• Anonym (Mamma)

    Kan han stämma mig?

    Jag skilde mig från min exman för några månader sen och nu vill hans stämma mig på att få umgänge med mitt barn för att han tycker han varit hens pappa i flera år.

    Kan han vinna?

  • Svar på tråden Kan han stämma mig?
  • Anonym (Mella)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-09 20:27:27 följande:

    Sjukt att man ska behöva kriga mot nån som inte ens är biologisk förälder!?


    Ja, nu vet jag ju inte om det kan gå så långt men enligt vissa i tråden så kan det tydligen det trots att han inte är biologisk förälder. Det handlar om barnets bästa ifall umgänget ska bli av eller inte. Och om det blir erättssak så gör du bäst i att planera hur du bäst lägger framdin sak. Anlita en jurist är nog det bästa. Men de kanske du kan vänta med tills du vet att han kommer få saken prövad.

    Vad vill barnet och varför tycker du att han är en ddålig människa?
  • Anonym (? 2)

    Är han en dålig människa för dig eller för barnet? Varför tog det slut? Hur gammalt är barnet? Hur länge har han varit "pappa"? Frågar barnet efter honom? Det finns många frågor att fundera över.

  • Anonym (guyrvkktdg)

    Barns rättigheter innebär bla att de har rätt att få träffa för dem närstående personer. Om barnets vårdnadshavare inte tillgodoser detta kan soc driva ärendet i barnets namn.

    Det kräver dock att någon anmäler detta till soc så att de får titta på det och därefter avgöra om barnet gynnas av ett umgänge med tex en bonusförälder eller farföräldrar.

  • Marlean

    Ingen fara, det är barn som har umgängesrätt med sina föräldrar/vårdnadshavare. Föräldrar äger ingen umgängesrätt. 

  • Marlean

    P.S. Vill råda dig att avvakta med att anlita en jurist tills en stämningsansökan faktiskt är inlämnad. 80% hotar med det men får aldrig tummen ur. 

  • Anonym (Fanny)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-09 20:07:03 följande:

    Nej han är ingen bra människa och jag vill inte ha honom i vårt liv.


    Eftersom ni bara har haft ett kort förhållande och han aldrig har fungerat som en bra vuxen för barnet så är det ingen chans att han skulle få igenom ett umgänge emot barnets vilja.
  • Anonym (---)
    Anonym (Mella) skrev 2017-11-09 20:20:13 följande:
    Då får du förbereda dig hur du ska lägga fram detta i rätten och föra fram bevis. Tala för hur ettyumgänge med mannen skulle vara dåligt för barnet.
    En bonusförälder kan inte stämma på umgänge i domstol. Enbart biologiska och adoptivföräldrar kan stämma på umgänge.

    Det vore rätt absurt om en person som inte är biologisk förälder kunde stämma på umgänge. Tex en förskolelärare som saknar ett barn som börjar skolan, eller en granne som tycker att grannbarnet är gulligt och vill ha egen tid med grannbarnet.

    Det enda en fd bonusförälder kan göra är att gå till soc och be dem föra saken vidare.
  • Anonym (? 2)
    Anonym (Fanny) skrev 2017-11-09 23:22:48 följande:

    Eftersom ni bara har haft ett kort förhållande och han aldrig har fungerat som en bra vuxen för barnet så är det ingen chans att han skulle få igenom ett umgänge emot barnets vilja.


    Kort förhållande? Ts skriver ju att han varit barnets "pappa" i flera år. Det kanske är större delen av barnets liv. Du vet inte om han varit bra mot barnet eller inte. Det är ts som inte tycker han är en bra människa. Kanske han varit otrogen?
  • Anonym (Z)
    Anonym (---) skrev 2017-11-10 06:47:02 följande:
    En bonusförälder kan inte stämma på umgänge i domstol. Enbart biologiska och adoptivföräldrar kan stämma på umgänge.

    Det vore rätt absurt om en person som inte är biologisk förälder kunde stämma på umgänge. Tex en förskolelärare som saknar ett barn som börjar skolan, eller en granne som tycker att grannbarnet är gulligt och vill ha egen tid med grannbarnet.

    Det enda en fd bonusförälder kan göra är att gå till soc och be dem föra saken vidare.
    Exet kan prata med soc och soc kan anse att ett umgänge mellan barnet och exet är för barnets bästa och då kan soc stämma för ett umgänge. Har han fungerat som barnets pappa i flera år och tagit hand om barnet på ett bra sätt som en pappa så finns chansen att soc anser att ett umgänge med honom är det bästa för barnet och då blir blir saken avgjord i tingsrätten.
  • Anonym (T)
    Anonym (---) skrev 2017-11-10 06:47:02 följande:

    En bonusförälder kan inte stämma på umgänge i domstol. Enbart biologiska och adoptivföräldrar kan stämma på umgänge.

    Det vore rätt absurt om en person som inte är biologisk förälder kunde stämma på umgänge. Tex en förskolelärare som saknar ett barn som börjar skolan, eller en granne som tycker att grannbarnet är gulligt och vill ha egen tid med grannbarnet.

    Det enda en fd bonusförälder kan göra är att gå till soc och be dem föra saken vidare.


    Nu behövde min brorsa aldrig gå till rätten utan hade ett ex som ansåg/insåg att barnens bästa var att fortsätta ha kontakt med brorsan som bonuspappa... Så han hade sitt bonusbarn varannan vecka precis som sin biologiska.. Blod. Är inte allt...Man blir en förälder genom det man gör inte genom att ha sex och hoppsan det blev visst en unge.

