• Anonym (Ellen)

    Om man skulle få ett handikappat barn, kan man lämna bort det?

    Om man tar tester (NIPT eller vad de nu heter) för att försöka undvika att det händer, men trots det skulle få ett barn med t.ex. DS, kan man lämna bort barnet då? går det lätt i Sverige?

  • Svar på tråden Om man skulle få ett handikappat barn, kan man lämna bort det?
  • Anonym (Hmm...)
    Anonym (Ellen) skrev 2017-11-04 11:10:44 följande:

    Absolut, tror det är väldigt svårt, speciellt när man har planerat barnet, sett fram emot det, förberett sig mentalt, och sedan blir det inte som man tänkt sig. Kan inte riktigt föreställa mig hur det känns, men jag gissar på att man känner sig väldigt liten och maktlös. 


    Jaa, det tror jag med. Man skulle älska det lilla pyret vad de än är för fel. Därför skulle jag göra abort om jag visste.
  • Anonym (Hmm...)

    Och ni andra som skriver: självklart ska (Ellen) kunna fråga om saker hon inte är insatt i.

    Kan inte vi bara vara sjyssta och berätta det vi vet och tror, utan att anklaga henne?

  • AndreaBD
    Anonym (Hmm...) skrev 2017-11-04 13:10:49 följande:
    Jaa, det tror jag med. Man skulle älska det lilla pyret vad de än är för fel. Därför skulle jag göra abort om jag visste.
    Det förekommer ju också att det dröjer flera år tills man märker att barnet har ett handikapp, t.ex. vid cp-skada. Det är inte de svårt CP-skadade som rycker och slänger runt med armar och ben, att det syns på samma sätt när de är små. Jag var assistent till en sån tjej och hennes föräldrar hade ingen aning att hon var svårt handikappad innan hon var ett eller två år. Och även vid utvecklingsstörning märker man ju ibland inte det före de är 3, 4 eller 5 år.

    Och då vill väl de allra flesta föräldrar inte bara lämna bort sitt barn?
  • Anonym (Hopp)
    Anonym (Hmm...) skrev 2017-11-04 10:55:03 följande:

    Jag skulle nog tycka att det skulle vara väldigt svårt att lämna bort ett barn. Ständigt dåligt samvete. Däremot hade jag gjort abort. För mig vore det valet självklart.


    Du kan inte abortera en CP-skada då den uppstår vid eller stax efter förlossningen eller mycket sent i graviditeten.
  • Anonym (Hopp)
    Anonym (Hmm...) skrev 2017-11-04 10:57:25 följande:

    Man kan ju inte styra över hur ett foster blir men man kan se till att man inte är för gammal eftersom det då är störrre risk att man får ett barn som det är nåt fel på.


    Eller så har man bara anlag som passar dåligt med den andra förälderns och så blir det syndrom.
  • Anonym (Hopp)

    Ni som är så fördömande mot tanken att lämna bort ett handikappat barn; har ni erfarenhet av hur livet med ett svårt sjukt barn kan se ut?

    Ständig beredskap, sjukvårdsbesök, mediciner, behandlingar, träning. Mitt i detta ska man försöka fiungera som en familj, kanske med fler barn och som par. Och hur samhället skurit ner på hjälpen dessa familjer får.

    Det är ovanligt att handikappade barn lämnas bort idag. Mycket mycket ovanligt vågar jag påstå. Men det är en i högsta grad relevant fråga.

    Att vara förälder till ett svårt handikappat barn är en så svår påfrestning att de flesta av oss knappt ens kan föreställa oss det. Och om föräldrarna till slut inte orkar mer så blir det inte bra för barnet. Då kanske det är bättre att lämna bort barnet. Inget lätt beslut för någon, men ibland det bästa eller enda alternativet.

  • TeresB
    Anonym (Ellen) skrev 2017-11-04 07:45:03 följande:

    Hur många gånger ska jag skriva i denna trådjävel att jag frågade för att jag var nyfiken och inte för att jag skulle göra det själv?

    Börjar bli tröttsamt.


    Om Du vill veta exakt hur det skulle kunna gå till så är det nog ett samtal till socialtjänsten din bästa källa. Här spekulerar vi mest.

    Personligen fick jag barn som föddes 3 månader tidigt. Och han hade 2 hjärnblödningar. När jag satt där med mitt lilla liv i famnen så kändes de värsta komplikationerna endå som en enorm vinst bara jag fick ha mitt barn med mig. Ev problem skulle kunnat ta år att få reda på. Och jag var så fäst vid mitt lilla barn redan vid den sekund han kom. Idag är han 5 och inga komplikationer finns idag. Man kan tro och tänka att man vet hur man vill ha det. Den känslan kanske är sann och stannar kvar.. men man vet aldrig förrns man är där,

    Att ha ett svårt sjukt/ funktionsvatierat barn är enormt krävande men...
  • Anonym (B)
    Anonym (Hopp) skrev 2017-11-04 19:18:54 följande:

    Ni som är så fördömande mot tanken att lämna bort ett handikappat barn; har ni erfarenhet av hur livet med ett svårt sjukt barn kan se ut?

    Ständig beredskap, sjukvårdsbesök, mediciner, behandlingar, träning. Mitt i detta ska man försöka fiungera som en familj, kanske med fler barn och som par. Och hur samhället skurit ner på hjälpen dessa familjer får.

