• Anonym (vet inte)

Jobba för 8 kronor i timmen?

Det här inlägget kommer provocera, förmodligen, på ett eller annat sätt.

Det är så här att jag lever på sjukersättning. Grattis alla skattebetalare, ni betalar för mig. Alla dryga 9000 kr jag får, bostadstillägg inräknat.

Jag har tillfrågats om jag vill ha en daglig verksamhet, men varje gång jag tänker på det känns det som att jag helt enkelt är för medveten för att vilja. Ersättningen jag skulle få är ca 8 kr i timmen.

Det är ett skolcafé.
    Arbetstiden är 8 till 16.30, lunch inräknat. En viss flexibilitet finns, men inte mycket, mest för bussarnas skull. 8-bussen kommer 8.10 och bussen innan kommer 7.20. samma på eftermiddagen.
    Teamet, dvs brukarna, bakar mjuka kakor, småkakor, muffins, bullar och bröd och brer smörgåsar som är färdigt när det kommer ut i caféet, samt gör kaffe, te, smoothies, varma mackor mm när det efterfrågas, med hjälp av 2 handledare. De i teamet som är mer självgående förväntas hjälpa de som är långsammare eller behöver mer vägledning om handledarna hjälper någon annan.
    Alla måste stå i kassan minst 1,5 timme per dag, med eller utan handledare.
    Lunchen ätes i skolans matsal, av skolans mat, och betalas av brukaren, det finns ingen möjlighet att ta med egen mat.
    Det är nog mer, som jag inte är på det klara med för att jag inte varit där.

Jag känner mig tudelad inför det här. Jag höll på att utbilda mig till konditor när jag drabbades av de saker som gör att jag idag har sjukersättning, och känner dels att ja! jsg får göra det jag älskar! och samtidigt nej! jag skulle aldrig ta ett riktigt konditorsjobb med den ersättningen och de villkoren.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Jobba för 8 kronor i timmen?
  • Anonym (anonym)
    Glinda från Oz skrev 2017-10-15 18:03:44 följande:
    Jag är osäker på vad du menar med den sista meningen, det är klart man kan tillhöra LSS och arbeta med lönestöd eller ha ett helt vanligt jobb på den öppna alSSrbetsmarknaden utan något stöd överhuvud taget.
    Jag menar att de som tillhör LSS och som finns i daglig verksamhet inte tillhör de som kan arbeta med lönestöd varken inom skyddad verksamhet eller på reguljära arbetsmarnaden
    Somliga verkar tro att den dagliga verksamheten är arbeten som skulle kunna vara ett riktigt arbete med lön med eller utan bidrag, Denna förvirring kan bero på tidigare regerings uttalande om sysselsättning, passa tider, någon att umgås med och nära-jobbet-upplevelse för att rättfärdiga Fas3.
  • Glinda från Oz
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-15 18:41:05 följande:

Jag menar att de som tillhör LSS och som finns i daglig verksamhet inte tillhör de som kan arbeta med lönestöd varken inom skyddad verksamhet eller på reguljära arbetsmarnaden

Somliga verkar tro att den dagliga verksamheten är arbeten som skulle kunna vara ett riktigt arbete med lön med eller utan bidrag, Denna förvirring kan bero på tidigare regerings uttalande om sysselsättning, passa tider, någon att umgås med och nära-jobbet-upplevelse för att rättfärdiga Fas3.

Okej, då förstår jag vad du menar. Sedan finns de ju de som har daglig verksamhet som senare kommer ut i vanliga arbetslivet, jag tycker det är viktigt att påpeka för vissa ser det som att har man DV måste man alltid ha det.
  • Anonym (gör om gör rätt)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-14 20:16:38 följande:
    Nej det är inga vanliga arbeten som görs om till LSS eftersom dessa ställen vänder sig till de med olika funktionshinder som utvecklingsstörning, downs syndrom, autism och andra funktionshindrade som har aktivitetsersättning från FK som aldrig kommer att omprövas eftersom personen aldrig kommer att arbeta.

