• Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 09:23
    28955 visningar
    187 svar
    187
    28955

    Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?

    Virriga Vera skrev 2017-11-11 09:15:46 följande:

    Du får sätta vilka regler du vill i ditt hem, men du får också vara beredd på att ta konsekvenserna av dessa regler. Om dina gäster väljer att tacka nej, tycka du är märklig så får du ju respektera det.

    Jag hade gärna kommit och besökt dig vad det gäller maten, men jag hade tackat nej eftersom du sätter regler om vilka julklappar jag ska ge andra. Kan du godta vad folk har på sig så borde kunna acceptera vad de väljer att ge för gåvor till andra. Du kan däremot tala om att DU inte vill ha presenter av ett visst slag, men inte diktera villkoren för andras gåvor.


    Mina närstående kommer och alla accepterar att de inte ska ge presenter som har plågat djur, i mitt hem. De är väldigt förstående och har inga problem med att ge den där parfymflaskan i sina egna hem före eller efter julen hos mig. Men jag antar att det finns människor som skulle vägra av principskäl. Det finns alltid människor som hellre ska ha saker på sitt eget sätt än att bara vara lyckliga.
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 09:27
    #87
    Anonym (B) skrev 2017-11-11 09:22:39 följande:

    Jag hade bara blivit glad av det upplägget då jag själv är vegan. Men funderar lite mer praktiskt, hur ska du kunna ha koll på att julklapparna inte är djurtestade osv?


    Det är kloka och snälla släktingar så ingen av dem kommer att envisas med att dra med smink eller läderbälten till mitt hem. Vi ger djurvänliga och eftertänksamma gåvor under julklappsutdelningen och resten kommer de att ge i sina egna hem om de har behov av att ge bort produkter som plågat djur.
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 09:46
    #91
    cosinus skrev 2017-11-11 09:30:36 följande:

    Nyfiken fråga, vad hade du bjudit min son på?

    Inga nötter, jordnötter, mandel, soja eller baljväxter får användas P g a allergi. Vad kan man uppfinna för veganskt och kulinariskt juligt då?


    Kålrotsskinka och grönsaksbollar som alla andra. Varför tror du att det är så svårt att bjuda på djurvänlig mat till din son?
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 09:47
    #93
    Virriga Vera skrev 2017-11-11 09:31:02 följande:

    Ja, eller hur?


    Jag förstår vad du försöker insinuera men du missar hela poängen. Sorry. :)
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 09:50
    #94
    Anonym (J) skrev 2017-11-11 09:47:20 följande:

    Vad ska ni dricka?


    Julmust, vatten, svagdricka och öl. :)
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 09:59
    #97
    Virriga Vera skrev 2017-11-11 09:55:57 följande:

    Jag insinuerar ingenting, jag håller med dig. Det är bedrövligt att vissa människor är så principfasta att de inte kan se annat än sitt eget sätt.


    Rättelse : inte kan se annat än sitt eget sätt till och med i andras hem när andra bjuder. :)
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 10:02
    #98
    sextiotalist skrev 2017-11-11 09:52:09 följande:

    Vår jul har bara en princip, inga principer. När vi fixar julbordet så hjälps vi åt. Är det viktigt att något finns på julbordet, så ser vi till att det finns med.

    Julklappar köper vi så mottagaren är nöjd, vad värdfolket anser är inte prioriterat.

    Jag hade vägrat fira jul hos en som resonerar som ts, pga hon tar bort allt som är jul för mig.

    Utöver detta så hade jag nog fått vara väldigt hungrig, eftersom jag inte tål baljväxter, känslig mot nöttee och mycket grönt går bort pga min ibs.

    Sambons barn hade inte fixat det, den ena har svår allergi mot baljväxter och nötter (läs adrenalinspruta, allergichock), den andra lagom.allergisk.


