• poppa01

    Vita kvinnor - inte förtryckta?

    Rasifiserade kvinnor upplever ett förtryck såsom rasismen och sexism.

    Det gör inte vita kvinnor som är priviligerade.

    Tycker det är dags för vita kvinnor att sluta se sig som "förtryckta".

  • Svar på tråden Vita kvinnor - inte förtryckta?
  • Dr Nail

    Snälla. Vita kvinnor är världens; historiens mest privilegierade grupp. Ja, det finns en och annan prinsessa på ärten som tycker om att spela kränkt, men innerst inne förstår även hon att hon tillhör en grupp som får allt serverat på ett silverfat.

  • Digestive
    Dr Nail skrev 2017-11-03 02:31:29 följande:

    Snälla. Vita kvinnor är världens; historiens mest privilegierade grupp. Ja, det finns en och annan prinsessa på ärten som tycker om att spela kränkt, men innerst inne förstår även hon att hon tillhör en grupp som får allt serverat på ett silverfat.


    Du måste ha en väldigt kort och konstig historiebok.

    Jag tror att din syn på den vita kvinnan är en attraktiv, ordningssam och följsam varelse som rör sig i förmögna miljöer som inte är hennes och sedan tar det slut och blir becksvart. 
  • poppa01
    Digestive skrev 2017-11-03 03:00:38 följande:
    Du måste ha en väldigt kort och konstig historiebok.

    Jag tror att din syn på den vita kvinnan är en attraktiv, ordningssam och följsam varelse som rör sig i förmögna miljöer som inte är hennes och sedan tar det slut och blir becksvart. 
    var är vita kvinnor förtryckta IDAG?
  • Digestive
    poppa01 skrev 2017-11-03 03:45:32 följande:
    var är vita kvinnor förtryckta IDAG?
    Det beror helt och hållet på vad man inkluderar i ordet "förtryckt".

    Räknas sexuellt våld när det är så vanligt förekommande att var femte kvinna i Sverige råkar ut för grovt sådant?

    Räknas den skeva proportionen mellan att vara våldsverkare respektive våldsoffer?

    Du får specificera. Själv så skulle jag nog inte använda ordet "förtryckt" men vi har utan tvekan grava kvinnoproblem som även drabbar vita. Skulle jag dock använda det ordet så skulle det troligtvis handla om en särskild situation för en vit kvinna, att exempelvis arbetsmiljön på just den där arbetsplatsen förtryckte henne.

    I stort så har jag svårt för att fortfarande kalla den stora utvecklingen som vi har genomgått som förtryckande. Vi har kommit relativt långt - även om det till och med finns strukturella problem kvar - och något ord vill jag allt hålla i, för att exempelvis klä Saudiarabien utan att det känns tafatt. Jag behåller gärna graderna och kulörerna av ett problem, för det är inte lika stort överallt och bör därmed inte kläs i ett och samma likställande ord.
  • poppa01
    Överste Senap skrev 2017-11-03 11:54:26 följande:

    Skaffa dig ett liv! Att du orkar spy ur dig den ena dyngan efter den andra är en gåta.


    att du orkar klaga på mig...är väl ännu värre.
  • CFly

    Något jag inte förstår.

    Vit privilegierad kvinna - Man försöker hitta situationer där hon är förtyckt

    Vit privilegierad man - Folk försöker hitta situationer som visar på att han inte kan vara förtryckt

    Även om båda ovan kan vara lika privilegierad i samhället.

    Det ännu mer oförstående är att det kan till och med vara en kvinna som haft gräddfil hela livet som jämförs med en man som inte har haft det lätt. 

    Ändå så försöker man hitta argument för att det är mer synd om henne och hur det inte ska vara synd om mannen.

  • Petrelia

    Jag har alltid varit en snygg stereotypisk vit kvinna.

    Skulle snarare säga att det stjälpt mer än hjälpt som alla tror. I princip dagligen får jag höra att min framtid, diverse jobb och generellt allt i livet är lätt för mig för att jag är snygg. Jag för höra att jag kan göra precis allt, för att jag är snygg. Och det är ju inte alls fallet.

    Därför blev jag anonym författare och lyckades inom området. Skönt att för första gången inte kunna bli dömd på grund av utseendet.

