna är flexibla så till vida att det är ok om man tillexempel missar bussen på morgonen, de slutar en timme efter sista klassen slutat eller senast 16.30, och så har de ledigt när skolan har ledigt, lov och studiedagar och så.
    Halvdagar och sådant kan man inte få, eftersom det inte passar verksamheten. Bakning och sånt kan ju vara tidssensitivt, så det kan jag förstå, faktiskt.
    För kontinuitetens skull ska alla vara där alla dagar, om man inte är direkt sjuk.

    Annars stämmer det jag skrev i TS.

    Jag vill tillägga att min restid dit är ca 40 minuter dit och 40 minuter hem, och det gör också att jag tvekar.
  • Anonym (vet inte) Trådstartaren
    Äldre 14 Oct 16:29
    #96
    Anonym (mor) skrev 2017-10-14 15:20:31 följande:

    Rubriken är ju lite knepig för INGEN kan väl tycka att det är vettigt att "jobba" för åtta kronor i timmen? Summan är irrelevant för dagverksamheten är väl tänkt som terapi för den som är sjuk/handikappad och inte klarar att sysselsätta sig själv på ngt meningsfullt sätt?


    Det var så klart med flit att rubriken är knepig.

    Och, jo, summan är relevant för mig. Som jag skrev i trådstarten, jag är troligen för medveten för att gå med på att få 8 eller ens 58 kr i timmen för ett så pass kvalificerat arbete som detta kommer bli för mig. Det skulle inte förvåna mig alls om jag skulle bli en extra arbetsledare, snarare än brukare, så entusiastiska som de var inför att kunna få dit "en riktig bagare".
  • Anonym (vet inte) Trådstartaren
    Äldre 14 Oct 19:43
    Anonym (Hanna) skrev 2017-10-14 18:46:09 följande:

    För det första så är det 9000 kr plus åtta kronor per timme. Ditt krav är alltså minst 1.5 timme per dag i ett skolcafé. Då jag arbetar på en skola, så har jag lite koll på vad ett skolcafé innebär och det är långt ifrån ett "vanligt" café, förstås lite beroende på hur stor skolan är, men där jag arbetar så är skolcaféet mer eller mindre "dött" de timmar när eleverna har lektioner (alltså stor del under dagen) och då de inte har hur mycket pengar som helst att fika för, så blir det inte särskilt många besök där, däremot så hänger de en del utanför. utan att fika alltså.

    Det erbjudande du fått handlar om att ge dig en möjlighet att själv lite grann styra över din inkomst, utan att bli klassad som frisk och få sänkt bostadstillägg.


    För det första behöver du inte tala om något för mig som jag själv redan skrivit. Nej, kravet är minst 5 timmar per dag i ett skolcafé, om jag missar bussen och om sista klassen slutar kl 14, men det är nog ganska ovanliga dagar, eftersom de flesta klasser slutar mellan 15 och 16 de flesta dagar. Det är klart det inte är ett vanligt café, men på den här skolan verkar det vara mycket spring alla tider, både enligt intrycket jag fick när jag var där på besök och enligt vad de sa. Det är både mycket eget arbete på valfri plats och en del håltimmar. Jag var där vid 11-tiden och det var i alla fall ett 50-tal elever i caféet. hur många av de som hade någonting att äta eller dricka vet jag inte.

    Frågan är om inkomsten är värt besväret. Om jag är hemma och mår bra, så bra jag kan, då, utan de där extra 300 kr som skulle bli över, eller om jag ska ta de där 300 extra kronorna och må dåligt. Det är knäckfrågan egentligen.
  • Anonym (vet inte) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 22:57

    Hur många dagar tycker ni att jag ska åka dit innan jag utvärderar hur det går?

    Jag förstår ju själv att jag kommer må väldigt dåligt de första två dagarna eller veckan.

  • Anonym (vet inte) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 23:14
    Anonym (varit där) skrev 2017-10-15 23:09:03 följande:
    vad har du för alternativ. Prova och se hur det går. Det kommer vara tufft i början. Man kommer känna sig trött i början när man kommer hem. men det brukar bli bättre efter 2 veckor.
    Två veckor? Ok.

    Alternativet är så klart att tacka nej. Jag har inget krav på mig att tacka ja.
  • Anonym (vet inte) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 23:18
    Anonym (varit där) skrev 2017-10-15 22:32:51 följande:

    Jag har själv gjort det fast för 7 kronor i timmen. Men grejen är den att det va det bästa jag gjort i mitt liv. Jag fick struktur, mening med mitt liv, något att gå upp till och sedan blev jag anställd. Jag fick ju lära mig ett yrke långsamt och komma in i verksamheten. Däremot valde jag själv där jag ville "arbeta". Kör du har inget att förlora.


    Fast jag har något att förlora, min redan sviktande hälsa. Här finns inga prospekt om att bli anställd när jag har lärt mig yrket.

    Jag kommer dessutom vara den på platsen som har mest utbildning och erfarenhet av det riktiga, hantverksmässiga yrket, de andra är glada amatörer. Vilket så klart inte är fel att vara.
  • Anonym (vet inte) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 23:49
    Anonym (varit där) skrev 2017-10-15 23:22:09 följande:
    Du har inget krav på att tacka ja nej, men skulle du inte vilja komma ut i arbetslivet och eventuellt få ett arbete sen med en riktig lön och inte bidrag?
    Vilja, ja. Jag valde inte att bli sjuk och drabbas av funktionsnedsättningar bara 5 veckor innan min examen, flera jobberbjudanden och en ljus framtid.

    Sjukersättning och daglig verksamhet får man inte om man kan komma ut i arbetslivet, tyvärr. Det är för evigt, i alla fall så är det i princip kravet för att man ska få sjukersättning. Ingen sörjer att jag lever det här livet nu mer än jag själv.
  • Anonym (vet inte) Trådstartaren
    Äldre 16 Oct 00:03
    Anonym (.....) skrev 2017-10-15 23:52:32 följande:
    Nej, sjukersättning och daglig verksamhet är per automatik inte något man får för att man aldrig kan komma ut i arbetslivet. En sjukersättning kan avbrytas om det är så att man har möjlighet att komma ut i arbetslivet. En daglig verksamhet kan hjälpa en att komma ut i arbetslivet.
    Ja, ursäkta. Jag skulle ha skrivit att man inte får sjukersättning om man förmodas kunna komma ut i arbetslivet.
  • Anonym (vet inte) Trådstartaren
    Sun 13 Feb 2022 19:02
    Anonym (Gilla läget) skrev 2022-02-13 17:30:14 följande:
    Jag säger att du stirrar dig blind på pengar. Det är arbetsträning och en chans att få nånting på cv:t förutom "jag har varit sjukskriven en längre tid" om du skulle söka jobb senare. You can't always get what you want, but sometimes you get what you need.
    För det första är tråden 5 år out of date.

    För det andra blandar du ihop saker. Daglig verksamhet är inte arbetsträning och sjukersättning är inte sjukpenning. 
Svar på tråden Jobba för 8 kronor i timmen?