• Anonym (Undrar)

    Sexuella övergrepp av min pappa?

    Hej.

    Jag är idag en vuxen kvinna med en inte alltför bra relation till min pappa av olika anledningar. Vi ses 2-3 gånger per år och pratar med varandra i telefonen sporadiskt.

    Sedan jag själv fick barn för några år sedan så har jag börjat tänka på min egen barndom, både på sådant jag minns med glädje samt sådant jag inte vill att mitt barn ska uppleva/känna. Och det är här minnen och tankar börjat komma ikapp mig.

    Jag minns tydligt att pappa ofta skällde på mamma, hon grät och jag tröstade henne. Pappa kunde ha sönder porslin när han blev arg, smällde i dörrar och skrek. Jag minns också att han vid ett tillfälle drog henne i håret, jag såg det aldrig men hörde från mitt rum. De pratade även om det efteråt. Ibland när de bråkat kunde det vara total tystnad mellan dem länge. Mamma försökte liva upp stämningen (för min skull?) medan pappa bara stirrade argt på henne, speciellt vid middagsbordet. När mamma efter år av bråk och skrik (och misshandel, oklart hur mycket som skedde) valde att lämna pappa så var det inte jätte svårt för mig att välja vart jag ville bo. Ett tag var jag hos pappa någon helg då och då för att i övre tonåren helt bo hos mamma och endast träffa pappa över en fika då och då- ute bland folk.

    Det var lite bakgrund och övriga omständigheter. Men nu till själva ämnet. Jag minns en tid då jag måste varit mellan 10 och 14 år ungefär. Pappa kunde kommentera min kropp, att jag började få bröst, att jag blivit lite rundare om magen. Att jag var otroligt snygg och hade fina bröst ?fast inte lika stora som klasskompisen xx?. Han pratade generellt mycket om andra kvinnors (och uppenbarligen barns) utseenden. Bara när mamma inte var närvarande. Om grannen hade besök stod pappa och tittade vem som kom och kunde säga ?nu kommer hon med de stora brösten, de är fina men inte lika fina som dina?.

    Jag som barn brukade inte låsa toalettdörren och det var aldrig något jag tänkte på, men när jag var 11-12 år och var inne på toan så kunde pappa rycka upp dörren fast han visste att jag var där inne. ?Hoppsan!? sa han då han öppnade. Detta hände ett par gånger och nu började jag känna obehag och började låsa om mig. Pappa fortsatte rycka i handtaget och blev upprörd över att jag hade låst om mig. Jag hade jämnåriga kompisar som utan problem gick nakna hemma i samband med dusch/bad, och jag undrade hur de kunde göra det när deras pappa var hemma.

    Min pappa kunde i samband med ?komplimanger? om min kropp/utseende också säga ?jag skulle vilja gifta mig med dig om du inte vore min dotter?.

    På somrarna när mamma ibland jobbade så tyckte pappa att vi skulle vara i trädgården, och jag minns så tydligt hur obekväm jag var i typiska sommarkläder som kjol, linne och bikini.

    Jag minns en kväll då mamma inte var hemma, och vi barn hade varit ute och badat på kvällen. Pappa sa att jag måste duscha, och att jag skulle tvätta underlivet med tvål. Jag svarade att mamma säger att man inte ska ha tvål där nere för då svider det. Sedan minns jag inte hur det gick till, men underlivet blev tvättat med tvål och sved gjorde det. Nu kan jag inte minnas om jag gjorde det själv- bevakad eller inte. Minns bara hur det sved. Minns också att jag ibland duschade samtidigt som mamma men aldrig med pappa.

    Usch jag tycker verkligen inte om de här händelserna, orden han sagt och hur han tittat på mig. Jag är rädd att något mer hänt utan att jag minns det. För visst räknas detta som sexuella övergrepp även om det jag beskriver räknas som muntligt?

    Har inga liknande minnen efter 14-15 års ålder, kan inte minnas att han sagt eller gjort något obehagligt efter det. Utan det var i den där mellanåldern från barn till tonåring kan man säga.

    Vad tänker ni om detta? Ska jag fråga min mamma om hon la märke till något? Hon och jag har heller aldrig pratat om hur han behandlade henne när jag var barn, vilket känns konstigt idag.

  • Svar på tråden Sexuella övergrepp av min pappa?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Gg) skrev 2017-10-31 21:34:09 följande:
    Det låter som din pappa är oerhört gränslös! Om det sen var/är av dumhet eller sexuell natur är svårt att avgöra. Håll dig och dina barn borta från honom oavsett hans motiv.
    Håller med
  • Anonym (mm)

    Viktigt att du kommer ihåg detta, Så att din dotter inte utsätts.

  • Anonym (Tycker det låter som)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-10-31 22:31:19 följande:

    Ja, det vore väl en sak att ha de tankarna han hade för sig själv så att säga, men att han delgav mig vad han tyckte om min kropp? Nej. Förstår inte syftet. Att göra mig glad? Att göra mig obekväm och rädd? Dumhet eller sexuell natur, tja...säger man till sin 12åriga dotter att hon har fina bröst så skulle jag inte kategorisera det som ?dumhet? iallafall. Det han gjorde var att sexualisera och kränka ett barn, sitt barn. Men klart är iallafall att jag aldrig skulle lämna mitt barn ensam med honom, och han har aldrig erbjudit sig heller. Vad nu det betyder...


