• Äldre 28 Oct 10:37
    3427 visningar
    17 svar
    17
    3427

    Pappan vill att jag gör abort

    Hej.

    För 2 dagar sedan plussade jag och det kom som en stor chock, pappan är mitt ex och han är väldigt negativ till detta då han tycker att han är för ung och inte "redo". (22 år,23 då barnet föds)

    Jag är 27 år och ha alltid sagt att jag aldrig skulle göra en abort. Och nu står jag i valet och kvalet, jag vill inte göra abort och skulle jag göra det så är de endats pga att pappan till barnet vill det. Vet ibte hur eller om jag kommer kunna leva vidare och glömma ifall jag tar bort mitt barn pga hana vilja..

    Hur tänker/ skulle ni tänkt?

  • Svar på tråden Pappan vill att jag gör abort
  • Äldre 28 Oct 11:00
    #1

    Behåll om du är redo att ta hela ansvaret själv

  • Äldre 28 Oct 12:34
    #2

    Bara du kan bestämma vad som känns rätt för dig.

    Om pappan inte vill så blir det ett stort ansvar att gå in i ett föräldraskap ensamstående men det går ju jättebra det med.

    I såna här lägen brukar det vara bra att prata igenom saken med tex en kurator, om du kontaktar mvc brukar de kunna hjälpa till.

  • Pentra
    Äldre 28 Oct 13:00
    #3
    -3 +2

    'Pappan' har rätt. Och, faktiskt, för allas bästa bör du göra abort. Ett barn skall vara önskat av två föräldrar, vilka BÅDA är mogna att axla uppgiften som föräldrar med allt vad det innebär. ... Att skaffa barn av egoism är INGEN bra idé. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Äldre 28 Oct 13:31
    #4

    Om du varit tydlig från början med att abort inte är ett alternativ för dig så skulle jag aldrig göra det valet! Då har han haft informationen och kunnat ta ansvar för skydd .

    Du tror tyvärr att du riskerar att ångra aborten mer än du ångrar ett barn!

  • Äldre 28 Oct 14:14
    #5
    Lurven89 skrev 2017-10-28 10:37:50 följande:

    Hej.

    För 2 dagar sedan plussade jag och det kom som en stor chock, pappan är mitt ex och han är väldigt negativ till detta då han tycker att han är för ung och inte "redo". (22 år,23 då barnet föds)

    Jag är 27 år och ha alltid sagt att jag aldrig skulle göra en abort. Och nu står jag i valet och kvalet, jag vill inte göra abort och skulle jag göra det så är de endats pga att pappan till barnet vill det. Vet ibte hur eller om jag kommer kunna leva vidare och glömma ifall jag tar bort mitt barn pga hana vilja..

    Hur tänker/ skulle ni tänkt?


    Jag är pro-life så jag tycker du skall behålla. Man kastar inte bort liv bara för att det är obekvämt för dig eller honom eller för att ni var så slarviga och inte använde preventivmedel.
  • Äldre 28 Oct 16:51
    #6

    Jag kan inte svara på vad du ska eller borde göra, och vad som är rätt eller fel. Och jag har ingen aning om hur ni använt skydd eller inte, så ta inte mina tankar fel..

    Men såhär tänker jag angående sex, skydd och ansvar.

    En kille som absolut inte vill ha barn, har på sitt ansvar att se till att detta inte kan hända, genom att skydda sig.

    En kvinna som inte planerat ett barn med den andra partnern och som absolut inte vill genomgå en abort, har ett om inte ännu större ansvar att skydda sig för att inte utsätta sig själv för en sådan situation.

    Att använda argument så som att "det borde han ha tänkt på innan och använt skydd" fungerar inte, för det är lika mycket bådas ansvar.. skydd kan även gå sönder, då ökar det skyddet om båda använder skydd.

    Att ta ett beslut att en annan människa mot sin vilja ska bli förälder anser jag ganska så fel, och skulle nog aldrig klara av att göra så själv. Även om man gått med på och är beredd på att pappan inte behöver finnas med i bilden, så har man ändå satt en person av dens kött och blod och kanske utseende till världen. Det kanske inte är så kul för han, och för han framtida liv och eventuella barn, som trots allt kommer ha ett okänt syskon nånstans därute. Jag tycker inte att man har rätten att själv ta ett sånt beslut, om någon annans liv.

    Men tillika så har båda, även han aktivt tagit ett beslut om samlag, och oavsett skydd eller inte skydd, aktivt valt att genom samlag ta risken för en graviditet.

    Men i slutändan är det ändå din kropp och du som har sista ordet.

    Ni får nog kanske prata igenom det här flera gånger. Kanske han växer in i uppgiften? Ni har ju ändå fortfarande tid på er att fundera.

    Men om du skulle behålla, är han en människa du vill ha som far till barnet? Är han någon det kommer fungera att hålla kontakten med genom resten av livet utan massa bråk och att vara ovänner?

