• Anonym (vet inte)

Jobba för 8 kronor i timmen?

Det här inlägget kommer provocera, förmodligen, på ett eller annat sätt.

Det är så här att jag lever på sjukersättning. Grattis alla skattebetalare, ni betalar för mig. Alla dryga 9000 kr jag får, bostadstillägg inräknat.

Jag har tillfrågats om jag vill ha en daglig verksamhet, men varje gång jag tänker på det känns det som att jag helt enkelt är för medveten för att vilja. Ersättningen jag skulle få är ca 8 kr i timmen.

Det är ett skolcafé.
    Arbetstiden är 8 till 16.30, lunch inräknat. En viss flexibilitet finns, men inte mycket, mest för bussarnas skull. 8-bussen kommer 8.10 och bussen innan kommer 7.20. samma på eftermiddagen.
    Teamet, dvs brukarna, bakar mjuka kakor, småkakor, muffins, bullar och bröd och brer smörgåsar som är färdigt när det kommer ut i caféet, samt gör kaffe, te, smoothies, varma mackor mm när det efterfrågas, med hjälp av 2 handledare. De i teamet som är mer självgående förväntas hjälpa de som är långsammare eller behöver mer vägledning om handledarna hjälper någon annan.
    Alla måste stå i kassan minst 1,5 timme per dag, med eller utan handledare.
    Lunchen ätes i skolans matsal, av skolans mat, och betalas av brukaren, det finns ingen möjlighet att ta med egen mat.
    Det är nog mer, som jag inte är på det klara med för att jag inte varit där.

Jag känner mig tudelad inför det här. Jag höll på att utbilda mig till konditor när jag drabbades av de saker som gör att jag idag har sjukersättning, och känner dels att ja! jsg får göra det jag älskar! och samtidigt nej! jag skulle aldrig ta ett riktigt konditorsjobb med den ersättningen och de villkoren.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Jobba för 8 kronor i timmen?
  • Anonym (Jag vill)
    Alexi skrev 2017-10-13 23:20:15 följande:

De som har rätt till daglig verksamhet uppfyller en av dessa punkter:

1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,

2. med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom

Ok. Vad vill du säga med det då? Eftersom jag faller under LSS pga autism är jag fullt medveten om vilka som faller där under. Snälla berätta vad du ville ha fram.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (mor) skrev 2017-10-14 16:37:05 följande:
    Någon talade om "en arbetsinsats på heltid" och det reagerade jag på! Gör man en dylik så ska man ha betalt.
    Det är en riktig arbetsinsats på flera dagliga verksamheter, på andra är det mer hobbypyssel men inget av dessa saker ger någon lön, i somliga kommuner ges inga pengar alls trots att det monteras saker på heltid. 
    För ett antal år sedan sysslade en daglig verksamhet med att montera ihop klädnypor och förpacka dessa vilket är en riktig arbetsuppgift men som inte gav någon lön.
  • Anonym (mor)
    Anonym (.....) skrev 2017-10-14 16:41:56 följande:
    Inte när det är en daglig verksamhet. Man fpr inge heller lön utan en låg ersättning. Denna ersättning är frivilligt för kommunen att ge.
    Precis och då handlar det inte om "arbete" i egentlig mening utan terapi. I den stund det börjar likna ett riktigt arbete så ska man ha BETALT.
  • Queennr1

Fast det blir väl 8 kr timmen PLUS de 9000 du redan har.

Det är alltså inte tänkt som ett lönearbete utan som en insats som erbjuds dig för att du ska må bättre och få högre livskvalitet. Och kanske även öva upp din kapacitet så att du en dag kan klara av ett vanligt arbete.

