• Äldre 18 Oct 09:54
    6611 visningar
    17 svar
    17
    6611

    Inte tryggare/harmonisk av sjal..

    Hej!

    Jag upplever inte att min bebis på 3-månader är något tryggare av att jag bär henne i sjal utan nästan tvärtom. Ibland använder vi också ergon men det är så mycket bråk när hon sätts i den så jag har slutat använda den.

    Men hursom hon somnar aldrig lugnt hur nära/bära hon än är. Sover oroligt på nätterna,vi samsover. Tar ca 2h att söva henne varje gång vilket leder till att jag är väldigt låst vid hemmet då hon blir helt förstörd om hon inte får sova sina timmar om dagen såklart. Oftast somnar hon i sjalen men det måste vara knäpptyst annars vaknar hon och är orolig igen. Så då är jag hemma och vankar runt. Går jag ut vaknar hon av alla ljud.

    Ibland gör vi inget annat än vaggar och bär och tassar på tå. Har inget emot att vara så så nära henne tvärtom! Men det börjar bli ett problem att hon aldrig kommer till ro och det smärtar att se henne så ångestfylld när hon egentligen är trött ovh vill sova.

    Trodde som alla säger att barn som bärs blir harmoniska,sover bättre osv. Såklart funkar ju inte vagn så den använder vi inte ens.

    Går detta över? Känner att jag är på vippen till sammanbrott.. känns som inget funkar,att hon är så orolig vad jag än gör. Och jag själv håller mig lugn för att det kanske ska smitta av sig på henne men nej.. hon har inte ont någonstans bör tilläggas. Amningen har strulat sen start pga hon är så orolig och blir ledsen och det låser sig för mig så hon delammas.

    När kommer lugnet som alla pratar om? Går det över? Kommer vi stå såhär och vagga runt non-stop i år och aldrig njuta av henne och relationen till henne? Måste ha lite peppning...

  • Svar på tråden Inte tryggare/harmonisk av sjal..
  • Äldre 18 Oct 10:03
    #2
    Carambolan skrev 2017-10-18 09:56:52 följande:

    Vad händer om du lägger henne själv i en säng i ett mörkt och tyst rum? Det är ju inte så vanligt men en del barn verkar ändå sova bäst ifred


    Har försökt att få henne komma till ro av att jag ligger bredvid i sängen,på madrass, i soffan,vagga ja allt men hon jobbar upp sig och blir jätteledsen och gråter hysteriskt. Ibland lägger jag ner henne när jag behöver gå på toa men hon blir ledsen nästan på en gång. Så detta har jag också provat men har inte fungerat. Trodde också ett tag att hon ville vara ifred men så var det absolut inte.
  • Äldre 18 Oct 10:10
    #4
    trash panda skrev 2017-10-18 10:07:17 följande:

    Mitt barn kunde enbart ammas till sömns i den åldern. Somnade vid bröstet och sov sina timmar i famnen på dagen. Liggammade till sömns på kvällen och natten. Funkar inte amning heller?


    Åh jag önskar det hade fungerat.

    Hon har från början ammat i ca 5min och sedan visat att hon inte vill mer,absolut inte ligga och snutta/småsova vid bröstet. Amning har aldrig fungerat bra på något sätt för oss egentligen.
  • Äldre 18 Oct 14:58
    #6
    trash panda skrev 2017-10-18 10:21:26 följande:

    Åh, vad jobbigt! Men du, har ni funderat på om hon har någon allergi? Min systerson var sådär missnöjd och det visade sig att han var komjölksproteinallergiker och hade jäääätteont i magen. När han fick mjölkfri ersättning så lugnade han ner sig ganska omgående.


    Ja jag har förstått att många barn reagerar så kraftigt på mjölkprotein,stackare! Vi utredde det också hos barnläkare och hon är inte allergisk. Tycker inte hon verkar ha ont heller direkt då hon har stunder då hon skrattar och håller låda. Hon hade ont i magen vid ca 3-veckors ålder men de symtomen är helt borta nu. Fattar bara inte vad jag gör för fel...
  • Äldre 18 Oct 20:17
    #8
    trash panda skrev 2017-10-18 19:58:28 följande:

    Apropå det där med att hon bara snuttar i 5 minuter...är tungbandet kollat?


    Ja det gjorde dom på amningsmottagning som jag sprungit till flertal gånger. Tror hon får i sig det hon vill ha men vill inte gärna ligga kvar. Funderar på att kolla upp öronen om hon kan ha ont i dem.
  • Äldre 18 Oct 20:45
    #10
    trash panda skrev 2017-10-18 20:29:35 följande:

    Ja, kolla upp allt som går! Det låter ju som att hon har ont någonstans om hon blir mer och mer hysterisk istället för att somna. Stackars liten. Och stackars dig. Hoppas det löser sig!

    (Sitta på pilatesboll och guppa med barnet i famnen funkar för ganska många. Kanske något att testa om ni inte provat än.)


    Tack för omtanken! Det känns ju så hopplöst men det måste ju bara bli bättre någon gång.

    Ska testa bollen! Tack igen!
  • Äldre 20 Oct 16:55
    #12
    Wilbo80 skrev 2017-10-19 19:05:04 följande:

    Sök på HNB - High need baby.. Ingen diagnos eller så mer ett personlighetsdrag man ser hos vissa bebisar. Finns en grupp på Facebook som heter High Need Baby - där kan man känna igen sig i så mkt. Precis som du har det hade jag det! Dock kunde han sova hyffsat länge i sjal... Men oj vad låst jag varit pga sömn och humör i olika omgångar.. Men! DET GÅR ÖVER, blir bättre och dom blir äldre <3


    Det ska jag kolla upp direkt! Väldigt skönt att höra att det finns fler som haft det såhär och framförallt att det blir bättre.

    Jag har efter att ha brutit ihop igår, tänkt att det är ingen idé att försöka förändra något utan bara hänga med. Tänka att stormen försvinner. Och rutiner kommer sen. Dagen har varit superbra! Sovit i sjal och vagn (!!) och gosat/skrattat varit nöjd och välmående hela dagen. Kanske är det berömda 3-månadersmagin då hon idag är exakt 3-mån. Men tack för tips och peppning!
Svar på tråden Inte tryggare/harmonisk av sjal..