• Happygirl87

    Väntar barn och pappan missbrukar

    Jag är är i nästan hälften av min graviditet och bor ihop med pappan som har sedan jag blev gravid börjat dricka alkohol och röka cannabis dagligen ( detta gjorde han ibland innan) och i princip från morgon till kväll . Jag har inte accepterat detta och förklarat att jag kommer lämna honom om han inte slutar . Han lovar gång på gång att han skall sluta men dagen där på eller två dagar efter så är det samma sak igen . Han blir väldigt elak mot mig och jag har inte kunnat slappna av någonting och kunnat njuta av min graviditet hittills . Jag har nu fått nog och bestämt mig för att lämna honom . Jag förklarar att han inte kommer att kunna få ha delad vårdnad för att han är missbrukare och att han måste flytta ifrån lägenheten då jag och bebisen måste ha någonstans att bo . Problemet är nu att vi båda står på kontraktet och att han inte kommer ge upp sin del av vårdnaden eller flytta säger han . Vad gör jag nu? Detta börjar verkligen bli ohållbart och jag känner mig inte trygg alls när han hela tiden är påverkad . Vem kan man vända sig till? Finns det någon annan som känner igen sig ?

  • Svar på tråden Väntar barn och pappan missbrukar
  • C78
    Happygirl87 skrev 2017-10-16 20:59:01 följande:

    Jag är är i nästan hälften av min graviditet och bor ihop med pappan som har sedan jag blev gravid börjat dricka alkohol och röka cannabis dagligen ( detta gjorde han ibland innan) och i princip från morgon till kväll . Jag har inte accepterat detta och förklarat att jag kommer lämna honom om han inte slutar . Han lovar gång på gång att han skall sluta men dagen där på eller två dagar efter så är det samma sak igen . Han blir väldigt elak mot mig och jag har inte kunnat slappna av någonting och kunnat njuta av min graviditet hittills . Jag har nu fått nog och bestämt mig för att lämna honom . Jag förklarar att han inte kommer att kunna få ha delad vårdnad för att han är missbrukare och att han måste flytta ifrån lägenheten då jag och bebisen måste ha någonstans att bo . Problemet är nu att vi båda står på kontraktet och att han inte kommer ge upp sin del av vårdnaden eller flytta säger han . Vad gör jag nu? Detta börjar verkligen bli ohållbart och jag känner mig inte trygg alls när han hela tiden är påverkad . Vem kan man vända sig till? Finns det någon annan som känner igen sig ?


    Hej där :) Låter som du är en kvinna med karaktär. Långt i från alla blivande mammor som har styrka att göra det du gör nu. Dvs att dumpa den missbrukade pappan. Jag hade ringt familjerätt och pratat med dem om jag vore du. Det enda jag vet är att de inte ser blandningen missbruk och bebisar/ barn som ok. Har själv barn med en blandmissbrukare (främst alkoholist) och har tagit hand om vår son ensam sedan han var runt 1 år. Ditt ex kommer behöva bevisa sig lämplig. Och en lämplig pappa är inte en sån som vägrar flytta ut och med det tvingar på bebisen (när den kommit) sin onykterhet, samt pissar positivt varje gång han måste lämna urinprov. Du kommer fixa detta. Och pappan till barnet kommer få en chock när verklighetens allvar slår ner. Antingen skärper han sig i den stunden eller fortsätter han och får leva med det mitt barns pappa lever med i dag. Extrem ångest för att han inte har varit i vår sons liv och för att sonen inte är ett dugg intresserad av kontaktförsöken han gör. Han är ff inte nykter och vår son är i dag 20 år.
  • mrshudson75

    Starkt gjort o helt rätt beslut. Det är du o barnet i första hand nu.

    Ang bostaden så skulle jag ringa värden o fråga hur ni kan göra med kontaktet. Kanske de kan skriva av dig ell erbjuda någon av er ngt annat. Alt byta läg mot två mindre?

    Vet ju inte hur bostadssituationen ser ut där ni bor.

  • CrazyTown

    Anmäl honom till polisen. Har han en dom om missbruk/innehav i bagaget blir det mindre risk att du måste dela vårdnaden.

    Dessutom är ni inte gifta så är det du som bestämmer om du vill ge delad vårdnad eller behålla ensam vårdnad. Oavsett om han skärper till sig nu och fram till förlossningen, ge inte delad vårdnad till en missbrukare!! Du riskerar att behöva lämna bort din bebis varannan vecka till någon som är påtänd och du kan inte göra ngt för att hindra det.

    Och slutligen: lämna lämna lämna!! Skit i att ni båda står på kontraktet. Ta ditt pick och pack och dra

  • MissKelli

    Om ni inte är gifta är det bara att du inte ger honom vårdnad. Det är bara när man är gifta som lagen antar att han är pappan och han automatiskt får delad vårdnad. 


    Försök hitta en annan lägenhet om han vägrar flytta.

Svar på tråden Väntar barn och pappan missbrukar