Inlägg från: amandarahh |Visa alla inlägg
  • amandarahh

Bf juli 2018

Hej! Jag hoppar in här. Beräknad förlossning 21/7. Har två döttrar på 9 och 11 år sedan tidigare. Den ena är glad och den andra försiktigt positivt (läs skeptisk) gällande tillökning. Detta är mitt första, och förmodligen enda, barn med min nuvarande man. Vi gifte oss i helgen och jag kände mig halvsnygg med putmage men det var en vacker kväll med få och nära gäster.

Jag är sjukskriven pga stress sedan några veckor tillbaka. Inte så bra för karriären. Gah! Har redan gått upp 7 kilo men var väldigt smal innan. Första fem kilona kom innan vecka 8. Men det har varit så i tidigare graviditeter för mig också, vikten kommer i början märkligt nog. Har gjort KUB och fick risk 1:1400 gällande downs och 1:20 000 för det andra.

Ha en fin dag alla!

• amandarahh

Ska tillägga att resultatet på KUB 1:1400 gör mig nervös. Trots att risken räknas som låg. Vi gick inte vidare och gjorde fler tester. Framförallt för att vi var så nervösa inför KUB och inte orkar gå igenom det känslosvallet igen.

Jag har också börjat få känningar av foglossning. Men bara vissa dagar. Värker i blygdbenen och strålar av smärta när jag sätter ner fötterna när jag går. Andra dagar känns det inget alls. Yogar fortfarande som tidigare några gånger i veckan. Går 10 000 steg/dag utöver det.

Känner babyn röra sig i magen. Har känts tidigare för varje graviditet.

• amandarahh

Jag tycker att det känns som ett lyckligt bubbelsprittande, vet inte hur jag ska förklara det bättre. Så undrar jag hur just denna individ tänker röra sig framöver. Första dottern rörde sig liksom mjukt och hänsynsfullt och andra var helt vild - redan då.

Roligt att veta kön. Vi svävar i ovisshet. Min man vill färna veta. Så vi får se.

Jag tycker att det är lättare att prioritera som gravid - hälsan går först, och bebbe. Det förenklar ändå saker och ting. Karriären får vänta lite - om så krävs. Ta hand om er alla!

• amandarahh

Förresten, vad fick ni andra för svar på KUB? Vi blev erbjudna NIP eller vad det heter, men min man kände att det fick räcka och jag gick med på det utan att tänka. Nu vet jag inte om jag ångrar mig. Kontrollbehovet säger sitt helt enkelt.

• amandarahh
    malikan skrev a. 2018-01-24 22:08:43 följande:

Min bm sa bara att det var låg sannolikhet och frågade om jag ville veta siffrorna men jag avböjde, då hade jag börjat överanalysera, haha

I mitt län gör man inte nipt, hade jag haft chansen hade jag nog velat veta

Vi fick också låg sannolikhet men siffrorna sätter griller i huvudet. Impad av att du avböjde, snacka om självinsikt! Nu tänker jag inte noja mer om detta. Gör ju ingen glad.
  • amandarahh
    Iowhannah skrev 2018-01-24 22:49:10 följande:

Varför det? Har du risk för tidig förlossning pga tappen?

Hej! Har också väldigt kort tapp pga operation. Har inte haft några problem att bli gravid. Men vad kan kort tapp innebära? Aldrig fått nån info om att det skulle ha någon påverkan på tex förlossningsarbetet. Dock har mina förlossningar varit snabba, den sista gick allt som allt på en timme.
  • amandarahh

I Göteborg där vi bor så blev vi erbjudna båda, men pga att jag är över 35 år tror jag.

Tänker också att oron kommer alltid finnas där, tills man har ett friskt barn i sina armar, oberoende av hur många undersökningar man gör.

Ni fick ju jättebra resultat på KUB!

Roligt!

• amandarahh
    malikan skrev 2018-01-25 09:15:40 följande:

Hur kort är din tapp? Min är 2.5 cm. Förra grav gick jag var tredje vecka för kontroll för att se att jag inte öppnades, hade mkt sammandragningar också från v 13 iofs.. Jag hade nog kollat med bm!

Jag vet faktiskt inte hur kort den är, får kolla upp. Ska tala med barnmorska och rådfråga. Opererades bort pga cellförändringar när jag var 20. Ryktades art det kinde försvåra att bli gravid men det har jag inte haft prov med. Har dock haft missfall men det är ju tyvärr så vsnligt. Tack för svar.
  • amandarahh

Hur kort är din tapp? Min är 2.5 cm. Förra grav gick jag var tredje vecka för kontroll för att se att jag inte öppnades, hade mkt sammandragningar också från v 13 iofs.. Jag hade nog kollat med bm!

Jag vet faktiskt inte hur kort den är, får kolla upp. Ska tala med barnmorska och rådfråga. Opererades bort pga cellförändringar när jag var 20. Ryktades art det kinde försvåra att bli gravid men det har jag inte haft prov med. Har dock haft missfall men det är ju tyvärr så vsnligt. Tack för svar.
  • amandarahh

[/quote

[quote=78400801][quote-nick]malikan skrev 2018-01-25 09:13:33 följande:[/quote-nick]

Ja, förra grav var jag sjukskriven från v16 för sammandragningar, så får se hur det blir. All personal har fått gå och jag är varslad med 6 mån uppsägning så det saknas personal och är allmänt stressigt då verksamheten fortfarande är igång och nu har personalbrist istället.. suck

Fasen vilken skitjobbsituation. Lider med dig.

Kanske vore bättre att bli sjukskriven pga stressig jobbsits.

Man vill ju ha harmoni, inte stress.
Svar på tråden Bf juli 2018