• Äldre 13 Oct 21:03
    2677 visningar
    5 svar
    5
    2677

    Träna och gravid?

    Gravid med syskon till vår ettåring. I v 6 nu. Började träna i juli typ 2 dagar per vecka men flera veckor har det inte blivit ngt eller bara 1 gång. Tränar gruppträning med hopp, styrka, kondition osv. Under första graviditeten tränade jag inte och hade sammandragningar nästam hela graviditeten p.g.a. gbs.

    Jag är så himla nojig nu för att träna efter att jag har plussat. Vågar man hoppa, göra situps osv? Är ju rätt otränad och lite överviktig. Eller kan det vara dåligt föe fostret eller min kropp? Speciellt då jag är rätt otränad...

  • Svar på tråden Träna och gravid?
  • Anonym (?)
    Äldre 13 Oct 21:22
    #1

    På vilket sätt tror du att det skulle påverka det milimeterstora fostret?

    Du kan träna precis som tidigare! Om något så är det bara positivt med ökat syreupptag och blodtillströmning.

  • Anonym (E)
    Äldre 13 Oct 21:31
    #2

    Du kan träna, det är bara nyttigt för kroppen och graviditeten. Längre fram i graviditeten då magen börjar bli stor så får man anpassa eller om det blir någon komplikation som gör att du inte kan träna. Sedan tycker jag att du ska kolla så dina magmuskler gått ihop sedan förra graviditeten innan du gör situps, det blir för stor påfrestning på de raka magmusklerna om de djupa musklerna inte är upptränade och magen läkt ihop. Kolla upp Mammamage på nätet om du vill veta mer.

  • Anonym (--)
    Äldre 13 Oct 23:47
    #3

    Undvik hopp, det ökar risken för framfall och framförallt senare i graviditeten när muskulaturen försvagas.

    Situps är egentligen inte "bra det heller", utan det finns betydligt effektivare övningar när man tränar core och magmuskulatur, fast du har ju en kommande muskeldelning på G så känns lite "overkill" med Mac muskel träning. Övrig styrke och konditionsträning är bara bra. Det stärker kroppen och gör det lättare för dig efter graviditeten, men märker du att du får mycket sammandragningar så trappa ner eller ändra träningen. Lycka till!

  • Äldre 14 Oct 08:21
    #4

    Tack för kommentarna. Klart jag vet att träning är bra men är framförallt hopp och situps jag är orolig för som -- skrev. Hmm måste kolla det med magen. Känns också konstigt att hoppa men då tycker jag ju att det känns konstigt "där nere" också efter förra förlossningen. Kan inte knipa som innan och har lite problem med läckage när jag tränar. Får dock ingen hjälp för allt ser sååå normalt ut sååå. Tänkte om det är ökad belastning redan nu eller om det är först senare?

  • Anonym (E)
    Äldre 14 Oct 09:18
    #5
    halfbaked skrev 2017-10-14 08:21:59 följande:

    Tack för kommentarna. Klart jag vet att träning är bra men är framförallt hopp och situps jag är orolig för som -- skrev. Hmm måste kolla det med magen. Känns också konstigt att hoppa men då tycker jag ju att det känns konstigt "där nere" också efter förra förlossningen. Kan inte knipa som innan och har lite problem med läckage när jag tränar. Får dock ingen hjälp för allt ser sååå normalt ut sååå. Tänkte om det är ökad belastning redan nu eller om det är först senare?


    Att allt ser normalt ut betyder ju inte att det fungerar som det ska. Har du gjort knipövningar dagligen men fortfarande har svårt att hitta knipet och har läckage ska man kunna gå till sjukgymnast som hjälper till med detta. Belastningen ökar senare i graviditeten men musklerna är ju fortfarande svaga från förra graviditeten. Känns det konstigt så hoppa över hopp och situps.
Svar på tråden Träna och gravid?