    En släkting fick barn av ett ons.. Mamman ville ha barn men ingen pappa... Det blev jättejobbigt för han ville ta sitt ansvar men fick inte... Men farmor gav sig inte... Hon hade fått ett barnbarn och skulle ha kontakt och dom fick hjälp att kontakta mamman och driva vidare för umgänge... Ja han hade sex och oj det blev en unge.... Men hans handlingr visade att han även blev en förälder då han slogs för rätten att lära känna sitt barn. Han försökte inte få vårdnaden utan umgänge då han insåg att att barnet mådde bättre hos mamman som liten.
  • Anonym (Mella)
    Anonym (---) skrev 2017-11-10 06:47:02 följande:

    En bonusförälder kan inte stämma på umgänge i domstol. Enbart biologiska och adoptivföräldrar kan stämma på umgänge.

    Det vore rätt absurt om en person som inte är biologisk förälder kunde stämma på umgänge. Tex en förskolelärare som saknar ett barn som börjar skolan, eller en granne som tycker att grannbarnet är gulligt och vill ha egen tid med grannbarnet.

    Det enda en fd bonusförälder kan göra är att gå till soc och be dem föra saken vidare.


    Ja och om de för saken vidare så behöver TS kunna tala för sin sak, som hon anser är barnets bästa.
  • Brumma

    Hur kommer det sig att vissa har behov av att uttala sig som om de vet hur det ligger till när de iställe tydligt kommer med helt felaktiga fakta?

    Han kan inte stämma på umgänge själv. Däremot kan socialnämnden väcka talan om umgänge.

    Du som vårdnadshavare har dessutom skyldighet att möjliggöra umgänge med närstående.

    "Barnets vårdnadshavare har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med någon annan som står det särskilt nära så långt möjligt tillgodoses."

    "15 a § På talan av en förälder som vill umgås med sitt barn får rätten besluta om umgänge mellan barnet och den föräldern. En sådan talan får också föras av socialnämnden.

    På talan av socialnämnden får rätten besluta om umgänge mellan barnet och någon annan än en förälder. Vid bedömningen av om en sådan talan skall föras skall socialnämnden särskilt beakta barnets behov av umgänge med sina morföräldrar och farföräldrar och andra som står barnet särskilt nära."

  • Kjell2
    Brumma skrev 2017-11-10 15:16:09 följande:

    Hur kommer det sig att vissa har behov av att uttala sig som om de vet hur det ligger till när de iställe tydligt kommer med helt felaktiga fakta?

    Han kan inte stämma på umgänge själv. Däremot kan socialnämnden väcka talan om umgänge.

    Du som vårdnadshavare har dessutom skyldighet att möjliggöra umgänge med närstående.

    "Barnets vårdnadshavare har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med någon annan som står det särskilt nära så långt möjligt tillgodoses."

    "15 a § På talan av en förälder som vill umgås med sitt barn får rätten besluta om umgänge mellan barnet och den föräldern. En sådan talan får också föras av socialnämnden.

    På talan av socialnämnden får rätten besluta om umgänge mellan barnet och någon annan än en förälder. Vid bedömningen av om en sådan talan skall föras skall socialnämnden särskilt beakta barnets behov av umgänge med sina morföräldrar och farföräldrar och andra som står barnet särskilt nära."


    Jo, men om vådnadshavaren blåvägrar bli det till sist domstol som får fatta beslut.
  • Brumma
    Kjell2 skrev 2017-11-10 15:19:58 följande:

    Jo, men om vådnadshavaren blåvägrar bli det till sist domstol som får fatta beslut.


    Vilket är innebörden av vad jag skrev.. :)

    Socialnämnden väcker talan i domstol...

    En del påstår ju dock här att det aldrig skulle gå för en bonusförälder att få umgänge - vilket är helt fel.
  • Anonym (Eh)

    Du har gift sig med en man och låtit honom vara pappa till ditt barn i flera år, men nu helt plötsligt är han hemsk? Man släpper väl knappast in en hemsk människa i sitt barns liv?

    Och man gifter sig väl definitivt inte med en sån man om man har barn?

    Jaja. Klart han kan få till umgänge med barnet. Det enklaste för dig är ju att låta barnet träffa sin "pappa" såvida han inte är Extremt olämplig för Barnet.

  • Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-09 20:27:27 följande:

    Sjukt att man ska behöva kriga mot nån som inte ens är biologisk förälder!?


    Har han haft en papparoll?

    Isåfall är det sjukt att han ska BEHÖVA kriga...

    Hur är hans relation till barnet?
  • Anonym (Mamma)

    Att jag lämnade honom är för att han misshandlat mig, hur skulle jag ha kunnat veta det innan!?

    Faktum är att han inte är mitt barns pappa och jag vill inte ha honom i närheten av oss. Mitt barn har inte en enda gång sen jag lämnade honom uttalat en önskan om att träffa honom.

  • Anonym (Fanny)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-18 16:17:23 följande:

    Att jag lämnade honom är för att han misshandlat mig, hur skulle jag ha kunnat veta det innan!?

    Faktum är att han inte är mitt barns pappa och jag vill inte ha honom i närheten av oss. Mitt barn har inte en enda gång sen jag lämnade honom uttalat en önskan om att träffa honom.


    Hur kan barnet alls ha haft en nära relation till honom om barnet inte ens har märkt att han har försvunnit? Har du anmält misshandeln och har en åklagare beslutat om att gå vidare med anmälan?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Fanny) skrev 2017-11-18 16:22:44 följande:

    Hur kan barnet alls ha haft en nära relation till honom om barnet inte ens har märkt att han har försvunnit? Har du anmält misshandeln och har en åklagare beslutat om att gå vidare med anmälan?


    Klart hen har märkt det, men har inte sagt att hen vill träffa honom.

    Ja den är anmäld med nedlagd ?i brist på bevis?.
Svar på tråden Kan han stämma mig?