Inlägg från: Anonym (mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mor)

Jobba för 8 kronor i timmen?

Anonym (vet inte) skrev 2017-10-12 20:51:40 följande:

Det här inlägget kommer provocera, förmodligen, på ett eller annat sätt.

Det är så här att jag lever på sjukersättning. Grattis alla skattebetalare, ni betalar för mig. Alla dryga 9000 kr jag får, bostadstillägg inräknat.

Jag har tillfrågats om jag vill ha en daglig verksamhet, men varje gång jag tänker på det känns det som att jag helt enkelt är för medveten för att vilja. Ersättningen jag skulle få är ca 8 kr i timmen.

Det är ett skolcafé.
    Arbetstiden är 8 till 16.30, lunch inräknat. En viss flexibilitet finns, men inte mycket, mest för bussarnas skull. 8-bussen kommer 8.10 och bussen innan kommer 7.20. samma på eftermiddagen.
    Teamet, dvs brukarna, bakar mjuka kakor, småkakor, muffins, bullar och bröd och brer smörgåsar som är färdigt när det kommer ut i caféet, samt gör kaffe, te, smoothies, varma mackor mm när det efterfrågas, med hjälp av 2 handledare. De i teamet som är mer självgående förväntas hjälpa de som är långsammare eller behöver mer vägledning om handledarna hjälper någon annan.
    Alla måste stå i kassan minst 1,5 timme per dag, med eller utan handledare.
    Lunchen ätes i skolans matsal, av skolans mat, och betalas av brukaren, det finns ingen möjlighet att ta med egen mat.
    Det är nog mer, som jag inte är på det klara med för att jag inte varit där.

Jag känner mig tudelad inför det här. Jag höll på att utbilda mig till konditor när jag drabbades av de saker som gör att jag idag har sjukersättning, och känner dels att ja! jsg får göra det jag älskar! och samtidigt nej! jag skulle aldrig ta ett riktigt konditorsjobb med den ersättningen och de villkoren.

Vad säger ni?

Orkar inte läsa hela tråden utan reagerar spontant. Jag tycker det låter som en väldigt lång arbetsdag om man inte är fullt frisk. Det är knappast stressigt och tungt MEN många timmar. Det är ju trots allt så att många fullt friska inte heller stressar på tunga jobb men det är heltiden som kan vara knäckande.
  • Anonym (mor)

Rubriken är ju lite knepig för INGEN kan väl tycka att det är vettigt att "jobba" för åtta kronor i timmen? Summan är irrelevant för dagverksamheten är väl tänkt som terapi för den som är sjuk/handikappad och inte klarar att sysselsätta sig själv på ngt meningsfullt sätt?

• Anonym (mor)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-14 15:50:48 följande:
    Problemet är att det förr gav en flitpeng som var tänkt att täcka kostnader som lunch, fika och transportkostnader och ge lite extra utöver stödet från FK numera kan det bli så att det går jämnt upp och blir plus minus noll trots att personen gör arbetsinsats på heltid.Man ska ju inte glömma att majoriteten av de som finns inom LSS bara har garantiersättning från FK och det räcker ju inte till mycket extra-
    Jag utgår ifrån att alla har existensminimum för det är man garanterad enligt lag OCH är det så att personen har åtta kronor i timmen och "gör en arbetsinsats på heltid" så ska man kontakta facket. Liksom snacka om lönedumpning.
  • Anonym (mor)
    Anonym (.....) skrev 2017-10-14 16:30:36 följande:
    Är du någonsin tycker är oklart? Det är en daglig verksamhet och inte jobb. Facket har inget med daglig verksamhet att göra.
    Någon talade om "en arbetsinsats på heltid" och det reagerade jag på! Gör man en dylik så ska man ha betalt.
  • Anonym (mor)
    Anonym (.....) skrev 2017-10-14 16:41:56 följande:
    Inte när det är en daglig verksamhet. Man fpr inge heller lön utan en låg ersättning. Denna ersättning är frivilligt för kommunen att ge.
    Precis och då handlar det inte om "arbete" i egentlig mening utan terapi. I den stund det börjar likna ett riktigt arbete så ska man ha BETALT.
  • Anonym (mor)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-14 17:19:03 följande:
    De flesta kommuner anstränger sig för att få riktiga arbetsuppgifter till den dagliga verksamheten för att det ska vara stimulerande och inte bara umgänge, tanken är ju att individen ska vara inom denna verksamhet ända fram till ålderspension precis som om den hade varit ute i arbetslivet.
    Okej. Så smidigt och billigt för kommunen att kunna utnyttja denna arbetskraft nästan gratis. Snart finns inte ETT ENDA riktigt jobb inom offentlig sektor kvar. Den gigantiska sektorn som byggdes ut maximalt för att svälja den stora gruppen 40-talister som "jobbat" där hela livet med full lön. Liksom nu är det handikappade, invandrare och långtidsarbetslösa som sköter ruljangsen för en spottstyver.
  • Anonym (mor)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-14 17:35:57 följande:
    Nu är ju inte dessa arbeten lönsamma utan med tur så täcks kostnaderna för handledare osv av det som produceras, i Ts fall så handlar det om försäljning av producerade bakverk så där är det troligen så att det är kostnaderna för ingredienser som ska täckas av försäljning och att det görs istället för att till cafeterian köpa in färdiga produkter.
    Okej. Ja det torde vara en delikat! uppgift att göra räkenskap. I den stund verksamheten går med vinst så ska de som jobbar ha mer betalt.
Svar på tråden Jobba för 8 kronor i timmen?