• moaguu­un
    Äldre 14 Oct 22:54
    6059 visningar
    67 svar
    -1
    67
    6059

    Göra retur på lästa böcker?

    Någon som vet om en får göra retur på böcker som man läst först? Alltså det är ju 14 dagars ångerrätt och de kan ju omöjligt veta om en läst boken, den blir ju inte direkt sliten. Men är det tillåtet?

  • Svar på tråden Göra retur på lästa böcker?
  • moaguu­un
    Äldre 15 Oct 00:00
    #3
    -1
    WinterDawn skrev 2017-10-14 23:44:51 följande:

    Varför skulle man göra så? Gå till biblioteket och låna istället.


    Dyrt med böcker? Alla finns inte på biblioteket. 
  • moaguu­un
    Äldre 15 Oct 09:14
    #12
    -1

    Jag personligen hade inte brytt mig om någon annan tittat igenom boken jag köp. Det tror jag de flesta som gör en retur gjort, jag tänkte ju i så fall läsa den försiktigt så det inte syns. Bedrägeri är väl lite att ta i kan jag tycka, det är ju 14 dagars ångerrätt och om de skulle tycka att boken inte är i nyskick hade de ju bett mig betala.

    Men ja, kanske var en dum tanke.

  • moaguu­un
    Äldre 15 Oct 09:24
    #14
    -1
    EmberEyes skrev 2017-10-15 09:20:13 följande:

    För mig är det likställt med att köpa en tågbiljett, åka till destinationen och sedan reklamera biljetten. (Ja, jag vet att det inte funkar så i praktiken för biljetten scannas och det syns att den blivit använd)


    Fast inte riktigt en bra jämförelse då man inte kan åka med en biljett flera gånger. Om man har kvar en bok kan man ju läsa om den, låna ut den, sälja etc.
  • moaguu­un
    Äldre 15 Oct 10:23
    #20
    -1
    EmberEyes skrev 2017-10-15 09:36:37 följande:
    Vad du vill göra är att konsumera en produkt, därefter reklamera den, utan att betala för din konsumtion.
    Likna det med att handla en balklänning/smoking, ha på den på ett event, och sedan göra en retur om du hellre vill det.
    Ja, men det var fortfarande en dålig jämförelse. Böcker är ingen engångsprodukt. sedan kostar ju frakt/retur en hel del för böcker.
  • moaguu­un
    Äldre 15 Oct 10:27
    #22
    -1
    gahadas skrev 2017-10-15 10:25:54 följande:

    Äter du lösgodis direkt i butiken också?


    Det här att hitta jämförelser verkar inte vara människans starka sida. Jag har för övrigt inte gjort det, ställde en fråga.
  • moaguu­un
    Äldre 15 Oct 10:46
    #24
    -1
    EmberEyes skrev 2017-10-15 10:35:57 följande:
    Och det är väl jämförbart med ett klädesplagg, ett smycke, en klocka, osv. Du vill kunna köpa en produkt, använda den och sedan lämna tillbaka den och få tillbaka dina pengar. Istället för att utnyttja befintliga inrättningar som låter dig låna eller hyra samma produkt.
    Varför jämföra överhuvudtaget. Om en har på sig kläder en längre tid blir de smutsiga. Går inte att jämföra med att bläddra i en bok. Det gör folk t.o.m. i bokhandeln, då kan man ju tycka att böckerna borde vara inplastade. Samt att det inte borde vara ångerrätt på varorna, böcker är ju inte som ett klädesplagg som kan sitta fel. 
  • moaguu­un
    Äldre 15 Oct 11:11
    #26
    -1
    John22 skrev 2017-10-15 11:07:32 följande:

    Är det okej att gå på restaurang, äta upp 70% av maten, sticka ned en hårtuss under potatismoset, klaga på att det är hår i maten och slippa betala notan? Du har ju trots allt inte sagt att det inte skulle vara ditt hår, så rent tekniskt har du inte ljugit om något.

