Inlägg från: möjligt |Visa alla inlägg
  • möjligt

    Varför är det ingen som bryr sig att dottern äter så lite?

    Jag har några frågor till att börja med

    Vad var födselvikten?

    Vad vägde hon 1-2 veckor senare?

    Vad väger hon idag?

    Hur många kalorier innehåller den nuvarande ersättningen per 100 gr?

    Hur ser era dagar ut i allmänhet?

    Hur ser era matningar ut?

    Hur ser hennes sovrutiner ut på ett dygn?

  • möjligt
    möjligt skrev 2017-10-22 19:56:08 följande:

    Jag har några frågor till att börja med

    Vad var födselvikten?

    Vad vägde hon 1-2 veckor senare?

    Vad väger hon idag?

    Hur många kalorier innehåller den nuvarande ersättningen per 100 gr?

    Hur ser era dagar ut i allmänhet?

    Hur ser era matningar ut?

    Hur ser hennes sovrutiner ut på ett dygn?


    Testar att fråga igen då jag inte fått nåt svar
  • möjligt

    Ok eftersom det inte verkar som jag kommer att få några svar så försöker jag iaf baserat på informationen som nu kommit fram i resten av tråden.

    Jag förstår att det måste vara frustrerande när det känns som att varje matning blir ångestfylld men med det sagt så verkar det finnas en utbredd illusion att matstunder är.supermys stunder med andra bebisar vilket det inte alls behöver vara. Det finns ofta frustrationer och det kan vara svårt att hitta precis vad som funkar bäst för ens egen bebis. Som du fått tips om i tråden kan det vara värt att testa napp med mindre hål, med större hål, olika positioner ( ligga, sitta, stå), nära eller ligga själv, helt lugn och ro i sin omgivning eller med någon sorts distraktion att titta på. Dottern kan säkert även känna av din stress och frustration så kanske det skulle hjälpa att låta pappan ta över lite. Många barn äter också de största mängderna på natten, tom. om de sover när de matas.

    Angående trådrubriken, det är ju inte så att ingen bryr sig, du har blivit satt i kontakt med en dietist, BVC har massa viktkontroller(låter som ni har extra utöver de vanliga) och dottern har blivit undersökt av läkare.

    Och om du tar ett par djupa andetag och tittar på fakta;

    Din dotter är enligt dig pigg och glad

    Din dotter följer sin tillväxtkurva, att det är -2SD behöver I sig inte alls vara ett problem

    Din dotter äter ca 400-450 ml per dygn, jo rekommendationen är att hon borde äta minst ca 500-600 ml(Då hon är ganska liten är det ju rimligt att anta att hon bör vara i det nedre spannet). Men den rekommendationen är baserat på vanlig ersättning, då ni ger extra näringstät ersättning så är det ju inte alls så konstigt att hon äter mindre.

    Om hon växer enligt sin kurva och är pigg och glad så äter hon ju precis så många kalorier som hon ska.

    Ditt schema ser för mig lite underligt ut, kanske passar det din dotter att äta så ofta men det är inte det normala att försöka mata ersättningsbarn med så korta mellanrum. Amningsbarn är en helt annan sak då de behöver stimlulera igång produktionen och även ammar vissa gånger bara för tröst och närhet. Eftersom hon inte verkar vara nöjd som det är just nu kanske du kan prova att gå över till det som är standarden ett par dygn, dvs. var 3.5-4 h dygnet runt, även på natten. Om du har försökt mata henne ofta när hon inte varit hungrig så kan det ju skapa mer frustration fòr henne runt matningen.

    Enligt ditt schema så sover hon 7 h på natten och du skriver att hon inte sover mycket alls på dagen. Får hon tillräkligt med sömn? Bebisar i den åldern ska sova ca15-16h per dygn med 3-4 tupplurar under dagen.

    Och sist, Andas! Följer hon sin kurva och har blivit undersökt av läkare så finns ingen anledning att få panik och åka till akuten

Svar på tråden Varför är det ingen som bryr sig att dottern äter så lite?