• Anonym (W)

    Allmän tråd om HIV

    För fem år sen startades en tråd på familjeliv där en person med HIV svarade på folks frågor. Tänkte att man kunde köra en repris. Det har ändå hunnit hända en hel del inom området de senaste fem åren. Så här är jag, redo att svara på era frågorGlad

    Jag har det själv och är väldigt kunnig inom området. Men är inte läkare, så mina eventuella råd är inte professionella. Ställer ni för personliga frågor så är det heller inte säkert att ni får svar, men ska göra mitt bästa ändå.

    Anledningen till att jag gör detta är för att öka kunskapen om sjukdomen där ute. Okunskapen är tyvärr fortfarande väldigt hög.

  • Svar på tråden Allmän tråd om HIV
  • Anonym (Fördomar)

    Förstår att HIV positiva möts av många fördomar, men tycker ändå det är fel hur radio och tv avdramatiserar sjukdomen.

    HIV är ju fortfarande en sjukdom som obehandlad leder till döden, och dessutom är smittsam. Med rätt behandling kan virusnivåerna tryckas ner till omätbara, men biverkningarna av medicinerna är många och inget som ska tas lätt på.

    Jag arbetar själv i vården och är smittskyddsansvarig, vilket innebär fortlöpande information och utbildning kring smittsamma sjukdomar.

    Kravet att upplysa sin sexualpartner om HIV smitta är borttaget, såvida du har en välbehandlade HIV, sköter din medicinering och lämnar prover regelbundet. Givetvis ska/måste du använda kondom.

    På de senaste mötena vi haft visar statistiken tydligt att andra sexuellt överförbara sjukdomar bland HIV positiva ökat, vilket tydligt talar för att kondomanvändningen minskat.

    Hur tänker du kring detta och hur ställer du dig själv till frågan? Jag för min del skulle inte ens kunna tänka mig sex med kondom tillsammans med en HIV positiv, och tycker det är galet att upplysningsplikten tagits bort.

    I ett samhälle som detta där klamydia ökar lavinartat bland unga är det helt fel att försöka skyla över faran med HIV, särskilt med tanke på alla nyanlända som kommer med diverse smittor och med största sannolikhet inte är särskilt välbehandlade eller ens har kännedom om smittan.

  • Anonym (W)
    Anonym (Fördomar) skrev 2017-10-20 17:32:30 följande:

    Förstår att HIV positiva möts av många fördomar, men tycker ändå det är fel hur radio och tv avdramatiserar sjukdomen.

    HIV är ju fortfarande en sjukdom som obehandlad leder till döden, och dessutom är smittsam. Med rätt behandling kan virusnivåerna tryckas ner till omätbara, men biverkningarna av medicinerna är många och inget som ska tas lätt på.

    Jag arbetar själv i vården och är smittskyddsansvarig, vilket innebär fortlöpande information och utbildning kring smittsamma sjukdomar.

    Kravet att upplysa sin sexualpartner om HIV smitta är borttaget, såvida du har en välbehandlade HIV, sköter din medicinering och lämnar prover regelbundet. Givetvis ska/måste du använda kondom.

    På de senaste mötena vi haft visar statistiken tydligt att andra sexuellt överförbara sjukdomar bland HIV positiva ökat, vilket tydligt talar för att kondomanvändningen minskat.

    Hur tänker du kring detta och hur ställer du dig själv till frågan? Jag för min del skulle inte ens kunna tänka mig sex med kondom tillsammans med en HIV positiv, och tycker det är galet att upplysningsplikten tagits bort.

    I ett samhälle som detta där klamydia ökar lavinartat bland unga är det helt fel att försöka skyla över faran med HIV, särskilt med tanke på alla nyanlända som kommer med diverse smittor och med största sannolikhet inte är särskilt välbehandlade eller ens har kännedom om smittan.


    Hej!

    Jag tycker att man bör ha respekt för sjukdomen, men inte vara rädd. Vill du ha ett mer specifikt svar på det får du ställa en mer specifik fråga.

    Gällande biverkningarna av dagens mediciner så är de i stort sett obefintliga. Kass mage, huvudvärk och sömnproblem är några av biverkningarna men långt ifrån alla får dem och för de som upplever dem går det i stort sett alltid över efter ett kort tag. Medicinerna på 90-talet och början av 2000-talet var däremot hemska, men ingen i Sverige får dessa längre.

    Gällande upplysningsplikten är jag lite kluven. Att slippa den OM man är välbehandlad samt använder kondom tycker jag är självklart, vilket det även är i lagen. Oskyddat sex utan upplysning går att diskutera, men de flesta som går på behandling gör det pga att de vill leva vidare och då kan man inte smitta. En person som slutar medicinera sig och medvetet försöka smitta andra ska naturligtvis ställas inför rätta. En sådan person skulle nog inte heller bry sig huruvida det fanns upplysningsplikt eller inte. Men oansvariga personer ska inte få förstöra för alla oss andra som sköter oss.

