• Johnny­orange
    Äldre 8 Nov 20:27
    1340 visningar
    4 svar
    4
    1340

    Det maskulina och det feminina

    Hur definierar ni maskulinitet och femininitet?

    Jag ser det som så att maskulinitet och femininitet är varandras motsatser, och är beroende av varandra precis som natt och dag. Det är varken bättre eller sämre med maskulinitet och femininitet. Båda är beroende av varandra. Dessa motpoler hittar man överallt i naturen.

    Sen är det ju oftast så att man män är mer maskulina och kvinnor mer feminina. Sen finns det självklart alltid undantag. Men varje individ har både maskulinitet och femininitet i sig, men det är ofta ett av dem som är dominant. Det ultimata är att ha en balans mellan båda aspekterna. Det finns både positiva och negativa aspekter med både maskulinitet och det feminina. Denna sammanställning tycker jag förklarar de negativa aspekterna med båda ganska bra.

    3.bp.blogspot.com/-WksqC_DEzjc/UwlyAdJHhbI/AAAAAAAAKss/hcgg-q-N71g/s1600/Mental-Schisms.png 

  • Svar på tråden Det maskulina och det feminina
  • Anonym (Dream­y)
    Äldre 9 Nov 00:55
    #1

    Jag tänker Yin och Yang. De kompletterar varandra och till naturen är honan mer feminin och hanen mer maskulin och så ser det ut med man och kvinna också. Här är de olika dragen:

    Maskulinitet: Fysisk styrka, Försvar, Logik, Struktur, Analys, Kraft, energi, eld, snabbtänkt, effektiv,

    Femininitet: Abstrakt, Kreativitet, Lugna rörelser, vatten, Känslor, intuition, omsorg, djup, eftertänksam,

    Och vår uppgift både män och kvinnor är att balansera båda dessa element i oss. Drömmer du om män speglar det din maskulina sida, drömmer du om kvinnor speglar det din feminina sida och sen kan resten av drömmen ge mer ledtrådar om var balansen finns.

  • Anonym (Rask)
    Äldre 10 Nov 18:30
    #2
    Johnnyorange skrev 2017-11-08 20:27:10 följande:

    Hur definierar ni maskulinitet och femininitet?

    Jag ser det som så att maskulinitet och femininitet är varandras motsatser, och är beroende av varandra precis som natt och dag. Det är varken bättre eller sämre med maskulinitet och femininitet. Båda är beroende av varandra. Dessa motpoler hittar man överallt i naturen.

    Sen är det ju oftast så att man män är mer maskulina och kvinnor mer feminina. Sen finns det självklart alltid undantag. Men varje individ har både maskulinitet och femininitet i sig, men det är ofta ett av dem som är dominant. Det ultimata är att ha en balans mellan båda aspekterna. Det finns både positiva och negativa aspekter med både maskulinitet och det feminina. Denna sammanställning tycker jag förklarar de negativa aspekterna med båda ganska bra.

    3.bp.blogspot.com/-WksqC_DEzjc/UwlyAdJHhbI/AAAAAAAAKss/hcgg-q-N71g/s1600/Mental-Schisms.png 


    Tycker det är svårt att dela in det mentala i manligt och kvinnligt. Men man kan ju tänka på hur det var på stenåldern och som det varit under 10000-tals år, män har fysisk styrka, jägarinstinkt, kvinnor har hand om barn i större uträckning alltså mer vårdande omhändertagande än män. Men allt mixas ju med miljö uppväxt och massor av andra faktorer. Män är också mer risktagande än kvinnor är.

    Likaså är typiskt manligt utseende kantiga former, muskler stor käkparti, hårighet etc... Kvinnor mjukare former ljusare röst. Det är det tyspiska manliga och kvinnliga. 
  • Äldre 17 Nov 12:53
    #3
    +1
    Johnnyorange skrev 2017-11-08 20:27:10 följande:

    Hur definierar ni maskulinitet och femininitet?

    Jag ser det som så att maskulinitet och femininitet är varandras motsatser, och är beroende av varandra precis som natt och dag. Det är varken bättre eller sämre med maskulinitet och femininitet. Båda är beroende av varandra. Dessa motpoler hittar man överallt i naturen.

    Sen är det ju oftast så att man män är mer maskulina och kvinnor mer feminina. Sen finns det självklart alltid undantag. Men varje individ har både maskulinitet och femininitet i sig, men det är ofta ett av dem som är dominant. Det ultimata är att ha en balans mellan båda aspekterna. Det finns både positiva och negativa aspekter med både maskulinitet och det feminina. Denna sammanställning tycker jag förklarar de negativa aspekterna med båda ganska bra.

    3.bp.blogspot.com/-WksqC_DEzjc/UwlyAdJHhbI/AAAAAAAAKss/hcgg-q-N71g/s1600/Mental-Schisms.png 


    Femininitet och maskulinitet är relationella begrepp. De skapas i relation till (och som motsats till) varandra, och är situationsberoende. Något som betraktas som maskulint i ett sammanhang kan anses feminint i ett annat, så det går inte att ringa in och liksom bestämma vad som är maskulint en gång för alla, för det skiftar, även om det finns vissa urgamla föreställningar om kvinnligt och manligt (som den som illustreras i ditt bildexempel).
  • Äldre 17 Nov 14:24
    #4
    +1
    Palestrina skrev 2017-11-17 12:53:21 följande:
    Femininitet och maskulinitet är relationella begrepp. De skapas i relation till (och som motsats till) varandra, och är situationsberoende. Något som betraktas som maskulint i ett sammanhang kan anses feminint i ett annat, så det går inte att ringa in och liksom bestämma vad som är maskulint en gång för alla, för det skiftar, även om det finns vissa urgamla föreställningar om kvinnligt och manligt (som den som illustreras i ditt bildexempel).
    Instämmer, det är situationsberoende. 
Svar på tråden Det maskulina och det feminina