• Anonym (Förvi­rrad)
    Äldre 16 Oct 22:02
    4394 visningar
    13 svar
    13
    4394

    Bipolär. Känner någon igen sig i mig?

    Hej på er. Jag har i vuxen ålder fått diagnos adhd och i min journal har de även skrivit misstänkt bibolär sjukdom typ 2

    Det vet alltså inte men misstänker det pga av att mitt mående har gått så upp och ner hela tiden. Mest har måendet varit ner, alltså jag har varit nerstämd/deprimerad/trött/orkeslös och med självmordstankar.

    När jag mår dåligt psykiskt vill jag stänga alla ute? jag vill och ser till att bli ovän med de runt mig? jag straffar mig själv?

    Jag ska alltid flytta isär/skilja mig. stör och retar mig på alla? Jag har svårt att somna? Varva ner?

    Känns detta igen? Kan det vara så här vid bipolär sjukdom?

    Jag undrar också, kan man bli så trött/orkeslös i perioder att man inte orkar någonting? Jag har haft en lång period då jag var sängliggandes, säng och husbunden, orkade ingenting, knappt komma upp ur sängen. Kopplade samman det med min fibromyalgi men tänker idag att tänk om det var pga det bipolära? Nu har jag hämtat mig men är nu som jag beskriver ovan? Blir då också mer pedantisk, plockar och donar, vilket var helt tvärtom de månader då jag inte orkade något, orkar inte bry mig om något.

    Tack på förhand

    Vänlig hälsning förirrad

  • Svar på tråden Bipolär. Känner någon igen sig i mig?
  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 20 Oct 12:40
    #5
    Anonym (Herman Von Gottsnopp) skrev 2017-10-16 22:16:11 följande:

    Du låter precis som min fru. Hon är en fantastisk tjej och snäll innerst inne. Hon har väl haft kontrollbehov tidigare men har prioriterat lite fel vad som är viktigt i livet. Du går bara igenom en fas. Tro inte att du är störd för att nån läkare tutat i dig det. Diagnoser är bara larv och trams. Ok säg efter mig.

    "Jag städar för att det är roligt att ha fint. Är det inte fint så mediterar jag bara för att må bra och det blir fint en annan dag. Snart kommer jag logga i soffan och kramas med en ordentlig grabb. Denna gång ska jag inte skicka iväg honom. Nu ska jag ta en kopp kaffe"


    Tack för ditt svar.
  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 20 Oct 12:42
    #6

    [quote=78106859][quote-nick]Anonym (Inte bipolär) skrev 2017-10-16 22:23:43 följande:[/quote-nick]

    Jag har precis avslutat en utredning angående bipoläritet (jag var inte bipolär) och depressionsbiten är oftast lätt att fastställa (det du berättar låter som en depression) hypomanierna är svårare och du måste få sådana också för att få en bipolärdiagnos. Nu säger jag inte att du inte är bipolär, jag berättar bara vad jag fick tänka på och du kanske har nytta av att tänka på samma sätt.[/

    Tack för ditt svar.

  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 20 Oct 12:46
    #7
    Rödtjärnens Anna skrev 2017-10-17 13:43:49 följande:

    Det finns ju unipolära depressioner också, vilket är återkommande depressioner utan mani/hypomani. Det du beskriver äe väl ganska typiskt depression, men du beskriver inte någon hypomani i texten här. Det du känner efter depressionen kanske har med din adhd att göra?

    Jag har själv bipolär sjukdom typ 2. Jag känner absolut igen det du beskriver om depression, men jag har mer utpräglade hypomaniska skov.


    Tack för ditt svar. Jag ser ju min hypomani i så fall i mitt beteende att "jag har svårt för att koppla av/varva ner, ser saker hela tiden jag måste rätta till, ordna, flytta på o.s.v har svårt att somna-känns som jag skulle kunna vara uppe dygnet runt.
Svar på tråden Bipolär. Känner någon igen sig i mig?