• hilja14

Bf juli 2018

Sopp skrev 2017-12-05 20:24:15 följande:

Alltså nu mår jag så himla illa. Ush! Hur ska man orka med att jobba? Har helt förträngt detta från tidigare graviditeter. 6+5 idag

Hej! Alltså har funderat på ditt nickname för jag kände igen det.. Och läste igenom gammal tråd och vi har följts åt innan! Så roligt att vi är gravida och har bf samma månad igen :) 

Jag har inte skrivit här innan, men nu gör jag det! Jag hade MF 23 okt och tog ett negativt test den 6nov. Den 16 nov plussade jag igen. Förra gången var det knappt ett plus men nu var det starkare och jag har tydligare symtom. I helgen började illamåendet komma.. Jag är i ca 6+2 just nu. Ska till barnmorskan den 13 dec och får se vad som sägs. Eftersom jag utlöste havandeskapsförgiftning i min förra graviditet så kommer jag att skrivas in på spec. mödravården denna grav och ska även äta medicin :)
  • hilja14
    Sopp skrev 2017-12-06 09:40:02 följande:
    Nää va roligt! =) Vilket år var det? 14 eller 15?

Hur tidigt kom missfallet? Är själv väldigt nojjig över detta, vet att det inte är något jag kan styra över så jag borde försöka tänka positivt men jag har liksom lite svårt att vara glad över detta försän jag har fått någon bekräftelse på att allt ser ut som det ska
    Det var -15 :) Mitt missfall kom redan i 5+2 men då hade jag haft småblödningar varje dag tills det började göra ont och jag kunde konstatera missfall. Jag förstår att du är orolig över mf.. Bara det blir januari så är vi snart över den största milstolpen! :)
  • hilja14
    mamadada skrev 2018-02-15 14:46:46 följande:

En fråga till alla er, min barnmorska är lite underlig..

Jag träffade henne senast när jag var i vecka 11, är nu i vecka 19.

Då tog hon blodvärde på mig och sa att de såg bra ut men att alla brukar få äta järntabletter vid halva graviditeten.

Men nu förra veckan meilade jag hene att om vi ska titta på mina blodvärden ifall jag ska börja äta järntabletter nu, så skrev hon tillbaka att ja det kan du göra vi behöver inte ta några prover.

Blev lite fundersam att hon inte ville kontrollera mina blodvärde innan hon ordinerade järntabletter till mig, har läst att man inte ska äta järntabletter om man har normala blodvärden, dvs  mellan 120-130 då det kan vara farligt.

Så jag tvingade mig en tid till henne och var där idag.

Mitt blodvärde låg på 122 idag och barnmorskan insisterade på att jag skulle börja äta järntabletter? Jag sa till henne att jag har läst att det finns nya studier som visar att det kan vara farligt, hennes svar va: LYSSNA PÅ DIN BARNMORSKA ISTÄLLET! Känns som jag vill byta barnmorska nu för känner mig inte trygg hos henne. ( hon brukar förövrigt verka också lite borta, hon frågar mig ibland , Vad ska vi mer göra? Vad vill du mer göra? :/ Är van vid erfaren barnmorska som leder besöket och vet vad hon gör och tar mig seriöst.

ni kan läsa om inlägget här där det står mer om blodvärden vid graviditet och järntabletter www.niomanader.se/blodvardet-hb/

Är det någon mer som fått börja äta järntabletter och vad låg era värden på? 

Blodvärdet behöver inte säga vad järnvärde ligger på, blodvärdet är mer allmän info om blodet. Därför görs ett separat prov för järnvärde som brukar ta längre tid att få svar på (skickas till labb). Jag frågade en kompis som är ssk då jag också blev fundersam på varför man inte bara tig blodvärde utan också ett separat järnvärde, jag trodde det var samma. 122 i blodvärde är inte högt, men inte jätte lågt heller. Mitt blodvärde låg på 116 i v12 men fick avvakta tills de fått reda på järnvärdet. Fick brev hem senare där det stod att jag behövde börja ta järntabletter varannan dag. Tänker att du kanske inte behöver ta järn varje dag.. När man lämnar blod som kvinna får inte blodvärdet understiga 125. Jag hade 124 en gång och då fick jag boka om blodgivningen och åka hem och äta järntabletter. Så om du tar det 1-2ggr i veckan ser jag inget fel med att ta järntabletter. Och känner du inte för att göra det så är det ju upp till dig vad som känns bäst? :) Situationen däremot lät lite mindre trevlig....
  • hilja14

Någon här som gjort eller ska göra RUL på CSK? Hur långt innan fick ni kallelsen och i vilken vecka gjorde ni rul eller kommer ni att vara i när ni gör rul? Jag är i v18 (17+1) och har inte fått kallelse ännu.. Jag börjar undra om kallelsen kommit bort på posten :o

• hilja14
    Åttionio89 skrev 2018-07-21 07:38:15 följande:

Bf+7 idag då, börjar bli lite jobbigt då min dotter är född 29 juli och enligt barnmorskan blir det igångsättning just 29e om jag skulle gå över så långt... det känns jobbigt! För det första vill jag ju inte missa min dotters födelsedag och sen är det väl rätt tråkigt att fylla år precis samma dag som sitt syskon? Nån med erfarenhet?

Jag fick dottern den 26 juli pga havandeskapsförgiftning. Så istället för i början av september när hon var beräknad så blev det akut snitt redan den 26 juli. Nu väntar jag lillebror med bf 24juli... kommer han inte innan det är jag inbokad på igångsättning den 25 juli då de inte vill att jag går över tiden pga ökade risker (vill föda vaginalt). Inte alls sugen på att bli igångsatt den 25:e, dela för han lär väl komma den 26:e då. Och då är vi mamma, storasyster och lillebror på samma dag. Men dels även för jag vill inte missa dotterns födelsedag, att sjunga och öppna paketen på morgonen som tradition.. Så jag känner med dig! Det som vore humant för din del vore igångsättning redan några dagar innan! Typ, början på denna vecka. Jag kommer försöka få de att sätta igång mig den 27:e istället om det nu mirakulöst inte sätter igång utav sig själv innan den 25:e såklart.. :)
Svar på tråden Bf juli 2018