Daglig verksamhet är inte detsamma som sysselsättning som arbetslösa tvingas till för att få sin ersättning från A-kassa, FK eller i form av försörjningsstöd, inom det som arbetslösa tvingas till finns det däremot gratisarbetande som borde fått lön för det är riktiga arbeten som kallas för praktik, arbetsträning osv
    Jodå. Läs det jag skrivit innan du kommenterar mera dumt om vad du tror men de facto inte vet.
    Läs och begrunda oc ta sen reda på hur det ser ut i din kommun idag och hur det var för 10år sedan.
  • Anonym (varit där)

Jag har själv gjort det fast för 7 kronor i timmen. Men grejen är den att det va det bästa jag gjort i mitt liv. Jag fick struktur, mening med mitt liv, något att gå upp till och sedan blev jag anställd. Jag fick ju lära mig ett yrke långsamt och komma in i verksamheten. Däremot valde jag själv där jag ville "arbeta". Kör du har inget att förlora.

• Anonym (anonym)
    Anonym (gör om gör rätt) skrev 2017-10-15 22:27:26 följande:
    Jodå. Läs det jag skrivit innan du kommenterar mera dumt om vad du tror men de facto inte vet.
    Läs och begrunda oc ta sen reda på hur det ser ut i din kommun idag och hur det var för 10år sedan.
    I min kommun har de med utvecklingsstörning och andra funktionsnedsättningar fortfarande samma dagliga verksamhet som de hade för 10 år sedan.Daglig verksamhet är till för de med sjukersättning som tillhör LSS dvs. människor som i många fall bor i särskilda boende, har om de bor i egen lägenhet ofta hjälp av boendestödjare och god man eller förvaltare. Det rör sig alltså inte om människor som måste gå på daglig verksamhet för att få ersättning utan denna verksamhet är bara till för ha något att göra på dagarna och ibland rör det sig om enklare montering och ibland teaterverksamhet som tex. Glada Hudik.
  • Anonym (vet inte)

Hur många dagar tycker ni att jag ska åka dit innan jag utvärderar hur det går?

Jag förstår ju själv att jag kommer må väldigt dåligt de första två dagarna eller veckan.

• Anonym (varit där)
    Anonym (vet inte) skrev 2017-10-15 22:57:47 följande:

Hur många dagar tycker ni att jag ska åka dit innan jag utvärderar hur det går?

Jag förstår ju själv att jag kommer må väldigt dåligt de första två dagarna eller veckan.

vad har du för alternativ. Prova och se hur det går. Det kommer vara tufft i början. Man kommer känna sig trött i början när man kommer hem. men det brukar bli bättre efter 2 veckor.
  • Anonym (vet inte)
    Anonym (varit där) skrev 2017-10-15 23:09:03 följande:
    vad har du för alternativ. Prova och se hur det går. Det kommer vara tufft i början. Man kommer känna sig trött i början när man kommer hem. men det brukar bli bättre efter 2 veckor.
    Två veckor? Ok.

Alternativet är så klart att tacka nej. Jag har inget krav på mig att tacka ja.
  • Anonym (vet inte)
    Anonym (varit där) skrev 2017-10-15 22:32:51 följande:

Jag har själv gjort det fast för 7 kronor i timmen. Men grejen är den att det va det bästa jag gjort i mitt liv. Jag fick struktur, mening med mitt liv, något att gå upp till och sedan blev jag anställd. Jag fick ju lära mig ett yrke långsamt och komma in i verksamheten. Däremot valde jag själv där jag ville "arbeta". Kör du har inget att förlora.

Fast jag har något att förlora, min redan sviktande hälsa. Här finns inga prospekt om att bli anställd när jag har lärt mig yrket.

Jag kommer dessutom vara den på platsen som har mest utbildning och erfarenhet av det riktiga, hantverksmässiga yrket, de andra är glada amatörer. Vilket så klart inte är fel att vara.
  • Anonym (varit där)
    Anonym (vet inte) skrev 2017-10-15 23:14:18 följande:
    Två veckor? Ok.

Alternativet är så klart att tacka nej. Jag har inget krav på mig att tacka ja.
    Du har inget krav på att tacka ja nej, men skulle du inte vilja komma ut i arbetslivet och eventuellt få ett arbete sen med en riktig lön och inte bidrag?
Svar på tråden Jobba för 8 kronor i timmen?