    Vill man inte så blir det aldrig bra. Har du testat Sunwic?
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 10:25
    sextiotalist skrev 2017-11-11 10:12:36 följande:

    Jag undviker sådana produkter så mycket det går eftersom det är en massa lurendrejare som finns i den branschen, jag tar det som läkaren skriver ut åt mig och undviker det jag inte mår bra av


    Svägerskan har fått tipset av sin läkare och köper det på apoteket. Men vad vet jag, kanske är läkare lurendrejare.
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 10:30
    Anonym (Oj) skrev 2017-11-11 10:27:03 följande:

    Vilken dominan och självcentrerad person du verkar va. Nu vet jag ju inte om dina gäster är samma typ av folk som dig, men jag hade iaf blivit på dåligt humör redan när dom direktiven kom med inbjudan. Personligen hade jag inte firat jul med någon som inte tar hänsyn till andras vilja och behov. Hoppas ni får en rolig jul, för det är väl det som är meningen med julen.


    Oj vad snabb du är med att döma andra. Att ta hänsyn till sina gäster gäller väl även de som klär sig i djurskinn och som äter kossan Rosa och grisen Nasse? Ännu har jag aldrig blivit inbjuden till en djurätare som har visat mig den hänsyn som du anser att jag ska visa djurätarna.
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 10:33
    Anonym (B) skrev 2017-11-11 10:30:35 följande:

    Tycker det är sjukt synd när rabiata veganer gör sånahär trådar. Det gör att folk tror att alla veganer är rabiata, otrevliga och vägrar gå folk till mötes när många av oss inte alls är såna.


    Det som är synd är att vissa verkar sakna läsförståelse och dömer den som inte gör som de själva anser att en jul ska firas. Som tur är så har jag både snälla och intelligenta släktingar även om vissa är barbarer som använder sig av djur. :)
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 10:34
    -2
    dream on skrev 2017-11-11 10:33:24 följande:

    En nyfiken fråga som är OT- du verkar ha en ganska bestämd syn på djurhållning och kring djurplågeri men du håller dig ändå med husdjur? Hur ser du på att ha djur i fångenskap? Äter även husdjuren vegansk kost?


    Är du inte riktigt klok? Hur kom du på idén om att jag skulle skada mina djur?
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 10:43
    +1
    Porslinsblomman skrev 2017-11-11 10:39:27 följande:

    Jag vet inte hur du gör, men jag har inte en uppsättning kläder för veganska sammankomster och en uppsättning för animaliska sammankomster. Det var DU som skrev i trådstarten att du inte tillåter att animaliska produkter kommer in i ditt hem. Min definition av ?hem? innefattar även hallen innanför ytterdörren. Om du inte menar vad folk har på sig när de kommer så får du faktiskt ange det i trådstarten, annars blir det svårt att ta ett samlat grepp kring din frågeställning.


    Du drar det till ytterligheter och jag skrev även att presenterna och det vi äter Och dricker ska vara djurfritt. Självklart blir det uppskattat när någon lämnar sin gräsliga gåsjacka hemma och använder en vanlig softshell istället.
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 13:16
    -1 +1
    EnAnonumius skrev 2017-11-11 11:20:39 följande:

    Nej det är DU som inte är riktigt klok.

    Du gör precis samma sak själv som du anklagar andra för att göra. Du är totalt inkonsekvent.

    Du sitter och ondgör dig att man har djur i fångenskap för att äta, men du har ju själv djur i fångenskap, fast du har ju djur för "nöje skull" (notera att jag satte fnuttar kring orden). Skadan på dina djur ligger i att du har dem just i fångenskap. Nyckelordet är just "fångenskap".

    Du sitter ju och tar för givet att bönder (genrellt sett) så far djur illa på bondgårdar. Dock så är det inte så i verkligheten.  Många bönder tar faktiskt hand om djuren på ett bra sätt och låter dem leva så naturligt som möjligt.

    Hur naturligt är det för ett djur att bo i en lägenhet/villa egentligen? 

    Har man hund så skall man ha hunden underuppsikt och hindra hunden från att göra naturliga beteenden som hundägare. Det är naturligt för en hund att gå fram och nosa på främmande människor för att försäkra sig m de utgör ett hot för "sin flock" eller inte. Men enligt lagen så är det förbjudet att låta hundar springa fram till främmande människor och låta hunden avgöra huruvida de är farliga för deras flock eller inte.

    Fiskar och reptiler hur naturligt är det att ha fiskar i akvarium och terrarium?

    Katter, hur naturligt är det att ha katt i fångenskap egentligen?

