• FKG
    Äldre 21 Oct 02:21
    2743 visningar
    3 svar
    3
    2743

    Vill sluta ta fluoxetin

    Hej! Jag är en 23-årig kille med tvångssyndrom som har tagit fluoxetin i varierande mängd sedan jag var 15 år. Jag vill verkligen sluta men är rädd för konsekvenserna så hade jättegärna hört om andras erfarenheter av att sluta med den här medicinen. Under de första åren då jag tog fluoxetin upplevde jag knappt några biverkningar men på senare år upplever jag problem med koncentration, trötthet och erektionsproblem trots att sexlusten känns hyfsat hög. Jag är en grubblande person så det kan vara så att biverkningarna förstärks av ett placebo-tänk snarare än att det bara är medicinen som sabbar allt. Jag tar just nu 20 mg om dagen och vill sluta helt men jag vet inte om mina besvär skulle bli värre då. Jag studerar på högskola och har precis fått ett nytt jobb så jag det hade varit skönt att få bukt med koncentrationsproblemen nu på en gång men vet inte hur det ska gå till.

  • Svar på tråden Vill sluta ta fluoxetin
  • Äldre 21 Oct 03:27
    #1

    Mitt råd är att diskutera med din läkare. Ibland kan det tex hjälpa att byta till en annan, liknande, medicin för att slippa biverkningarna. Har du fått någon KBT-behandling?

  • Äldre 21 Oct 15:59
    #2

    Hej! Min kompis slutade cold turkey en gång. Ena gången nertrappning. Hemska avtändningar. Googla om det. Kram

  • FKG
    Äldre 22 Oct 00:42
    #3

    Jag har gått KBT och det hjälpte mycket! Just nu känner jag att det är medicinen som är problemet snarare än min OCD. Pluggar ekonomi på högskolan så det är ganska viktigt för mig att kunna behålla koncentrationen när jag pluggar, men har stora problem med det nu och det är inte något jag upplevde under t.ex. högstadiet eller i början på gymnasiet. Dessutom upplever jag vissa problem med erektion, ibland fungerar det skitbra, ibland är det svårare, och just angående sådana saker är det lätt att hamna i en dålig cirkel. Rynkar på näsan

Svar på tråden Vill sluta ta fluoxetin