    Men du frågar alltså på fullaste allvar om det är okej att stjäla böcker på det här viset? Du tycker att det är okej att någon annan ska få betala så att du ska få läsa böckerna ifråga? Fan vad vad oetiskt. Skaffa inte barn hörru, för de kommer inte få en vettig moralisk kompass att följa.


    Helt otroligt vad läsförståelsen är låg. Det är nästan (läs:nästan) komiskt.
  • moaguu­un
    Äldre 15 Oct 11:22
    #30
    John22 skrev 2017-10-15 11:13:47 följande:
    Ja det är sorgligt hur du undviker att läsa vad folk säger för att rättfärdiga detta vidriga beteende.

    Du vill konsumera på någon annans bekostnad genom att utnyttja ett system på ett bedrägligt sätt - stöld.
    Nej, jag planerar inte att stjäla böckerna. Läs om och läs rätt.

    Vart skriver jag att jag ska göra detta? Läsförståelse verkar inte vara din starka sida. 
  • moaguu­un
    Äldre 15 Oct 14:05
    #33
    EmberEyes skrev 2017-10-15 11:30:13 följande:
    Jag tror att du helt enkelt inte vill förstå att det är ett bedrägligt beteende, och att du lider av en avsaknad av etik och moral. Om du vill hålla på och fiffla med böcker för att du är för lat att gå till biblioteket så gör det.
    Men gnäll inte över att vi andra, normalfuntade konsumenter hyser förakt för ditt beteende.
    Ursäkta men är du totalt dum i huvudet? Jag har inte skrivit att jag ska göra det. Jag frågade om det var tillåtet att läsa i böckerna, det är 14 dagars ångerrätt. De flesta som gör en retur skulle jag tro rör på böckerna. Men du har rätt, så jävla vidrigt, att ens tänka tanken. Så sjukt överdrivet, man kan tro att jag frågat om det är tillåtet att råna en affär och skjuta ner alla jag ser.
    M1rella skrev 2017-10-15 11:32:56 följande:
    Att dra nytta av ex böcker och sedan lämna tillbaka dem o h få pengarna tillbaka är att se som stöld.
    Du vet uppenbarligen inte vad stöld är för något.
  • moaguu­un
    Äldre 15 Oct 14:42
    #35
    EmberEyes skrev 2017-10-15 14:19:32 följande:
    Du ställde frågan, fick en massa svar, och fortsätter tjata om det, och sedan är det jag som är dum i huvudet?
    Men ja, med tanke på att du fick upp frågan i huvudet från första början så ska man väl inte utgå från en allt för stor tankeverksamhet...
    Fortsätter att tjata? Jag svarar på idiotiska kommentarer som din. Du verkar ha för lite att bli upprörd över i livet.

    Tja, det kan du gärna få tycka. Det handlar väl dock mer om ekonomi. 
  • moaguu­un
    Äldre 15 Oct 15:00
    #37
    Ekonom10 skrev 2017-10-15 14:56:41 följande:
    Författaren och bokhandel/webshop vill ha betalt för sitt jobb, men du vill inte betala för den tjänsten utan istället konsumera gratis?

    Ja så kan man ju tolka det, om en känner för att bli lite upprörd.

    -


    Nu tror jag att det räcker med upprepningar. 

  • moaguu­un
    Äldre 15 Oct 15:09
    #39
    Ekonom10 skrev 2017-10-15 15:05:10 följande:
    Jag är inte det minsta upprörd. Du verkar dock sakna argument. Har inte hittat ett enda i tråden för att ge dig rätt att konsumera gratis.
    Sakna argument? Jag ställde en fråga. Huruvida jag sedan tycker de som gör retur på böcker de bläddrat i ska hängas eller om det är en skitsak, hör inte hit. Det är inte tillåtet att röra böcker en vill göra retur på, och då kommer jag givetvis inte göra det.
  • moaguu­un
    Äldre 15 Oct 15:17
    #41
    Afterlife skrev 2017-10-15 15:10:29 följande:
    Fast det är ju inte en "tolkning". Det är ju fakta, om du producerar något (skriver en bok) eller säljer en produkt/tjänst (i det här fallet boken) så vill man ju har betalt för det. Vare sig författare eller bokhandlar är välgörenhetsinrättningar för folk med dålig ekonomi.

