• Anonym (Barnm­isshan­del)
    Äldre 10 Nov 21:13
    7602 visningar
    59 svar
    59
    7602

    Får vem som helst hemskolas

    Får vi som föräldrar bara bestämma att barnet ska hemskolas. Finns i ett av våra barns bekantskapsträff ett barn som har börjats hemskolad för hen inte hinner gå i skolan pga av sitt fritidsintresse. Får det verkligen gå till så får verkligen föräldrar bestämma att barnet inte ska gå i vanlig skola med kompisar och en normal skolgång. Någon som vet.

  • Svar på tråden Får vem som helst hemskolas
  • Äldre 10 Nov 22:11
    #11
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-11-10 21:56:55 följande:
    Om man läser vidare i artikeln på SVT som jag länkade till så sägs det så här: "Det ingår i den demokratiska uppfostran för alla barn att delta i utbildningen. Att till exempel få vara fri att träffa andra barn och vuxna i skolvärlden. Att ta del av det kulturutbud som erbjuds i skolan, det tycker jag alla barn har rätt till, säger David Idermark som är verksamhetsområdeschef för barn och ungdom i Mörbylånga kommun." Det handlar om att få vara delaktig i samhället, inte bara om att leka med kompisar. Dessutom, var lär ungen känna andra i samma ålder om den inte går i skolan..?
    Allt det kan erbjudas utanfor skolan. Det finns t ex grupper for allt. Hur tror du det funkar for barn i resten av europa, men inte i just Sverige (och Tyskland).
  • Äldre 10 Nov 22:12
    #12
    Anonym (Barnmisshandel) skrev 2017-11-10 22:07:15 följande:
    Ja det är ju just det man tycker ska vara en rättighet för barnet. Det ska inte vara en rättighet för föräldrar att forma barnet efter vad dem vill att barnet ska lyckad med. Just i det här allet gäller det ett barn som vill ha kompisar men föräldrarna har bestämt att det finns viktigare saker i livet förmodligen drömmar som inte slog igenom för föräldrarna eller iallafall en av dem
    Europakonventionen sager "Ingen får förvägras rätten till undervisning. Vid utövandet av den verksamhet staten kan påta sig i fråga om uppfostran och undervisning skall staten respektera föräldrars rätt att tillförsäkra sina barn en uppfostran och undervisning som står i överensstämmelse med föräldrarnas religiösa och filosofiska övertygelse."
  • Anonym (Jo)
    Äldre 10 Nov 22:18
    #13
    Aniiee skrev 2017-11-10 21:50:38 följande:

    Men den domen handlade ju också just om extremt synnerliga skäl och är knappast vägledande för "kreti och pleti" att få hemundervisning. De barnen kunde ju fysiskt inte ta sig till skolan utan personliga livvakter i princip.


    Dumheter. Mänskliga rättigheter har vi alla. Vem är du att veta om Ts bekant har giltiga skäl att hemundervisa sina barn? Har de blivit godkända så borde Ts sluta snoka.
  • Äldre 10 Nov 22:20
    #14
    +1
    Tow2Mater skrev 2017-11-10 22:11:18 följande:
    Allt det kan erbjudas utanfor skolan. Det finns t ex grupper for allt. Hur tror du det funkar for barn i resten av europa, men inte i just Sverige (och Tyskland).
    Jag gillar det här ogenomtänkta argumentet....

    I länder där det är på ett visst sätt så funkar ju den grejen, men inte den andra grejen. Det funkar att hemskola och ha ett socialt liv till exempel i USA och UK (länderna jag har erfarenhet av i sammanhanget) FÖR ATT det är hyfsat utbrett. Det finns tillräckligt många i samma situation för att det ska bli bra. Men om man står ganska ensam om att hemskola så funkar det inte längre att tillgodose vissa saker, som social interaktion med jämåriga.

    Om man är kanske 20 st hemskolare i ett område barn i varje årskull (som många sånna områden i USA) så funkar det ju, om man är 1 i ett område med 120 000 barn i varje årskull (dvs i princip svergie som helhet) falerar det hela mycket snabbt.