• Anonym (anonym)
    Anonym (mor) skrev 2017-10-14 16:45:48 följande:
    Precis och då handlar det inte om "arbete" i egentlig mening utan terapi. I den stund det börjar likna ett riktigt arbete så ska man ha BETALT.
    De flesta kommuner anstränger sig för att få riktiga arbetsuppgifter till den dagliga verksamheten för att det ska vara stimulerande och inte bara umgänge, tanken är ju att individen ska vara inom denna verksamhet ända fram till ålderspension precis som om den hade varit ute i arbetslivet.
  • Anonym (mor)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-14 17:19:03 följande:
    De flesta kommuner anstränger sig för att få riktiga arbetsuppgifter till den dagliga verksamheten för att det ska vara stimulerande och inte bara umgänge, tanken är ju att individen ska vara inom denna verksamhet ända fram till ålderspension precis som om den hade varit ute i arbetslivet.
    Okej. Så smidigt och billigt för kommunen att kunna utnyttja denna arbetskraft nästan gratis. Snart finns inte ETT ENDA riktigt jobb inom offentlig sektor kvar. Den gigantiska sektorn som byggdes ut maximalt för att svälja den stora gruppen 40-talister som "jobbat" där hela livet med full lön. Liksom nu är det handikappade, invandrare och långtidsarbetslösa som sköter ruljangsen för en spottstyver.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (mor) skrev 2017-10-14 17:27:14 följande:
    Okej. Så smidigt och billigt för kommunen att kunna utnyttja denna arbetskraft nästan gratis. Snart finns inte ETT ENDA riktigt jobb inom offentlig sektor kvar. Den gigantiska sektorn som byggdes ut maximalt för att svälja den stora gruppen 40-talister som "jobbat" där hela livet med full lön. Liksom nu är det handikappade, invandrare och långtidsarbetslösa som sköter ruljangsen för en spottstyver.
    Nu är ju inte dessa arbeten lönsamma utan med tur så täcks kostnaderna för handledare osv av det som produceras, i Ts fall så handlar det om försäljning av producerade bakverk så där är det troligen så att det är kostnaderna för ingredienser som ska täckas av försäljning och att det görs istället för att till cafeterian köpa in färdiga produkter.
  • Anonym (mor)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-14 17:35:57 följande:
    Nu är ju inte dessa arbeten lönsamma utan med tur så täcks kostnaderna för handledare osv av det som produceras, i Ts fall så handlar det om försäljning av producerade bakverk så där är det troligen så att det är kostnaderna för ingredienser som ska täckas av försäljning och att det görs istället för att till cafeterian köpa in färdiga produkter.
    Okej. Ja det torde vara en delikat! uppgift att göra räkenskap. I den stund verksamheten går med vinst så ska de som jobbar ha mer betalt.
  • Anonym (gör om gör rätt)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-14 17:19:03 följande:
    Fel. 
    Det är vad som kommuniceras utåt men tanken är att spara skattepengar åt kommunen. Du förstår. Alla skattesänkningar måste betalas någonstans och den största kostnaden betalas av arbetslösa.

Den som har den minsta insyn i kommunal och statlig regi vet att de flesta okvalificerade jobben har ersatts av olika former av "praktik", "arbetsträning" etc. Kontentan är att riktiga jobb med riktig löns om givit riktig skatt nu förvandlats till statligt finansierad som genererar noll kronor i skatt.
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-14 17:35:57 följande:
    Fel även här. Det är vad som kommuniceras utåt men det är endast en mycket liten bild du ger av en gigantiskt stor apparat. Som helhet är det otroligt lönsamt.

Ställ dig frågan varför kommunjurister slutar på löpande band.
    Svaret är rätt skrämmande: för att de har ett samvete och berörs illa av hur kommunerna använder jurister för att mörklägga stora delar av verksamheten.

Om du inte inser sambandet kan jag förklara att genom olika avtal så beläggs medarbetare med munkavel.
    Som jag sa, ditt anförande om att verksamheten inte är lönsam är bara en extremt snäv infallsvinkel. Ställ dig frågan varför nästan all okvalificerade jobb har förvandlats till praktikplatser och varför all kommunal verksamhet ska vara lönsam? Det kostar att driva en kommun och det ska aldrig vara lönsamt som ett företag. Parker måste skötas, soptunnor måste tömmas. Varför ska du ha detta till att vara lönsamt?
    Hur många parkarbetare med riktig lön har du i din kommun? I min finns det exakt tio. Alla är chefer. De vhefar över parkarbetarna som... TADA... är praktikanter med NOLL kronor i lön. För 10 år sedan hade de LÖN och betalade skatt....

Idag är det inte helt ovanligt att folk blir arbtslösa då kommunerna drar ner på verksamheten. Samma personer kan sen återkomma till sina gamla jobb med samma arbetsuppgifter. Som praktikanter och noll i lön. Vet du vad det fiffiga är? Att om personen vägrar pga det orimliga i systemet kommer denna person att straffas med att inte få någon ersättning alls från något håll. Varken fkassa, akkassa eller soc eftersom personen påstås inte medverka till att göra sig själv anställningsbar.
  • Anonym (Hanna)

För det första så är det 9000 kr plus åtta kronor per timme. Ditt krav är alltså minst 1.5 timme per dag i ett skolcafé. Då jag arbetar på en skola, så har jag lite koll på vad ett skolcafé innebär och det är långt ifrån ett "vanligt" café, förstås lite beroende på hur stor skolan är, men där jag arbetar så är skolcaféet mer eller mindre "dött" de timmar när eleverna har lektioner (alltså stor del under dagen) och då de inte har hur mycket pengar som helst att fika för, så blir det inte särskilt många besök där, däremot så hänger de en del utanför. utan att fika alltså.

Det erbjudande du fått handlar om att ge dig en möjlighet att själv lite grann styra över din inkomst, utan att bli klassad som frisk och få sänkt bostadstillägg.

Svar på tråden Jobba för 8 kronor i timmen?