• Farfallos

    Känner och har kvinnor något ansvar för att vissa män beter sig som svin?

    En spin-off från en annan tråd, och jag tänker...

    - Många tjejer säger, utan att skämmas för det, att de gillar "bad boys".
    - Tjejer köar gladeligen utanför rockstjärnors hotellrum för att få komma in och bli påsatta som nr XX en kväll efter konserten.
    - Fifty shades of Grey är typ världens mest sålda bok.

    Det är ju liksom inte konstigt att det finns män som ser att det finns en marknad för svinaktigt beteende, eller?

    Nu är det ju självklart så att var och en måste ta sitt eget personliga ansvar, så varje svin bär ju skuld för sina dumheter, men det i det större perspektivet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-05 10:19
    Efter 15 inlägg är det fortfarande ingen som riktigt har svarat på frågan om kvinnor som grupp har något ansvar för de svinaktiga mansnormer som kvinnor uppenbart både älskar och hatar. Så du som kommer in nu i tråden, problematisera gärna i denna fråga, för det är trots allt det som är frågan här.

  • Svar på tråden Känner och har kvinnor något ansvar för att vissa män beter sig som svin?
  • Tilja

    Ja, om jag får en son så ska jag försöka stå emot så många normer som möjligt som jag har blivit inpräntad hela mitt liv om hur pojkar ska uppfostras. Vissa kommer att bli svårare än andra.

    Men jag vet att det börjar tidigt, exempelvis med att pojkar får veta att de inte ska behöva sänka sig till en flickas nivå (ha kläder som är "flickiga", medan det snarare är lite coolt för en flicka att ha "pojkiga" kläder) eller behöva sätta sig in i en flickas perspektiv (nästan alla huvudkaraktärer är pojkar/män och de är mer handlingskraftiga och självständiga än flickkaraktärerna, medan flickor förväntas kunna läsa/spela som en pojkkaraktär likaväl som en flickkaraktär - är där bara/mest flickkaraktärer anses det dock som en berättelse för flickor).

  • Milkway

    Undra hur många kvinnor eller unga tjejer som hade hamnat bakom bom ifall det blev olagligt att gå med på att förnedras. Det finns i porr det finns i normen en tjej som är bra är en tjej som vågar vara undergiven och experimentell etc. Undra hur många män som hade fallit bakom bom ifall det blev olagligt med all porr.

    Kollar vi på däggdjur så är instinkten för honan att välja den mest aggressiva största hanen som känns som någon som kan beskydda hennes ungar, och många gånger ska två hanar brottas om vem som honan i slutändan väljer att vara helt undergiven för.

    Det känns som för båda kön att grundinstinkter Brottas med nutidens intellekt. Vem vinner vem försvinner

    Jag skulle säga att hitta din grej med personer som gillar det men var jävligt medveten om att det är individuellt och ta ansvar för ert agerande båda två och var helt säker på vad varje person vill innan du tänker att en hel könsgrupp är ditt frukostbord.

  • JakobK
    Farfallos skrev 2017-11-04 15:55:25 följande:

    En spin-off från en annan tråd, och jag tänker...

    - Många tjejer säger, utan att skämmas för det, att de gillar "bad boys".
    - Tjejer köar gladeligen utanför rockstjärnors hotellrum för att få komma in och bli påsatta som nr XX en kväll efter konserten.
    - Fifty shades of Grey är typ världens mest sålda bok.

    Det är ju liksom inte konstigt att det finns män som ser att det finns en marknad för svinaktigt beteende, eller?

    Nu är det ju självklart så att var och en måste ta sitt eget personliga ansvar, så varje svin bär ju skuld för sina dumheter, men det i det större perspektivet?


    Många tjejer gillar badboys, så är det bara. Att Martin Timell hålt på o svinat sig som han gjort är ingen slump, det har givetvis fungerat ett anta l gånger för honom.
  • Jenna Eriksdotter

    Att vara en "Badboy" behöver ju inte betyda att han är ett svin. Det handlar väl mer om när saker och ting är legitimt? Beroende på relation, kemi, jargong och så vidare?

  • JakobK
    Jenna Eriksdotter skrev 2017-11-04 22:56:56 följande:

    Att vara en "Badboy" behöver ju inte betyda att han är ett svin. Det handlar väl mer om när saker och ting är legitimt? Beroende på relation, kemi, jargong och så vidare?


    Det är ganska så synonymt i alla fall. Bad Boys är välförklädda svin. Ni tjejer borde se upp för dem men ni verkar ändå många gånger falla för dem.
  • Jenna Eriksdotter
    JakobK skrev 2017-11-04 23:14:43 följande:
    Det är ganska så synonymt i alla fall. Bad Boys är välförklädda svin. Ni tjejer borde se upp för dem men ni verkar ändå många gånger falla för dem.
    Dom är ju betydligt mer spännande. Vad är det för fel på det? Vad är det man bör se upp för som inte andra män är kapabla till menar du?
  • JakobK
    Jenna Eriksdotter skrev 2017-11-05 00:26:54 följande:
    Dom är ju betydligt mer spännande. Vad är det för fel på det? Vad är det man bör se upp för som inte andra män är kapabla till menar du?
    Vet inte om vi har samma definition på Bad Boy, men en bad boy lär väl ta för sig mer fysiskt av en kvinna när han är ute och raggar än snittet. Det finns säkert ett otal saker som en bad boy gör som kan klassas som övergrepp i dagens samhälle, särskilt iom samtalen kring metoo. Ofta kan jag tänka mig att en bad boy inte är bra pojkvänsmaterial ifall man letar efter det. Säkert bra för one night stands. 

    Förresten fråga inte mig, fråga en vänsterfeminist vad man bör se upp med, det vore intressantare.
  • glutten
    JakobK skrev 2017-11-05 00:38:44 följande:

    Vet inte om vi har samma definition på Bad Boy, men en bad boy lär väl ta för sig mer fysiskt av en kvinna när han är ute och raggar än snittet. Det finns säkert ett otal saker som en bad boy gör som kan klassas som övergrepp i dagens samhälle, särskilt iom samtalen kring metoo. Ofta kan jag tänka mig att en bad boy inte är bra pojkvänsmaterial ifall man letar efter det. Säkert bra för one night stands. 

    Förresten fråga inte mig, fråga en vänsterfeminist vad man bör se upp med, det vore intressantare.


    OJ, är det SÅ ni killar definierar ?bad boy??! Nån som tafsar och begår övergrepp? Och så tror ni att kvinnor faller för såna? Herregud vilken missuppfattning.
  • JakobK
    glutten skrev 2017-11-05 01:06:24 följande:
    OJ, är det SÅ ni killar definierar ?bad boy??! Nån som tafsar och begår övergrepp? Och så tror ni att kvinnor faller för såna? Herregud vilken missuppfattning.
    Vad är en bad boy då?
  • JakobK
    glutten skrev 2017-11-05 01:06:24 följande:
    OJ, är det SÅ ni killar definierar ?bad boy??! Nån som tafsar och begår övergrepp? Och så tror ni att kvinnor faller för såna? Herregud vilken missuppfattning.
    wikipedia:

    The 
    bad boy is a cultural archetype that is variously defined, and is often used synonymously with the historic terms rake or cad: a male who behaves badly, especially within societal norms.
Svar på tråden Känner och har kvinnor något ansvar för att vissa män beter sig som svin?