Inlägg från: Anonym (.....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.....)

Jobba för 8 kronor i timmen?

TidigareDVanställd skrev 2017-10-14 01:34:06 följande:

Det folk värkar missförstå med Daglig Verksamhet är att det inte kan jämföras med ett fulltids arbete.

Även om timmarna är lika långa som på ett fulltidsarbete, dvs 8.30-16.30, så är arbetet anpassat till att du ska klara av det, vad du än har som förhindrar dig till att jobba fulltid. Dvs till exempel om du har social fobi, som jag har, så kan du kliva åt sidan och ta en paus när du behöver det. Vare sig det finns kunder där eller inte.

I mitt fall, så kom vi överens om att jag bara behövde utföra arbete på en av dom två stationerna som vi vanligtvis skulle vara på, vilket betydde att jag var i köket och bakade och fixade istället för att stå vid kassan och ha kund kontakt.

Även om ersättningen är låg, så är Daglig Verksamhet menad som en form av arbetsträning. Den låga ersättningen du får är där som en "morot", för att du kanske ska kunna ta en lunch, eller en fika på jobbet utan att det ska kosta dig för mycket.

Tyvärr så hjälpte det inte mig så mycket, utan jag har fortfarande inte kommer över alla mina problem(social fobi är enbart ett problem som hindrar mig att komma ut i arbetslivet), men jag håller nu på att få hjälp från annat håll med det. 

Men jag vet folk som det här har hjälp väldigt mycket. Och även om du inte kommer ut i arbetslivet igen, så är det underbart att ha nånting att göra om dagarna, tro mig. Ta det från en person som spenderar ca 16 timmar om dagen hemma för att träffa så lite folk som möjligt. 

Jag tänker inte svara på om du ska ta det eller inte, för det kan bara du avgöra. Men däremot, så råder jag dig att sluta se det som ett "arbete" och se det som ett tidsfördriv. Eller bara en hobby. Om det är nånting du faktiskt vill göra, och som du tidigare utbildat dig till, ännu bättre. Då kommer du inte ha tråkigt om du väljer att tacka ja.

Vad du än väljer, så lycka till.

Det är INGEN gör av arbetsträning!
  • Anonym (.....)
    Anonym (Mendå) skrev 2017-10-14 13:08:54 följande:

Det låter väldigt udda. Jag är på g att hitta en praktik inom daglig verksamhet, och det är helt på det klara att det gäller på 25 timmar i veckan. Det är inte ett arbete som så jag ska "få".

Jag hade tackat nej till erbjudandet.

Praktik är inte heller samma som daglig verksamhet.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Mendå) skrev 2017-10-14 14:24:17 följande:

Som ovan. Jag har daglig verksamhet, och det är praktik som letas efter.

Fortfarande så är inte daglig verksamhet det samma som prakrik.
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-14 14:07:25 följande:

För vissa som ingår i daglig verksamhet kan individintegrerad praktikplats på ett företag utanför daglig verksamhet förekomma syftet är inte att är att få mer utmaningar än vad den ordinarie dagliga verksamheten kan ge den enskilde individen.

• Anonym (.....)
    Anonym (Mendå) skrev 2017-10-14 14:54:52 följande:

Det har du bestämt alltså?

Jag bestämt? Nej, men det är fakta.
  • Anonym (.....)
    Anonym (mor) skrev 2017-10-14 16:19:34 följande:

Jag utgår ifrån att alla har existensminimum för det är man garanterad enligt lag OCH är det så att personen har åtta kronor i timmen och "gör en arbetsinsats på heltid" så ska man kontakta facket. Liksom snacka om lönedumpning.

Är du någonsin tycker är oklart? Det är en daglig verksamhet och inte jobb. Facket har inget med daglig verksamhet att göra.
  • Anonym (.....)
    Anonym (mor) skrev 2017-10-14 16:37:05 följande:

Någon talade om "en arbetsinsats på heltid" och det reagerade jag på! Gör man en dylik så ska man ha betalt.

Inte när det är en daglig verksamhet. Man fpr inge heller lön utan en låg ersättning. Denna ersättning är frivilligt för kommunen att ge.
  • Anonym (.....)
    Anonym (vet inte) skrev 2017-10-15 23:49:46 följande:

Vilja, ja. Jag valde inte att bli sjuk och drabbas av funktionsnedsättningar bara 5 veckor innan min examen, flera jobberbjudanden och en ljus framtid.

Sjukersättning och daglig verksamhet får man inte om man kan komma ut i arbetslivet, tyvärr. Det är för evigt, i alla fall så är det i princip kravet för att man ska få sjukersättning. Ingen sörjer att jag lever det här livet nu mer än jag själv.

Nej, sjukersättning och daglig verksamhet är per automatik inte något man får för att man aldrig kan komma ut i arbetslivet. En sjukersättning kan avbrytas om det är så att man har möjlighet att komma ut i arbetslivet. En daglig verksamhet kan hjälpa en att komma ut i arbetslivet.
  • Anonym (.....)
    Anonym (vet inte) skrev 2017-10-16 00:03:31 följande:

Ja, ursäkta. Jag skulle ha skrivit att man inte får sjukersättning om man förmodas kunna komma ut i arbetslivet.

Det kan man få ändå.
Svar på tråden Jobba för 8 kronor i timmen?