    Det är ovanligt att handikappade barn lämnas bort idag. Mycket mycket ovanligt vågar jag påstå. Men det är en i högsta grad relevant fråga.

    Att vara förälder till ett svårt handikappat barn är en så svår påfrestning att de flesta av oss knappt ens kan föreställa oss det. Och om föräldrarna till slut inte orkar mer så blir det inte bra för barnet. Då kanske det är bättre att lämna bort barnet. Inget lätt beslut för någon, men ibland det bästa eller enda alternativet.


    Men självklart är det aldrig det bästa alternativet att en förälder lämnar bort sitt barn. Vad är det för skitsnack? Det finns gott stöd att hämta i korttidsboenden om man behöver avlastning. JA jag har stor erfarenhet av hur livet med ett svårt funktionshindrat barn kan se ut. Vem har sagt att livet ska vara enkelt?

    Det jag vet är att den dagen man bestämmer sig för att skaffa barn gör man ett val och en chansning. Du står inte längre i fokus utan det är barnet som gör det och det finns inget utrymme till att "lämna bort" barnet bara för att det inte stämmer överens med ens förväntningar. Såklart.
  • sextiotalist
    Anonym (B) skrev 2017-11-04 22:32:46 följande:

    Men självklart är det aldrig det bästa alternativet att en förälder lämnar bort sitt barn. Vad är det för skitsnack? Det finns gott stöd att hämta i korttidsboenden om man behöver avlastning. JA jag har stor erfarenhet av hur livet med ett svårt funktionshindrat barn kan se ut. Vem har sagt att livet ska vara enkelt?

    Det jag vet är att den dagen man bestämmer sig för att skaffa barn gör man ett val och en chansning. Du står inte längre i fokus utan det är barnet som gör det och det finns inget utrymme till att "lämna bort" barnet bara för att det inte stämmer överens med ens förväntningar. Såklart.


    Du är väl medveten om att under de senaste åren har dessa stöd dragits in rejält. Det är inte frågan om att livet ska vara enkelt, det är frågan om överlevnad för dessa familjer
  • Anonym (Karin)

    Läste just om på nyheterna om ett par med svårt handikappad barn med dygnet runt jobb.Och de vill ha hjälp för att orka.Och det verkar vara svårt.Det är hemskt!Inte ok.Blir ledsen när jag läser om sånt,vet vad det handlar om.

  • Anonym (B)
    sextiotalist skrev 2017-11-05 08:38:23 följande:

    Du är väl medveten om att under de senaste åren har dessa stöd dragits in rejält. Det är inte frågan om att livet ska vara enkelt, det är frågan om överlevnad för dessa familjer


    Ja men lämna bort ditt barn då sextiotalist! För att det är svårt att få kortidsplats. Gör det för all del. Det är säkert ditt bästa alternativ för att livet ska bli lite lättare!

    Och kom inte och "du är väl medveten om".. Som du säkert såg så skrev jag att jag är väl insatt. Du tror säkert på allvar att man bara lämnar bort sitt barn bara för att livet känns hopplöst. DU hade kanske gjort det. De flesta kan inte tänka tanken hur jävligt livet än är.
  • sextiotalist
    Anonym (B) skrev 2017-11-05 09:57:18 följande:

    Ja men lämna bort ditt barn då sextiotalist! För att det är svårt att få kortidsplats. Gör det för all del. Det är säkert ditt bästa alternativ för att livet ska bli lite lättare!

    Och kom inte och "du är väl medveten om".. Som du säkert såg så skrev jag att jag är väl insatt. Du tror säkert på allvar att man bara lämnar bort sitt barn bara för att livet känns hopplöst. DU hade kanske gjort det. De flesta kan inte tänka tanken hur jävligt livet än är.


    Men det är inte mig jag pratar om. Min son är vuxen och flyttat hemifrån. Jag följer en man, med en nästan vuxen dotter, som är livsfarlig för sin omgivning. Hon är stark, utåtagerande och som rn tvååring mentalt. De kunde inte ha henne hemma och de fick kämpa som bara den för att hitta ett hem.

    Ja, de valde att sätta henne på ett hem. För att överleva. Det finns yngre syskon som for illa, mamman kunde inte värja sig mot dottern, dottern var starkare.

    Korttidsboende var inget alternativ då dottern var mer utåtagerande efter en sådan vistelse
  • AndreaBD
    Anonym (Ellen) skrev 2017-11-03 05:00:56 följande:
    Det var ett "eller" mellan de två i mitt inlägg, jag sa aldrig att ett barn med CP är utvecklingsstört. 
    Nej, det gjorde du inte. Men personen som påstod att det inte är så har inte helt rätt heller. En del CP-skadade är nämligen utvecklingsstörda. Ungefär 30 % om jag minns rätt. Det beror ju lite på var i hjärnan skadan sitter.
  • Anonym (Karin)

    Ja,man kan lämna bort ett handikappad barn.Vet en som nyligen lämnade bort sitt barn till fosterfamilj på heltid .För barnets bästa.Och föräldrern orkar inte att skäl som jag har lätt att förstå.

Svar på tråden Om man skulle få ett handikappat barn, kan man lämna bort det?