• Anonym (Rädd för kroppen)

    Hypokondriker i farten...

    Hypokondriker är bara förnamnet. 29 år och levt med det sen jag var runt 15 år. Fruktansvärt jobbigt och det förstör så många dagar av mitt liv. Allt jag känner från kroppen tolkar jag som ett livsfarligt tillstånd. Jag klämmer och känner på kroppsdelar, hittar nått och får panik. Tror att allt är tumörer. Kruxet är att jag är minst lika rädd för att gå till läkaren så istället går jag och mår dåligt ännu längre. Har visserligen tillslut sökt läkare, lämnat massa prover och allt ser alltid bra ut. Då blir jag lugn tills det börjar om igen. Hatar det! Hatar att va så rädd för att dö att jag nästan inte vågar leva.

    Nu har jag hittat en "knöl" i magen i alla fall nått som känns hårt.Eller magen kanske är dumt att säga. Den sitter typ i höjd med höftbenet på vänster sida. Kanske nån cm längre ner från höftbenet mot tjejmagen om man säger så. Känner den bara när jag ligger med benen rakt ut och trycker ganska hårt där ikring.

    Får panik direkt och vet inte var jag ska ta vägen. Nån som har känt nått liknande just där? Känns väl inte som nån rund knöl utan lite mer avlång. Skulle bli väldigt glad om nån kunde tänka sig att känna efter när ni ligger ner om ni har nått där som är hårdare... Känner den inte när jag sitter eller står och som sagt så trycker jag ner rätt bra för att känna den.

    Om nån annan hypokondriker läser detta så vet ni ju vilken panik man har och vill bara få veta att det är normalt det man känner...

  • Svar på tråden Hypokondriker i farten...
  • Anonym (Vet exakt!)

    Vet precis din känsla och lider själv av hälsoångest. Har just inte känt den knölen du känner vad jag vet och hittar inte den nu. Men kroppen är så komplicerad och skrämmande på många vis eftersom den är så oförutsägbar i mycket. Men så finns det vissa människor som liksom låter sig styras av det och får en fobi och extra känslighet som hämmar dem i tillvaron och det låter som du har. Jag har det i perioder av allmän ängslan i livet och när immunförsvaret blir färsvagat och ställer till en massa oreda. Det enda man får trösta sig med är att försöka lita på läkare och blodprover mm. Göra regelbunden mindfulness och försöka blli vän med sin kropp, träna vara snäll mot den och uppmärksam men inte så att det utlöser rädslor i kroppen.
    Och läs INTE på nätet det kan utlösa rena paniken och vara så missvisande. Inte nyttigt alls med internet och självutnämnda diagnoser. Aktivera dig med annat och försök fylla ditt liv med glädje och tänk at tman ofta tar ut de värsta rädslorna i förväg. Om man väl skulle bli sjuk (hoppas inte) så kommer man hitta sätt att handskas med och hantera det då så alltså ingen mening att ta ut allt i förskott:)
    Desto mer du lär dig slappna av desto mindre kommer du att oroa dig alternativt ta antidepressiv medicin som oft har bra effekt mot oro och allmän ångest.

  • Anonym (Rädd för kroppen)
    Anonym (Vet exakt!) skrev 2017-10-30 13:14:32 följande:

    Vet precis din känsla och lider själv av hälsoångest. Har just inte känt den knölen du känner vad jag vet och hittar inte den nu. Men kroppen är så komplicerad och skrämmande på många vis eftersom den är så oförutsägbar i mycket. Men så finns det vissa människor som liksom låter sig styras av det och får en fobi och extra känslighet som hämmar dem i tillvaron och det låter som du har. Jag har det i perioder av allmän ängslan i livet och när immunförsvaret blir färsvagat och ställer till en massa oreda. Det enda man får trösta sig med är att försöka lita på läkare och blodprover mm. Göra regelbunden mindfulness och försöka blli vän med sin kropp, träna vara snäll mot den och uppmärksam men inte så att det utlöser rädslor i kroppen.

    Och läs INTE på nätet det kan utlösa rena paniken och vara så missvisande. Inte nyttigt alls med internet och självutnämnda diagnoser. Aktivera dig med annat och försök fylla ditt liv med glädje och tänk at tman ofta tar ut de värsta rädslorna i förväg. Om man väl skulle bli sjuk (hoppas inte) så kommer man hitta sätt att handskas med och hantera det då så alltså ingen mening att ta ut allt i förskott:)

    Desto mer du lär dig slappna av desto mindre kommer du att oroa dig alternativt ta antidepressiv medicin som oft har bra effekt mot oro och allmän ångest.


    Tack för ditt förnuftiga svar! Jo Google är livsfarligt. Har självklart dragit en googling på knölen och det ledde mig till tarmcancer. Jag vet att det är riktigt korkat att slå in orden i den lilla sökrutan för det hjälper aldrig , är väl att man så gärna vill hitta en bekräftelse på att det är normalt.

    Det är så läskigt med kroppen just att den kan ge symtom som egentligen inte finns... Hur ska man veta när man verkligen är riktigt sjuk? Det skämmer mig att jag kanske kommer att missa den verkliga faran i kroppen.
  • Anonym (Rädd för kroppen)
    EpicNurse skrev 2017-10-30 12:55:30 följande:

    Lymfkörtel låter det som


    Ska man kunna känna den?
  • Anonym (Krokodillen)

    Pröva att gå till jobbet med hög feber, då blir du härdad!

  • EpicNurse
    Anonym (Rädd för kroppen) skrev 2017-10-30 13:41:55 följande:

    Ska man kunna känna den?


    Körtlarna i armhålorna och ljumskarna kan man ofta känna i normaltillstånd ja.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    Anonym (Rädd för kroppen) skrev 2017-10-30 13:41:55 följande:

    Ska man kunna känna den?


    Körtlarna i armhålorna och ljumskarna kan man ofta känna i normaltillstånd ja.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Rädd för kroppen)

    Puffar lite och hoppas på att någon annan känner nått på samma ställe. Hittade en bild som visar exakt vart jag känner det. O eftersom jag hittade en bild med just rätt ställe markerat så borde det betyda att någon annan känt nått där och fått ut det på Internet ???? ska se om jag ens får med bilden.

  • Fliselisan

    Hej, om det är på vänster sida du känner såsom du markerat på bilden är det med största sannolikhet slutet på tarmen. Den känns ganska fast och kan liksom glida undan om du trycker på den. Den ska inte kännas öm eller så.

    Är du ganska smal eller normalbyggd är det lättare att känna än för de som är kraftiga.

  • Anonym (Rädd för kroppen)
    Fliselisan skrev 2017-10-30 20:43:47 följande:

    Hej, om det är på vänster sida du känner såsom du markerat på bilden är det med största sannolikhet slutet på tarmen. Den känns ganska fast och kan liksom glida undan om du trycker på den. Den ska inte kännas öm eller så.

    Är du ganska smal eller normalbyggd är det lättare att känna än för de som är kraftiga.


    Jag är väl inte sådär jätte smal men normal. Ja det känns som nått avlångt. Lite som en kortare korv kanske man kan kalla det. Det är inte ömt eller så... utan jag bara tryckte runt i magen och hittade den. Tack för ditt svar! Hoppas det är tarmen och att den är som den ska då :)
  • Ittan

    Hur har det gått för dig TS?

    Känner exakt samma på vänster sida en avlång korv typ. Säkert en 4-5 cm lång som är lite ruckbar. Känns som att man glider över den liksom.

Svar på tråden Hypokondriker i farten...