    Könssjukdomar ökar väl bland alla i landet? Inte enbart bland de som lever med HIV. Huvudsaken är att inte HIV ökar inrikes. Nästan alla svenskar som smittas idag blir ju smittade utomlands. Att könssjukdomar generellt sett ökar är beklagligt. Jag tycker alla ska använda kondom vid tillfälliga möten. I ett förhållande behövs det naturligtvis inte.

    Gällande nyanlända så är det en annan debatt, men anser självklart att det bästa vore om alla som kommer hit testar sig för olika sjukdomar. Både för vår skull, men mest för deras skull faktiskt.
  • Anonym (Fråga)

    Hej, tack för att du är villig att svara på frågor!

    Hur gammal var du när du fick diagnosen och hade du innan misstänkt att du fått HIV? Tog det lång tid innan du accepterade och var okej med din diagnos?

  • Anonym (Allmänna frågor)

    Hur gammal är du?

    Har du eller har du haft någon relation sedan din diagnos?

    Hur började du misstänka att du var sjuk?

    Är du kvinna eller man?

    Hur mår du psykiskt idag?

    Levde du ett liv i riskzonen innan diagnos (många partners, oskyddat sex osv) eller var det mer brutal otur?

    Du behöver naturligtvis inte svara men en liten livshistoria är alltid intressant i sådana här trådar.

    Bra initiativ för övrigt. Det är på sådana här forum tabufrågor ska diskuteras så fler får kunskap.

  • Anonym (W)
    Anonym (Fråga) skrev 2017-10-21 08:13:16 följande:

    Hej, tack för att du är villig att svara på frågor!

    Hur gammal var du när du fick diagnosen och hade du innan misstänkt att du fått HIV? Tog det lång tid innan du accepterade och var okej med din diagnos?


    Hej!

    Kommer inte svara så exakt på dina frågor pga väldigt personligt. Men jag har haft det i över 30 år och det tog inte så lång tid att acceptera det. Det enda problemet som har varit ett problem sedan starten är andra personers rädslor. Problemen som fanns på 80-talet och 90-talet finns inte idag.
  • Anonym (W)
    Anonym (Allmänna frågor) skrev 2017-10-21 08:21:13 följande:

    Hur gammal är du?

    Har du eller har du haft någon relation sedan din diagnos?

    Hur började du misstänka att du var sjuk?

    Är du kvinna eller man?

    Hur mår du psykiskt idag?

    Levde du ett liv i riskzonen innan diagnos (många partners, oskyddat sex osv) eller var det mer brutal otur?

    Du behöver naturligtvis inte svara men en liten livshistoria är alltid intressant i sådana här trådar.

    Bra initiativ för övrigt. Det är på sådana här forum tabufrågor ska diskuteras så fler får kunskap.


    Hej!

    Jag är en man som har haft det i över 30 år.

    Har haft flera relationer i mitt liv.

    Hur jag blev smittad är personligt. Men man kan väl kalla det brutal otur.
    Det viktiga är att andra får veta hur det smittar eller inte smittar idagGlad

    Misstänkte ingenting. Så injicerar man droger eller har oskyddat sex kan det vara bra att testa sig regelbundet. Har man oskyddat sex utomlands borde man verkligen testa sig eftersom de flesta svenskar som smittas idag smittas utomlands.
  • Anonym (undrar)

    Skulle du berätta för en eventuell sexpartner innan sexet?

  • Anonym (W)
    Anonym (undrar) skrev 2017-10-21 17:08:27 följande:

    Skulle du berätta för en eventuell sexpartner innan sexet?


    Tar man sina mediciner så kan man inte smitta. Då kan läkaren häva upplysningsplikten för den personen. Men man måste ändå använda kondom för att bland annat inte själv få andra sjukdomar.

    Så nej det behövs inte för någon.
  • Anonym (M)

    Hej!

    Jag har läst att eosinofil follikulit  kan uppstå vid  avancerad hivinfektion. Dock är de oftast andra symtomer man har också då  typ viktnedgång, diarre osv. Läste detta på  bms.se fråga doktorn om hiv. 
    Jag har nämligen själv  problem med follikuliter. Och utsatt mig för eventuellt smitttillfälle 2013.  Jag har dock inte gått ner i vikt och jag är inte heller kass i magen.  Bara irriterad över dessa follikuliter som  är på min kropp.  Fick i juni utskrivet antibiotika för  hudinfektion pga follikuliter. De blev lite bättre men nu är de tillbaka igen.. är därför rädd att jag kan ha hiv som framkallar dessa.

    Har du några erfarenheter av vilka hudutslag man oftast får?  Vad hade du för symtom på att du var smittad av Hiv? är de vanligt att hudförändringar kan uppstå endast 4 år efter smittotillfälle?

    Avancerad hivinfektion är de när de har gått så långt  att de blivit AIDS?

    Tack för svar! 

    /M 

  • Anonym (undrar)
    Anonym (W) skrev 2017-10-21 17:32:37 följande:
    Tar man sina mediciner så kan man inte smitta. Då kan läkaren häva upplysningsplikten för den personen. Men man måste ändå använda kondom för att bland annat inte själv få andra sjukdomar.

    Så nej det behövs inte för någon.
    Svaret är alltså nej?
Svar på tråden Allmän tråd om HIV