    Att jag inte får jobbet och så "för att jag är för snygg och lätt kommer få ett annat" är en vardag för mig och därför gillar jag mer att inte behöva visa mig och istället dömas av färdigheter snarare än bokens utseende

  • John22
    Petrelia skrev 2017-12-04 15:26:27 följande:

    Jag har alltid varit en snygg stereotypisk vit kvinna.

    Skulle snarare säga att det stjälpt mer än hjälpt som alla tror. I princip dagligen får jag höra att min framtid, diverse jobb och generellt allt i livet är lätt för mig för att jag är snygg. Jag för höra att jag kan göra precis allt, för att jag är snygg. Och det är ju inte alls fallet.

    Därför blev jag anonym författare och lyckades inom området. Skönt att för första gången inte kunna bli dömd på grund av utseendet.

    Att jag inte får jobbet och så "för att jag är för snygg och lätt kommer få ett annat" är en vardag för mig och därför gillar jag mer att inte behöva visa mig och istället dömas av färdigheter snarare än bokens utseende


    Haha, ja fortsätt du att intala dig det. "Jag får höra i princip dagligen att jag har det lätt för att jag är snygg" Viiiiiisst vi säger väl så.
  • Petrelia
    John22 skrev 2017-12-04 16:02:14 följande:

    Haha, ja fortsätt du att intala dig det. "Jag får höra i princip dagligen att jag har det lätt för att jag är snygg" Viiiiiisst vi säger väl så.


    Alltså va? Vad menar du?

    Är du förvånad över att man får höra att man är snygg, i mitt fall, "i princip" dagligen, eller var det något annat du ville påpeka?
  • Petrelia
    John22 skrev 2017-12-04 16:02:14 följande:

    Haha, ja fortsätt du att intala dig det. "Jag får höra i princip dagligen att jag har det lätt för att jag är snygg" Viiiiiisst vi säger väl så.


    I vart fall, kanske till skillnad från andra - så ser jag inte min "snygghet" som ett pluss i mitt liv utan snarare något jag känner mig förtryckt av, som var diskussionen i tråden. Jag kräks snart men kan inte ens gö utanför dörren utan att få kommentaren. Jag har haft (en vecka sedan) en random man som sprang ikapp mig när jag promenerade ensam på stan för att han ville få sagt att jag var snygg. ? Kanske låter otroligt då, för det händer inte lina vänner. Men detta är min verklighet och jag är inte alltför bekväm med det. Känner mig som ett vandrande objekt
  • JakobK
    poppa01 skrev 2017-11-03 01:40:45 följande:

    Rasifiserade kvinnor upplever ett förtryck såsom rasismen och sexism.

    Det gör inte vita kvinnor som är priviligerade.

    Tycker det är dags för vita kvinnor att sluta se sig som "förtryckta".


    Vita kvinnor upplever väl visst sexism?? har du inte hängt med på #metoo-kampanjen?
  • Akira Öken
    Digestive skrev 2017-11-03 05:39:59 följande:

    Det beror helt och hållet på vad man inkluderar i ordet "förtryckt".

    Räknas sexuellt våld när det är så vanligt förekommande att var femte kvinna i Sverige råkar ut för grovt sådant?

    Räknas den skeva proportionen mellan att vara våldsverkare respektive våldsoffer?

    Du får specificera. Själv så skulle jag nog inte använda ordet "förtryckt" men vi har utan tvekan grava kvinnoproblem som även drabbar vita. Skulle jag dock använda det ordet så skulle det troligtvis handla om en särskild situation för en vit kvinna, att exempelvis arbetsmiljön på just den där arbetsplatsen förtryckte henne.

    I stort så har jag svårt för att fortfarande kalla den stora utvecklingen som vi har genomgått som förtryckande. Vi har kommit relativt långt - även om det till och med finns strukturella problem kvar - och något ord vill jag allt hålla i, för att exempelvis klä Saudiarabien utan att det känns tafatt. Jag behåller gärna graderna och kulörerna av ett problem, för det är inte lika stort överallt och bör därmed inte kläs i ett och samma likställande ord.