    Listan kan göras lång. Dock poängen är att du sitter och ondgör dig över djur i fångenskap för djur som man har som föda, samtidigt som du har djur i fångenskap för "nöje skull" och anser att det är helt okey att att värna om ett onaturligt beteende hos ett djur bara för att de är ett husdjur.


    Varför påstår du att jag har djur för mitt nöje? Visst trivs jag med dem och de ingår i min familj. Men deras alternativ hade varit avlivning och jag räddade dem från det! Skäms på dig som ljuger om mig.
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 13:18
    klyban skrev 2017-11-11 12:38:35 följande:

    Det var en del frågor där som inte besvarades, selektiv?


    Vilka obesvarade frågor då? Jag tror att du har fått svar i mina inlägg.
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 12 Nov 19:37
    Alessia skrev 2017-11-12 11:21:43 följande:

    Jag har endast läst TS "värdinnas" startinlägg och inget av efterföljande debatt.

    Inlägget är nog skrivet i provokativt syfte, men ligger det ens ett uns av sanning i det som skrivs bör värdinnan inrikta sig på att fira jul i ensamhet. Hon kan förstås delge sina gäster en detaljerad lista på vad de får att äta och dricka och att inget från djurriket får medföras av dem själva. Får de ha kläder som innehåller ull? Får de ha skor till verkade av läder? Nej, inte om Värdinnan är konsekvent i sitt tänkande. Då blir de portade, för en så tvärsäker veganvärdinna utför förstås en grundlig visitation innan gästen får träda över tröskeln, vilket hon givetvis bör nämna i den lista hon måste delge sina gäster.

    God Jul "värdinna"


    Nu får du sluta hitta på saker. Till skillnad mot dig så har jag en omtänksam och kärleksfull familj som inte skulle uppföra sig som kränkta idioter. Min släkt är väl insatta i min livsstil och alla är intresserade av att göra sitt bästa för att fira en djurfri jul. De ser det som en möjlighet att vidga sina kunskaper och en chans att tänka efter när det handlar om presenter som köps slentrianmässigt och byta ut dem till något som är bra för djuren, miljön och mottagaren.
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 12 Nov 19:39
    Anonym (HM) skrev 2017-11-12 17:09:07 följande:

    Jag skulle stanna hemma.


    Jag är glad att mina släktingar är mer öppna för nyheter än vad du är. Vad är det som känns så väldigt fel att du absolut inte skulle kunna ge firandet en chans?
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 14 Nov 18:09
    Anonym (Älskar tradionella julbord) skrev 2017-11-14 18:01:47 följande:

    Jag är helt ok med att det finns veganer. Men jag vill inte bli påprackad någon annans åsikt om mat, religion eller politik.

    Om ni äter julbord hos andra. Tar ni med er egen mat då? Eller lagar de som ni besöker mat som ni kan äta?

    Vad skulle hända om jag förbjöd mina bekanta som är vegetarianer alt. veganer att ta med egen mat och att de måste äta det som bjuds?

    Jag har verkligen inget emot att andra väljer att äta vegetariskt. Men låt mig då också välja vad jag vill ha på mitt julbord.


    Det är precis det som jag tycker jag med. Jag blir fundersam över hur jag antas vara elak och inte gästvänlig samtidigt som den som serverar gris och kossa antas vara den perfekta värdinnan. Hänger det verkligen bara på maten?
  • Anonym (Värdi­nna) Trådstartaren
    Äldre 14 Nov 18:21
    dream on skrev 2017-11-14 18:09:59 följande:

    Tack då är det kanske inte jag som blivit mer galen än vanligt, någon annan skrev också att TS svarat på det men jag kunde inte hitta svaren.


    "En nyfiken fråga som är OT- du verkar ha en ganska bestämd syn på djurhållning och kring djurplågeri men du håller dig ändå med husdjur? Hur ser du på att ha djur i fångenskap? Äter även husdjuren vegansk kost?"

    Jag har svarat. Hundarna är inte veganer och jag är inte en djurplågare. Jag har räddat de från misshandel och avlivning. Jag har svarat tidigare. Är det bra nu?
Svar på tråden Är det fel av mig att bestämma vad som serveras i jul?