• Anonym (ok?)

Är det ok att fira jul (för barnens skull) med sitt ex ?

Tycker ni det är ok om man firar jul med sitt ex för de gemensamma barnens skull, om man är i en ny relation (inte sambo el så) ? Alltså typ man träffas och delar ut lite julklappar och äter en bit mat och inte vara där hela dagen el mer ? 

• Svar på tråden Är det ok att fira jul (för barnens skull) med sitt ex ?
  • Tow2Mater

Ja, lika ok som att låsa in sig ensam i sin bostad, vägra öppna dörren för någon, och inte komma ut förrän efter nyår om man så vill.

• Anonym (J)
    Tow2Mater skrev 2017-11-08 16:28:33 följande:

Ja, lika ok som att låsa in sig ensam i sin bostad, vägra öppna dörren för någon, och inte komma ut förrän efter nyår om man så vill.

Haha ja va fan.... Julen är sjukt upphaussad och folk blir som tokiga redan i mitten av November.  
  • Anonym (Olika)

Om Alla inblandade är okej med det så gör man ju som man vill.

Förstår dock inte hur någon skulle hinna med det när de har ny familj.. Först och främst firar man ju med sin nya familj, sen med både mannens familj/släkt och kvinnans familj/släkt. Har man inga egna familjer/släkter är det väl en sak, men om man har det så brukar ju inte firande med ett ex utöver det finnas utrymme för, utan isf är det ju om exet följer med på det gemensamma firandet.

• Anonym (kanske)
    Vixen90 skrev 2017-11-08 12:51:00 följande:
    Tycker det är stort av dig. Få som hade accepterat läget och sett helheten som du gör. Eloge till dig!

Kanske blir din jul bättre såsmåningom - när barnen blir äldre och rutinerna ev. förändras lite? Oavsett nobelt av dig att låta barnen gå före. Du ska veta att du är en fin person som inte till varje pris vill krångla till dig din vilja på andras bekostnad. Det är inte alla som kan hålla den karaktär du gör.
    Anonym (Varför?) skrev 2017-11-08 12:52:02 följande:
    Varannan jul? Är det inte ett alternativ för dig att fira med exet hela dagen och kvällen? Det beror ju på vad som spelar roll för dig.

Men om du faktiskt är ledsen och känner dig ensam på julafton tycker inte jag det är rimligt att du offrar dig varje år. Det kan tyckas fint men samtidigt ger du också dina barn signaler om att du själv inte betyder något och du och deras pappa är (förhoppningsvis) deras främsta förebilder.
    Anonym (dts) skrev 2017-11-08 12:54:48 följande:
    Eller så kör man varannan? Ena året får ha bestämma och andra får du, på din julafton kan ni ju åka bort tillsammans eller bara sitta hemma och mysa, det är inte meningen att en persons vilja ska gå före hela tiden i en familj.

Till slut blir ursäkten 'för barnen skull' ganska utsliten,speciellt när barnen blivit äldre och i en del fall är vuxna.
    Tack för era tankar! Vi har pratat om varannan jul för mig och exet, men vi har kört såhär i såpass många år så det får fortsätta så känner jag. Barnen är jättenöjda med detta och vi har ju jättetrevligt hos min familj på juldagen, så då är min julafton glömd liksom.

Och jag åkte till särbon på julaftons kväll förra året när han hade kommit hem - då kändes det lite bättre så det blir kanske så i år igen. 

Tack Vuxen90, det värmde! 

• Anonym (XX)

Självklart är det OK att fira julen med sitt ex, om man nu skaffat barn ihop så har man ett ansvar och man slutar inte vara föräldrar vid en skilsmässa.

• Anonym (ok?)

Det är min nya som skall träffa sitt ex och äta julmiddag. Själv är jag bortrest med min bror med familj och min mamma. Vi bor inte ihop och skulle absolut inte vilja träffa hens ex. Tycker inte det känns rätt att hen umgås med sitt ex.

• Brumma
    Anonym (ok?) skrev 2017-11-08 17:50:41 följande:

Det är min nya som skall träffa sitt ex och äta julmiddag. Själv är jag bortrest med min bror med familj och min mamma. Vi bor inte ihop och skulle absolut inte vilja träffa hens ex. Tycker inte det känns rätt att hen umgås med sitt ex.

Hur har de gjort tidigare?

Är de bra vänner?
  • Tow2Mater

Du vill hellre att han sitter ensam??
  • Anonym (ok?)
    Tow2Mater skrev 2017-11-08 17:55:54 följande:
    Du vill hellre att han sitter ensam??
    Eller följer med mig. Men han säger att det är så viktigt med julen för barnen. De är inte heller speciellt små längre. 
  • Anonym (tant)
    Anonym (ok?) skrev 2017-11-08 17:58:13 följande:
    Eller följer med mig. Men han säger att det är så viktigt med julen för barnen. De är inte heller speciellt små längre. 