    När du skriver "kvinnoproblem" antar jag att du egentligen syftar på "mansproblem"?
  • Kanttant

    Vad det handlar om är väl snarare att vita kvinnor inte tenderar att uppleva diverse typer av förtryck i egenskap av att vara just vit. Däremot kan de uppleva olika typer av förtryck (eller vad man vill kalla det) i egenskap av att vara kvinna. Historiskt sett och än idag har vi ett system där man genrellt gynnas mer överlag av att vara vit än icke-vit, av att vara man än att inte vara man. Sedan finns det såklart alltid undantag, en vit man kan också förtryckas i sin individuella tillvaro - poängen är mer att det handlar snarare om just den individens tillvaro, inte ett övergripande samhällsproblem där han förtrycks för att han är man eller för att han är vit.

    Sen kan man också prata om att de normer kring framförallt könsroller även negativt drabbar män på många vis. För så är det absolut. Men generellt och övergripande så får gruppen män fler förmåner/gynnas mer över att vara just män jämfört med kvinnor. Att påstå det (och med rätt god backning) motsäger inte på något vis det att män även kan drabbas negativt av de normer som råder.

  • Digestive
    Akira Öken skrev 2017-12-05 01:39:28 följande:
    När du skriver "kvinnoproblem" antar jag att du egentligen syftar på "mansproblem"?
    Nope. Lyckades skriva vad jag menade, fantastiskt nog.
  • poppa01
    Kanttant skrev 2017-12-05 02:30:10 följande:

    Vad det handlar om är väl snarare att vita kvinnor inte tenderar att uppleva diverse typer av förtryck i egenskap av att vara just vit. Däremot kan de uppleva olika typer av förtryck (eller vad man vill kalla det) i egenskap av att vara kvinna. Historiskt sett och än idag har vi ett system där man genrellt gynnas mer överlag av att vara vit än icke-vit, av att vara man än att inte vara man. Sedan finns det såklart alltid undantag, en vit man kan också förtryckas i sin individuella tillvaro - poängen är mer att det handlar snarare om just den individens tillvaro, inte ett övergripande samhällsproblem där han förtrycks för att han är man eller för att han är vit.

    Sen kan man också prata om att de normer kring framförallt könsroller även negativt drabbar män på många vis. För så är det absolut. Men generellt och övergripande så får gruppen män fler förmåner/gynnas mer över att vara just män jämfört med kvinnor. Att påstå det (och med rätt god backning) motsäger inte på något vis det att män även kan drabbas negativt av de normer som råder.


    hur är vita mer privligerade än icke-vita, kom med fakta.
  • poppa01
    Kanttant skrev 2017-12-05 02:30:10 följande:

    Vad det handlar om är väl snarare att vita kvinnor inte tenderar att uppleva diverse typer av förtryck i egenskap av att vara just vit. Däremot kan de uppleva olika typer av förtryck (eller vad man vill kalla det) i egenskap av att vara kvinna. Historiskt sett och än idag har vi ett system där man genrellt gynnas mer överlag av att vara vit än icke-vit, av att vara man än att inte vara man. Sedan finns det såklart alltid undantag, en vit man kan också förtryckas i sin individuella tillvaro - poängen är mer att det handlar snarare om just den individens tillvaro, inte ett övergripande samhällsproblem där han förtrycks för att han är man eller för att han är vit.

    Sen kan man också prata om att de normer kring framförallt könsroller även negativt drabbar män på många vis. För så är det absolut. Men generellt och övergripande så får gruppen män fler förmåner/gynnas mer över att vara just män jämfört med kvinnor. Att påstå det (och med rätt god backning) motsäger inte på något vis det att män även kan drabbas negativt av de normer som råder.


    var snäll och förklara också hur kvinnor är mer förtryckta än män
  • oanonym
    JakobK skrev 2017-12-05 01:29:43 följande:

    Vita kvinnor upplever väl visst sexism?? har du inte hängt med på #metoo-kampanjen?


    Frågan blir i så fall, blir de förtryckta för att de är vita? Det är nog det TS vill diskutera.

    Jag har inte sett så många berättelser i #metoo där det står "...detta hände för att jag var vit kvinna". Men jag kan ha fel.
Svar på tråden Vita kvinnor - inte förtryckta?