    Jag förstår inte riktigt varför du ställer frågan. För du tror väl inte att någon skulle tycka det beteendet var okej? Eller att det finns några ursäkter för det?
    Har man inte råd att köpa boken till nypris så lånar man på bibliotek eller köper begagnat.

    Det är 14 dagars ångerrätt så det är väl inte helt omöjligt att det är Ok att bläddra i böckerna innan en gör en retur, det vill säga lämnar tillbaka böckerna. Böcker är inte inplastade. Jag tror knappast någon författare eller stora företag tvingas lägga ner eller går back på grund av att människor gör retur på böcker, när alternativet är att inte köpa böckerna.


    Men vi kan lämna det nu då vi har kommit fram till att det är ett brott, ett väldigt allvarligt sådant också.

  • moaguu­un
    Äldre 15 Oct 15:19
    #43
    EmberEyes skrev 2017-10-15 15:18:03 följande:
    Du fortsätter argumentera för att det på något sätt skulle vara rätt att blåsa bokhandeln på sina pengar genom att behandla dem som bibliotek och inte näringsidkare. När du nu fått svar på frågan, varför fortsätter du då att argumentera för att det är rätt att fullfölja din idé? Jag tolkar ditt idoga argumenterande för denna idén som att du tycker att det är rätt och riktigt.

    Jag förstår att du tycker att jag och många med mig ger idiotiska kommentarer. Vi och du har helt olika moral och olika värderingar. För oss är det självklart att betala för det vi konsumerar, och vi skulle aldrig få för oss att komma på tanken att uppföra oss bedrägligt, än mindre argumentera för tankens förträfflighet.

    För oss handlar det inte om ekonomi, lika lite som stöld eller rån handlar om ekonomi.
    Jag förstår att du vill få det till det så du får något att irritera dig över.
    Om du tycker det är roligt ska jag inte störa dig.
  • moaguu­un
    Äldre 15 Oct 15:30
    #46
    EmberEyes skrev 2017-10-15 15:27:45 följande:
    Men om min uppfattning av ditt argumenterande i tråden är felaktigt så underlättar det om du förklarar vad det egentligen är du är ute efter.

    Bortsett från att ge mig något att irritera mig över. :)
    Det har jag gjort men du blundar för det. Du skriver helt uppenbart bara i tråden för att själv lyfta fram vilken fin och fantastisk människa du är.
  • moaguu­un
    Äldre 15 Oct 16:05
    #48
    Aikido skrev 2017-10-15 16:00:42 följande:

     


    Har precis satsat en hundring på EmberEyes. Känns som ganska säkra pengar.
    Satsar några hundra på att du är under 15 år. Det känns som ganska säkra pengar.
  • moaguu­un
    Äldre 15 Oct 16:12
    #50
    Aikido skrev 2017-10-15 16:09:47 följande:
    Kanske. Kanske inte.

    Tänkte att skämtet var i nivå med ditt rättspatos.
    Såklart du tänkte :)
  • moaguu­un
    Äldre 15 Oct 18:14
    #52
    Agnescecila skrev 2017-10-15 17:50:55 följande:

    Vill du betala fullpris för en begagnad bok?


    Jag anser inte att en bok blir begagnad för att någon har bläddrat igenom den. Om en vill ha en nytryckt bok, som ingen rört, får man nog åka till tryckeriet. Det är ångerrätt på böcker också, vilket betyder att det finns en risk att någon har bläddrat i boken. Om vi bortser från det: Jag hade inte brytt mig om någon läst igenom en bok jag köper. Den blir knappast sliten, smutsig etc för det. Om man bryr sig om att någon annan rört en bok en köper har man väldigt lite problem i sitt liv, anser jag.


    Det var inte en tjock roman jag tänkte på köpa direkt, utan en bok jag hade bläddrat igenom under några få minuter. 

Svar på tråden Göra retur på lästa böcker?