    Jag har träffat en hel drös med människor som flyttat till sverige från länder där hemmamammor är vanligt hela vägen upp till första klass och som har erfarenhet av att organisera sig med andra hemmamammor för att göra saker och ge barn utbyte av andra barn, men som snabbt inser att i Sverige träffar barnen varandra på förskolan och deras barn blir väldigt ensamt och isolerat av att vara den enda utanför.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (Kvinn­a37)
    Äldre 10 Nov 22:23
    #15
    Anonym (Jo) skrev 2017-11-10 22:18:38 följande:
    Dumheter. Mänskliga rättigheter har vi alla. Vem är du att veta om Ts bekant har giltiga skäl att hemundervisa sina barn? Har de blivit godkända så borde Ts sluta snoka.
    TS förklarar ju att skälet till hemskolningen är för att barnet ska ha tid för ett visst fritidsintresse. Med en sådan grund skulle de aldrig få tillstånd för hemskolning.
  • Äldre 10 Nov 22:25
    #16
    Anonym (Jo) skrev 2017-11-10 22:18:38 följande:
    Dumheter. Mänskliga rättigheter har vi alla. Vem är du att veta om Ts bekant har giltiga skäl att hemundervisa sina barn? Har de blivit godkända så borde Ts sluta snoka.
    Nej, inga dumheter. Det var vad domen handlade om, och Högsta förvaltningsdomstolen avskrev dessutom ärendet för att det tog för lång tid att ta upp det.  I annat fall hade den förmodligen avslagits eftersom de ansåg att skälet till hemundervisningen inte uppfyllde alla tre kriterier.

    Har du en annan dom att hänvisa till så tar jag gärna del av den.

    TS bekantas situation berörde jag aldrig i just det inlägget. Det är möjligt att de har fått godkänt, men som sagt, det är ingenting jag spekulerar i.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Äldre 10 Nov 22:33
    #17
    Aniiee skrev 2017-11-10 22:20:28 följande:
    Jag gillar det här ogenomtänkta argumentet....

    I länder där det är på ett visst sätt så funkar ju den grejen, men inte den andra grejen. Det funkar att hemskola och ha ett socialt liv till exempel i USA och UK (länderna jag har erfarenhet av i sammanhanget) FÖR ATT det är hyfsat utbrett. Det finns tillräckligt många i samma situation för att det ska bli bra. Men om man står ganska ensam om att hemskola så funkar det inte längre att tillgodose vissa saker, som social interaktion med jämåriga.

    Om man är kanske 20 st hemskolare i ett område barn i varje årskull (som många sånna områden i USA) så funkar det ju, om man är 1 i ett område med 120 000 barn i varje årskull (dvs i princip svergie som helhet) falerar det hela mycket snabbt.

    Jag har träffat en hel drös med människor som flyttat till sverige från länder där hemmamammor är vanligt hela vägen upp till första klass och som har erfarenhet av att organisera sig med andra hemmamammor för att göra saker och ge barn utbyte av andra barn, men som snabbt inser att i Sverige träffar barnen varandra på förskolan och deras barn blir väldigt ensamt och isolerat av att vara den enda utanför.
    Jag pratar om europa. T ex Finland. Det funkar bra dar.
  • Äldre 10 Nov 22:49
    #18
    Tow2Mater skrev 2017-11-10 22:33:42 följande:
    Jag pratar om europa. T ex Finland. Det funkar bra dar.
    Ja, för att det är mer utbrett där.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Äldre 10 Nov 22:51
    #19
    Aniiee skrev 2017-11-10 22:49:05 följande:
    Ja, för att det är mer utbrett där.
    Men naturligtvis, eftersom det ar tillatet. Ar det vad, kanske 500 barn som hemskolas dar? (inkl en del inflyttade svenskar)
  • Äldre 10 Nov 22:54
    #20

    342 barn hemskolades i Finland 2016.

Svar på tråden Får vem som helst hemskolas