    Jag tycker det låter som att han känt in dig på något sätt, alltså steget innan han går till handling, och att han kanske till och med hoppats på att få en reaktion från dig som visar att du tycker om det eller något sånt, för då hade det varit "okej" för honom att göra verklighet av sina äckliga fantasier.

    Förstår att du mår dåligt över detta och du skulle kanske ta kontakt med någon du kan prata med om detta?
  • Anonym (...)

    Känner igen mig. Inte i fysiska våldet (pappa var däremot otrogen mot mamma och allmänt fittig mot henne). Exakt så äcklig var min pappa mot mig med. Kommenterade alltid mitt utseende med komplimanger, jätteäcklig, slemmig blick. Jag fick alltid panik inuti av att vara ensam med honom eller sitta nära. När jag var barn brukade jag tänka att det var konstigt att jag inte kunde minnas övergrepp fast jag hela tiden var rädd för dom. Jag trodde instinktivt att han gjorde det mot mina systrar och undrade samtidigt varför jag kände det så starkt utan att minnas något. Fick alltid pussar och kramar som gav mig fullständig panik och ångest. Inser att detta gett mig en generell ångest jag levt med hela mitt liv.

    #metoo

  • Anonym (...)
    Anonym (hebe) skrev 2017-10-31 22:48:26 följande:

    Han är bevisligen en väldigt sjuk människa som betedde sig olämpligt men att du skulle ha glömt bort övergrepp är extremt osannolikt så "turligt" nog verkar han ha varit en väldigt sjuk människa som åtminstone kunde kontrollera sig till en viss grad.

    Han är inte en pedofil men förmodligen hebefil. Oavsett är det inte stämpeln utan beteendet som är fel. 


    Kom inte med "hebefil". Finns inga läkare eller psykologer som använder det uttrycket, det är myntat av pedofiler.
  • Anonym (Mamma 42)

    Nej det låter absolut inte ok, han har ju gått över gränsen där. Och det är ju bra att du uppmärksammade detta lite och märkte att det inte kändes ok, för vad hade kunnat hända annars om du va mer öppen med honom och "spelade med"....

    Tror det är bra att du tillåter dig fundera på detta, så det bearbetas. Och har du bra kontakt med din mamma tycker jag du ska berätta, det är säkert skönt för er att rensa luften med allt som pågick hemma om hon är villig att öppna sig och lyssna..

    Och din pappa, skulle du kunna berätta för honom att detta inte va ok från hans sida..?

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Mamma 42) skrev 2020-10-27 10:35:44 följande:
    Nej det låter absolut inte ok, han har ju gått över gränsen där. Och det är ju bra att du uppmärksammade detta lite och märkte att det inte kändes ok, för vad hade kunnat hända annars om du va mer öppen med honom och "spelade med"....
    Tror det är bra att du tillåter dig fundera på detta, så det bearbetas. Och har du bra kontakt med din mamma tycker jag du ska berätta, det är säkert skönt för er att rensa luften med allt som pågick hemma om hon är villig att öppna sig och lyssna..
    Och din pappa, skulle du kunna berätta för honom att detta inte va ok från hans sida..?
    Jag tycker inte det är det är en bra ide'. Pappan är förmodligen sjuk i huvudet sådär lite i allmänhet, samt pedofil och psykopat. 
  • Anonym (Överlevare)

    Jag utsattes för liknade händelser när jag var liten, men av min styvpappa.

    I samma ålder som dig och jag har efter psykologsamtal förstått att jag förträngt mycket, för att jag inte vill/orka minnas. Jag minns medt rädsla.

    Han berättade vad han tyckte om min kropp, han sa att han ville se mig leka med mig själv, han stod vid min säng och runkade är saker jag minns. Jag var rädd att somna och inte vet om han gick in till mig på nätterna/morgonen. Rädd för vad jag skulle vakna av.

    Tog mig modet att berätta för mamma efter om och men, fick då höra att jag fick skylla mig själv för jag klädde mig utmanade (fick bröst tidigt). Han tvivlade alls inte på om det var sant, hennes lösning blev att jag fick lås på rummet (motiverade att jag behövde studiero från mina 10 år yngre syskon).

    Kan säg att vi hade aldrig en bra kontakt med mamma i vuxenålder (hon skilde sig 2 år efter jag flyttade hemifrån) En dag bad hon om ursäkt, och då förstod jag hon var döende....några månader somnade hon in i cancer som hon fick reda på 2 veckor efter ursäkten.

    Är tacksam att mamma bad om ursäkt, även om det påverkat mig hela mitt liv. Tex har det känns som jag förtjänar mer, och det gjorde att jag gifte mig med en man som inte var snäll....

  • Panduro
    Anonym (Gg) skrev 2017-10-31 21:34:09 följande:

    Det låter som din pappa är oerhört gränslös! Om det sen var/är av dumhet eller sexuell natur är svårt att avgöra. Håll dig och dina barn borta från honom oavsett hans motiv.


    Anonym (Jo) skrev 2017-11-01 10:59:06 följande:

    Håller med


    Hur kan ni prata om "dumhet" när en vuxen man kommenterar ett (sitt eget dessutom) barns bröst, kommer in när hon är på toa, skulle vilja gifta sig med henne, samt drar mamman i hårer?

    Ts. Ja, din pappa är pedofil. Han har förmodligen utsatt fler barn. Finns egentligen ingenting mer att säga in honom. Du däremot kanske skulle behöva stöd i att bearbeta vad du varit med om. Sköt om dig!
Svar på tråden Sexuella övergrepp av min pappa?