• OF

    Var går gränsen? #metoo

    #metoo lyft fram en massa skamliga saker till ytan och skapat en diskussion kring framförallt mäns kränkningar av kvinnor. Nu har det gått några veckor och vi har alla förärats både över vad kvinnor utsätts för och vad vi män var och en har gjort. Själv har jag rört vid kvinnor som inte önskat det och framfört min saknad av sex/besvikelse av uteblivet sex.

    Nu vill jag vända blicken framåt istället. Så för att kunna vända blad och skapa en bättre värld så måste vi börja prata om vad som är ok eller inte. Självklart är ett nej ett nej men det är alla gråzon situationer vi måste prata om. Så tjejer var går gränsen?


    Tro inte att något är självklart för då hade det inte sett ut såhär!
  • Svar på tråden Var går gränsen? #metoo
  • OF
    Tofflans skrev 2017-11-05 16:41:44 följande:

    Bara av att du behöver fråga vart gränsen går visar vilket arsel du måste ha varit...... hjälp.....


    Du skulle bara veta!

    Nej på riktigt. Jag tror mig inte vara varken bättre eller sämre än någon annan. När det gäller att röra vid en kvinna som inte önskat det så är det ungdomssynder för 20-30år sedan. Men t ex gör det mig till ett genomrutten människa när jag gör en besviken suck efter att jag blivit avvisad av min fru när vi inte har haft sex på 6 veckor? Jag har verkligen ingen rätt till hennes kropp men jag åtrår henne både själsligt och kroppsligt men hennes nej är något jag självklart accepterar.
  • OF

    Bäst att göra ett till förtydligande! Jag har inte själv hittat på det här med frågan om "var går gränsen?". Det var en fråga som en av talaren på #metoo manifestationen på Sergels torg efterfrågade från oss män. Nu ställer jag uppriktigt frågan!

  • Meriall

    Ja man får absolut uttrycka besvikelse för att ens partner inte vill ha sex. Sedan så får det nog inga positiva effekter på hur gärna partnern vill ha det men det är inga trakasserier.

    Är det något annat du undrar över om det är okej?

  • OF
    Meriall skrev 2017-11-05 17:04:51 följande:

    Ja man får absolut uttrycka besvikelse för att ens partner inte vill ha sex. Sedan så får det nog inga positiva effekter på hur gärna partnern vill ha det men det är inga trakasserier.

    Är det något annat du undrar över om det är okej?


    Jag är gift och har en mycket bra dialog med min fru om vad som är ok oss emellan. Men jag funderar mycket på detta framförallt när det gäller hur jag ska uppfostra mina barn och påverka mina manliga vänner i rätt riktning.

    Till exempel:

    Är det verkligen att förtrycka kvinnor om man drar ett snuskigt blondin skämt med grabbarna. Alla i gänget har uttalat att våldtäktsmän och kvinnomisshandlare är vidriga individer.

    Ska jag verkligen pränta in i min son att han alltid ska fråga en tjej om han får kyssa henne, innan han kysser henne för första gången. (Utgår från att man kan komma överens vad som är ok sinsemellan efter den.) Tänker på det här med samtycke, vilket i princip är en bra idé! Samtidigt som det kan bli en riktig roantik/erotik dödare. Vad ska jag lära honom är Ok?
  • Deceree1
    OF skrev 2017-11-05 16:54:44 följande:

    Du skulle bara veta!

    Nej på riktigt. Jag tror mig inte vara varken bättre eller sämre än någon annan. När det gäller att röra vid en kvinna som inte önskat det så är det ungdomssynder för 20-30år sedan. Men t ex gör det mig till ett genomrutten människa när jag gör en besviken suck efter att jag blivit avvisad av min fru när vi inte har haft sex på 6 veckor? Jag har verkligen ingen rätt till hennes kropp men jag åtrår henne både själsligt och kroppsligt men hennes nej är något jag självklart accepterar.


    Va de du som satt bakom mig på mopeden och tog mig på brösten ?? (Ungdomssynd)
  • Meriall
    OF skrev 2017-11-05 17:29:55 följande:

    Jag är gift och har en mycket bra dialog med min fru om vad som är ok oss emellan. Men jag funderar mycket på detta framförallt när det gäller hur jag ska uppfostra mina barn och påverka mina manliga vänner i rätt riktning.

    Till exempel:

    Är det verkligen att förtrycka kvinnor om man drar ett snuskigt blondin skämt med grabbarna. Alla i gänget har uttalat att våldtäktsmän och kvinnomisshandlare är vidriga individer.

    Ska jag verkligen pränta in i min son att han alltid ska fråga en tjej om han får kyssa henne, innan han kysser henne för första gången. (Utgår från att man kan komma överens vad som är ok sinsemellan efter den.) Tänker på det här med samtycke, vilket i princip är en bra idé! Samtidigt som det kan bli en riktig roantik/erotik dödare. Vad ska jag lära honom är Ok?


    Jag tycker inte man måste fråga men isf ska man närma sig långsamt så det är uppenbart vad man ska göra och den andra får möjlighet att backa om den inte vill bli kysst. Så tycker jag man kan göra om man är rätt säker på att den andra vill. Annars så är det bättre att fråga/låta den andra ta första steget om man är osäker.

    Vilka skämt som är okej tycker jag beror på gruppen man är i. Inte ok om någon tar illa upp. Inte heller ok om det blir slentrian för det påverkar kvinnosynen då. Men någon enstaka gång helt okej.Tänk dock på att huvudgrejen är att kvinnor ska ses likvärdiga och respekteras. Inte bara att man inte ska slå/utnyttja dem.
  • OF
    Deceree1 skrev 2017-11-05 17:37:51 följande:

    Va de du som satt bakom mig på mopeden och tog mig på brösten ?? (Ungdomssynd)


    Med tanke på att du är 10år äldre än mig, så håller jag det för otroligt. Jag har inget minne av att jag har gjort något liknande, samtidigt tänker jag inte påstå att något sådant aldrig skulle kunna skett. Om det ändå var jag så ber jag om ursäkt och jag skräms över mitt beteende!
  • Deceree1
    OF skrev 2017-11-05 17:51:11 följande:

    Med tanke på att du är 10år äldre än mig, så håller jag det för otroligt. Jag har inget minne av att jag har gjort något liknande, samtidigt tänker jag inte påstå att något sådant aldrig skulle kunna skett. Om det ändå var jag så ber jag om ursäkt och jag skräms över mitt beteende!


    Haha, vilka fördomar:) min kille är 15 år yngre än mig. Jag har nog gjort några övergrepp på honom om jag minns rätt.

    Näe, de va inte du :))
Svar på tråden Var går gränsen? #metoo