• K Kalle

    Hur uttalar ni detta klockslag?

    Hur uttalar ni klockslaget 08.35?

    Jag har en känsla av att det kan gå en gräns nånstans vid Gävle så skriv gärna var ni kommer ifrån/bor också.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar ni detta klockslag?
  • K Kalle

    Fem över halv nio säger jag, som är skåning. Min man är norrlänning och tycker inte det låter klokt. Han säger tjugofem i nio.

  • äldreochklokare

    Tror aldrig jag på svenska någonsin hört att någon använder att säga "25 i". 

    I så fall kör man de digitala siffrorna 08.25. 
    Men språk är alltid intressant. Kanske man har sagt så precis på den ord din man har vuxit upp? Ibland finns det lokala varianter som alla där säger men ingen annan känner till. 

  • enanna

    Ingetdera alternativ, säger tjugofem före nie (Åbo, södra Finland). Men "fem över halv" låter i mina öron lite som om man inte riktigt lärt sig klockan ännu :/ :D

  • GAndrea

    Aldrig hört talas om 25 i 9. Jag säger däremot åtta trettiofem. Jag har tappat lite grann det här med halv nio osv pga av engelskan "half past eight". Blir så osäker på vad som är svenska och vad som är engelska att jag oftast bara säger siffrorna. Alla klockor jag kommer i kontakt med är nästan alltid digitala också :)

  • nytt eller gammalt

    Fem över halv såklart...är smålänning från början

  • K Kalle
    GAndrea skrev 2017-10-19 08:05:39 följande:

    Aldrig hört talas om 25 i 9. Jag säger däremot åtta trettiofem. Jag har tappat lite grann det här med halv nio osv pga av engelskan "half past eight". Blir så osäker på vad som är svenska och vad som är engelska att jag oftast bara säger siffrorna. Alla klockor jag kommer i kontakt med är nästan alltid digitala också :)


    Typiskt. Jag skulle tagit med detta alternativ också. Sorry.
  • K Kalle
    enanna skrev 2017-10-19 08:02:17 följande:

    Ingetdera alternativ, säger tjugofem före nie (Åbo, södra Finland). Men "fem över halv" låter i mina öron lite som om man inte riktigt lärt sig klockan ännu :/ :D


    Min man kommer från Umeå. Det ligger ju nära Finland. Det kanske kan vara därför?
  • enanna
    K Kalle skrev 2017-10-19 08:08:39 följande:

    Min man kommer från Umeå. Det ligger ju nära Finland. Det kanske kan vara därför?


    Jag tror att de dialekterna påminner mera om de finlandssvenska, ja. Och det påstås ju vara mera äldre svenska, åtminstone i de finlandssvenska dialekterna. Men då är ju frågan varifrån "fem över halv" kommer om det är nyare - säger man så t.ex. i något annat språk? Spännande :D
  • John22

    Om jag måste välja säger jag fem över halv, men egentligen skulle jag nog säga noll-åtta tretti-fem

Svar på tråden Hur uttalar ni detta klockslag?