    Lycka till med vad du än bestämmer dig för

  • Lord Hans
    Äldre 28 Oct 17:16
    #7
    +1
    Pentra skrev 2017-10-28 13:00:14 följande:

    'Pappan' har rätt. Och, faktiskt, för allas bästa bör du göra abort. Ett barn skall vara önskat av två föräldrar, vilka BÅDA är mogna att axla uppgiften som föräldrar med allt vad det innebär. ... Att skaffa barn av egoism är INGEN bra idé. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Jag här läst flera inlägg i olika trådar av dig nu där du försöker övertala TS att göra abort. Vad i helvete är det för fel på dig?
  • Äldre 28 Oct 17:21
    #8
    +1
    Lord Hans skrev 2017-10-28 17:16:08 följande:
    Jag här läst flera inlägg i olika trådar av dig nu där du försöker övertala TS att göra abort. Vad i helvete är det för fel på dig?
    Håller med.......
  • Äldre 28 Oct 19:09
    #9
    gahadas skrev 2017-10-28 11:00:18 följande:
    Behåll om du är redo att ta hela ansvaret själv
    Tycker jag också.
  • Rakad Apa
    Äldre 28 Oct 19:47
    #10

    Ju mindre oönskade barn desto bättre.


    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Äldre 28 Oct 19:59
    #11

    Tack för alla kloka svar! Någon här som varit med om liknande? Som gjort abort/behållt barnet?

  • Pentra
    Äldre 29 Oct 11:43
    #12
    Lord Hans skrev 2017-10-28 17:16:08 följande:
    Jag här läst flera inlägg i olika trådar av dig nu där du försöker övertala TS att göra abort. Vad i helvete är det för fel på dig?

    De flesta trådar i ämnet låter jag faktiskt vara. Och, brutalt, lämnar de inblandade åt sitt öde, även om det drabbar oskyldiga.. ... Dessutom; TS ställer en fråga och vill ha svar på den; och jag svarar. Ser inget fel i att jag svarar på något som TS frågar om. Om TS inte vill ha svar, eller inte tål de svar som fås, så bör TS inte fråga. ... Ang mitt svar till TS: Jag ser, först och främst, till barnets bästa, och sedan till de blivande föräldrarnas. Exakt vad är det för fel med det!? ... Salome, Pentra
  • Äldre 29 Oct 11:49
    #13
    Lord Hans skrev 2017-10-28 17:16:08 följande:
    Jag här läst flera inlägg i olika trådar av dig nu där du försöker övertala TS att göra abort. Vad i helvete är det för fel på dig?
    Du din lilla smygnazist, även om den gemene svensken har brist på etik och moral så finns det faktiskt några kvar. Du är inte en av dom.
  • Lord Hans
    Äldre 29 Oct 13:39
    #14
    Pentra skrev 2017-10-29 11:43:17 följande:

    De flesta trådar i ämnet låter jag faktiskt vara. Och, brutalt, lämnar de inblandade åt sitt öde, även om det drabbar oskyldiga.. ... Dessutom; TS ställer en fråga och vill ha svar på den; och jag svarar. Ser inget fel i att jag svarar på något som TS frågar om. Om TS inte vill ha svar, eller inte tål de svar som fås, så bör TS inte fråga. ... Ang mitt svar till TS: Jag ser, först och främst, till barnets bästa, och sedan till de blivande föräldrarnas. Exakt vad är det för fel med det!? ... Salome, Pentra
    Så du bestämmer att barnets bästa är att inte få en chans till ett liv? Detta bedömer du utgående ifrån ett några rader långt inlägg av en anonym person på internet. Jag upprepar, vd är det för fel på dig?
  • Lord Hans
    Äldre 29 Oct 13:42
    #15
    Elisa3 skrev 2017-10-29 11:49:28 följande:
    Du din lilla smygnazist, även om den gemene svensken har brist på etik och moral så finns det faktiskt några kvar. Du är inte en av dom.
    Sade personen som anklagar andra att vara nazister. Hade du lite otur när du tänkte där?
  • Äldre 29 Oct 13:48
    #16
    Lord Hans skrev 2017-10-29 13:42:03 följande:
    Sade personen som anklagar andra att vara nazister. Hade du lite otur när du tänkte där?
    Ta du din lilla Mein Kampfbok och ställ dig och predika på torget om att ta ifrån oss våra kvinnliga rättigheter med abrot, burka, vabb och annat för sedan krypa tillbaka till din laptop i din stengrotta och fortsätt sprida näthat
  • Äldre 29 Oct 20:21
    #17

    Är pappan en bra person, vettig, mogen?

    Då hade jag behållit och hoppas på att han vill ta del av sitt barns liv när chocken lagt sig. Är pappan en douchbag så hade jag inte behållit. 

    Jag har gjort abort (mot min vilja) för pappan ville det. Ett beslut som var vidrigt att leva med fram till jag fick ett barn med en kille som ville vara engagerad. Då kändes bördan jag levt med som det bästa valet. Men det var många år jag ångrade vad jag gjort.. 

Svar på tråden Pappan vill att jag gör abort