• Johnnyorange

    Vara feminist och gilla 50 shades of grey

    Går det ihop? Nu har jag ärligt talat inte läst de böckerna eller sett de filmerna.

    Men handlar inte de om förnedring och en kvinna som underkastar sig en man? Har fått för mig att det är på gränsen till våldtäkt med.

    Men det verkar som att många tjejer blir våta därnere av att läsa de böckerna. Ni som tar avstånd från de böckerna och filmerna behöver givetvis inte ta åt er.

  • Svar på tråden Vara feminist och gilla 50 shades of grey
  • Anonym (Peter)

    Du kan självklart fantisera om vad som helst utan att vilja vara med om det på riktigt.

    Jag undrar dock vad du får ditt påstående från.

    I de flesta forum jag sett anses 50 shades vara dålig litteratur och en falsk förespegling av bdsm, snarare återspeglat den patriarkala idéer av typen "han är bara dum för att han tycker om dig", "svartsjuka är ett mått på hur mycket han älskar dig" och "han kan förändras av kärlek".

    Bdsm är nåt helt annat, och samtycke är nyckelordet. Låter ganska feministiskt, eller hur?

  • Johnnyorange
    Anonym (Peter) skrev 2017-10-29 18:52:49 följande:

    Du kan självklart fantisera om vad som helst utan att vilja vara med om det på riktigt.

    Jag undrar dock vad du får ditt påstående från.

    I de flesta forum jag sett anses 50 shades vara dålig litteratur och en falsk förespegling av bdsm, snarare återspeglat den patriarkala idéer av typen "han är bara dum för att han tycker om dig", "svartsjuka är ett mått på hur mycket han älskar dig" och "han kan förändras av kärlek".

    Bdsm är nåt helt annat, och samtycke är nyckelordet. Låter ganska feministiskt, eller hur?


    Fast fantiserar man om något så tyder det ju på att man till viss del vill uppleva det. Men det kanske ligger i människans natur att dra åt två olika håll samtidigt.
  • Anonym (Peter)
    Johnnyorange skrev 2017-10-29 18:59:14 följande:

    Fast fantiserar man om något så tyder det ju på att man till viss del vill uppleva det. Men det kanske ligger i människans natur att dra åt två olika håll samtidigt.


    Njae. Jag har fantiserat om trekant med två tjejer hur länge som helst, men när det blev av var det inte så speciellt. Vissa saker hör hemma i fantasin.
  • Johnnyorange
    Anonym (Peter) skrev 2017-10-29 19:02:49 följande:
    Njae. Jag har fantiserat om trekant med två tjejer hur länge som helst, men när det blev av var det inte så speciellt. Vissa saker hör hemma i fantasin.
    Fast dina fantasier fick dig ju ändå att prova. Sen kan det ju hända att kemin mellan er tre inte var den ultimata.
  • Anonym (Peter)
    Johnnyorange skrev 2017-10-29 19:13:51 följande:

    Fast dina fantasier fick dig ju ändå att prova. Sen kan det ju hända att kemin mellan er tre inte var den ultimata.


    Kemin stämde bra, har haft sex med båda vid andra tillfällen.

    Jag fantiserar fortfarande men kommer aldrig mer genomföra det.
  • Anonym (Eh?)
    Johnnyorange skrev 2017-10-29 18:47:30 följande:

    Går det ihop? Nu har jag ärligt talat inte läst de böckerna eller sett de filmerna.

    Men handlar inte de om förnedring och en kvinna som underkastar sig en man? Har fått för mig att det är på gränsen till våldtäkt med.

    Men det verkar som att många tjejer blir våta därnere av att läsa de böckerna. Ni som tar avstånd från de böckerna och filmerna behöver givetvis inte ta åt er.


    Jag har inte heller läst böckerna, men de handlar väl om BDSM och det kan man ju vara intresserad av vare sig man är feminist eller inte. Fattar inte problemet.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Eh?) skrev 2017-10-29 19:17:09 följande:

    Jag har inte heller läst böckerna, men de handlar väl om BDSM och det kan man ju vara intresserad av vare sig man är feminist eller inte. Fattar inte problemet.


    Böckerna (eller filmen, men den har jag ej sett) är INTE bdsm.
  • Anonym (S)

    Sexualitet är otroligt komplicerat, man kan inte bara avfärda sina sexuella preferenser för att det inte går ihop med hur man ser på saker i övrigt. Jag är feminist och har sedan alltid vart intresserad av BDSM. Den ena delen av det är att man kan inte riktigt säga vad sexuella preferenser som BDSM beror på. Ofta skyller man på porren. Men jag kan nu se att jag var intresserad av bdsm-inslag (om än inte av faktiskt sexuell karaktär) redan som liten. Sedan har porr och dyl. alldeles särkert bidragit till att jag utvecklat mitt intresse. Men det är svårt att säga vad som kommer från vad.

    Det andra är att oavsett varför jag gillar bdsm (medfött, patriarkala sturkuter som format mig eller vadsom) så är det nu en del av vad jag är. Jag har redan formats, även fast jag kan se att det finns en hel del med bdsm som nog bör ifrågasättas.Precis som jag har på mig smink nästan dagligen fastän jag inser att anledning att jag gör detta grundar sig i något jag inte gillar eller vill stå för. Men det är svårt att ändra på hur man känner, även fast man vet att det inte möjligen är optimalt. Därv tänker jag inte förneka den delen av mig själv, då skulle jag inte få leva ut min sexualitet och njuta fullt ut. Det är något jag ite vill missa. Och eftersom det är något jag håller mellan mig och min sambo (som är helt med på det) så orsakar det ingen annan skada.

    50 shades serien ogillar jag dock av två anledningar. Dels är det fruktansvärt dålig litteratur, sämsta skiten jag läst med löjligt språk. Och den andra delen ligger i att jag nog inte tycker det är särskilt klokt att popularisera och mainstreama något sådant som BDSM. Kanske låter hycklande eftersom jag själv sysslar med det, men om man inte självmant kommer till insikten att man gillar bdsm såv vettetusan om man bör syssla med det alls. 50 shades blev inte populär för att den innehöll bdsm, utan för att den målade upp ett (totalt orealistisk) scenario som var lite för bra för att vara sant. Världens sexigaste man, som råkar vara relativt ung, framgångsrik, rik, en god person med en liten mörk sida. Han fastnar för en alldaglig, blyg tjej som lyckas förändra honom. De blir kära och lever lyckliga i alla sina dagar (efter några hinder där han fick chans att bevisa sin kärlek och rädda hennes liv). Sedan strösslades sidorna med bdsm. Jag tror bdsm blev såpass intressant för att historien var såpass intressant för många.

  • Johnnyorange
    Anonym (Peter) skrev 2017-10-29 19:15:23 följande:
    Kemin stämde bra, har haft sex med båda vid andra tillfällen.

    Jag fantiserar fortfarande men kommer aldrig mer genomföra det.
    Bara för att det inte funkade den gången betyder det inte att det inte skulle funka andra gånger med andra personer. Men kan förstå att man tappar lusten när första intrycket blir dåligt.
Svar på tråden Vara feminist och gilla 50 shades of grey