Tror du inte på att julen är viktig för hans barn? Sådant behöver ju inte ha speciellt mycket med ålder att göra. Jag tycker fortfarande att julen inte riktigt är jul om jag inte får fira med mamma och pappa, och jag är fyrtio. Sedan kan man ju, oavsett ålder, få lov att acceptera att det inte blir exakt som man vill, men att pappas nya tjej är svartsjuk känns som en dålig anledning till att han inte firar med sina barn - såvida du inte har goda skäl att vara svartsjuk.
  • Physalis

Allt är ok sålänge alla parter är med på det och det inte är olagligt.

Som förälder med den relationen till ditt ex har man som ansvar att inte skaffa en ny partner som blir sårad.

Som ny partner har man ett ansvar att se till att man är ok med den nya partnerns familjeupplägg.

Har man ändå träffats får man prata om det och se om man kan komma fram till en lösning som båda är nöjda med, kan man inte det passar man inte ihop.

Inga ultimatum och ingen passiv aggressivitet.

Korrekturläser som en kratta
  • AndreaBD

Det gjorde vi i flera år, tills barnen var vuxna. De senare åren även med min nya partner. Det var inga problem. Jag tycker inte det är konstigt alls, det är väl bra om man kan umgås någorlunda vänskapligt för barnens skull. Vi brukade börja med Kalle Anka, äta mat, dela ut julklappar, spela lite spel tillsammans, kanske titta på någon film, äta gröt lite senare och sedan åkte exet igen. Så det var hela programmet, inte bara under julklappsutdelning. Jag hade inga problem med det.  Det var då mitt ex alltså och min nya partner. Exet var väl lite tveksamt i början, men sedan verkade han vara okej med det också (han säger aldrig nåt, så man vet inte säkert). 

• AndreaBD

Och de har barn ihop? Självklart bör han vara där! Barnen skulle verkligen kunna klandra honom om han höll sig bort i onödan. Jul är en familjehögtid och att inte träffa sina barn då, det är illa. Där kan han verkligen se om du är rätt partner för honom överhuvudtaget, så du kanske bör tänka till där. 
  • AndreaBD
    Det är klart det är! Och det spelar inte så stor roll hur gamla de är. Vad menar du med inte speciellt små? Säg nu inte i skolåldern! Även tonåringar och vuxna barn kan tycka att jultraditioner är viktiga. 
  • Anonym (tänker)
    Tänker du att julen blir mindre viktig för barnen för att de inte är små längre? Julen är uppenbarligen viktigt för väldigt många människor oavsett ålder. Även för dig låter det som.

Många firar jul med sina föräldrar och andra släktingar hela livet. Varför ska barn med skilda föräldrar undantas den förmånen? Om du reser till din bror och mamma så firar ju du precis som hans barn jul med familjen. 

Min pappa har tyvärr valt bort att fira med oss barn och firar bara med sin fru och hennes barn till jul. Det känns klart sorgligt för mig att aldrig fira med min pappa och att mina barn aldrig får fira med sin morfar. 
  • Anonym (Que)
    Anonym (Olika) skrev 2017-11-08 16:46:59 följande:

Om Alla inblandade är okej med det så gör man ju som man vill.

Förstår dock inte hur någon skulle hinna med det när de har ny familj.. Först och främst firar man ju med sin nya familj, sen med både mannens familj/släkt och kvinnans familj/släkt. Har man inga egna familjer/släkter är det väl en sak, men om man har det så brukar ju inte firande med ett ex utöver det finnas utrymme för, utan isf är det ju om exet följer med på det gemensamma firandet.

Gör man? Det har jag missat helt och hållet.
  • Anonym (Same same)

Är din ny ok med det så varför inte. Vi gjorde såhär när barnen var små och jag hade en dotter sedan tidigare. Då hon ej var på julafton hos mig så firade vi med minoch nya makens släkt hos oss den 23/12, med tomte och allt. Sedan var den 24/12 besök hos någon av våra släktingar utan dottern, men med de gemensamma barnen. Året som hon var hos oss den 24/12 så firade vi en enda julafton helt enkelt. Det har fungerat i alla år och de är nu vuxna och har ff aldrig klagat på upplägget

• Anonym (Same same)

Hurgamla är barnen? Bor de hemma? Jag tycker nog att vuxna barn får finna sig i att livet ändrar sig. Julen är viktig för många av oss, då är det ett givande och tagande. Vuxna barn är välkomna hem till den nya relationen. Passar ej det så får de komma en dag som passar.

• Anonym (Exa?)

Svårt såntdär. Aldrig varit i den situationen. Och hoppas VERKLIGEN att jag aldrig behöver det heller.

Men OM... Så skulle det nog bero på HUR det tog slut.

Såklart skulle jag vilja fira jul med mina barn. Men som sagt.. Det är ju rent teoretiskt.

Svar på tråden Är det ok att fira jul (för barnens skull) med sitt ex ?