• CrookedTail

    Tvillingar/trillingar?

    Vill börja med att säga att jag varken har eller väntar tvillingar eller trillingar, men jag var hos gyn häromdagen och när vi ändå gjorde ett VUL och jag visste att jag skulle ha ägglossning när som helst så frågade jag om hon kunde se om något var på gång. Hon kunde då se en follikel på höger sida som var 15 mm och sen tittade hon på andra sidan och hittade två som var lite större där med. ?Oj, nu har du chans att få trillingar?, skojade hon. De på vänster sida var dock 15 och 20 mm, så troligast släpptes ju bara det stora.

    Men jag blev så nyfiken! Finns det någon här som är eller har varit gravid med tvillingar eller trillingar där ni kände till att chansen fanns för att flera ägg var på gång? Var äggen lika stora eller olika stora? Ni med tvillingar, satt de i samma äggstock eller olika?

    Det hade ju varit jättekul med trillingar, men jag är glad om vi bara lyckas få till ett barn då vi försökt ganska länge :)

  • Svar på tråden Tvillingar/trillingar?
  • LFF

    Nu var inte jag på VUL innan men fick veta i v7+2 att jag väntade tvillingar. 

    Vännen som har trillingar, var tidigare i höstas hos gyn för att prata preventivmedel och gjorde då ett VUL pga kraftiga smärtor vid mens etc. Hon fick då veta att om hon inte ville ha en till flerlingsgraviditet var det avhållsamhet som gällde den närmaste tiden då det var flera (typ 4 kanske) mogna ägg samtidigt som var jämnstora. 

  • CrookedTail

    Haha, men oj, det hade blivit många barn :D

    Ja, det är kanske så att äggen måste vara mer jämnstora för att släppas samtidigt. För det kan väl knappast bli flera ägglossnngar vid olika tidpunkter? Det var ju ändå 5mm skillnad på mina.

    Intressant att höra om din vän! :)

  • LFF
    CrookedTail skrev 2017-11-13 16:46:58 följande:

    Haha, men oj, det hade blivit många barn :D

    Ja, det är kanske så att äggen måste vara mer jämnstora för att släppas samtidigt. För det kan väl knappast bli flera ägglossnngar vid olika tidpunkter? Det var ju ändå 5mm skillnad på mina.

    Intressant att höra om din vän! :)


    Det kan absolut bli två ägglossningar inom ett par dagar. Det är därför det kan vara skillnad på fostren (bortsett från de fall där det är näringstillförseln som strular). Det är också därför ett tvåäggspar faktiskt kan ha två olika pappor. Du har sex med två olika män på två olika dagar i närheten av varandra. Två ägg har släppts på två olika dagar. 
  • CrookedTail

    Intressant! Jag trodde att äggen var tvungen att släppas samtidigt. Men då borde ett ägglossningstest visa positivt två ggr under en cykel?

  • LFF
    CrookedTail skrev 2017-11-14 09:11:21 följande:

    Intressant! Jag trodde att äggen var tvungen att släppas samtidigt. Men då borde ett ägglossningstest visa positivt två ggr under en cykel?


    Logiken säger ju att det är så :) Har aldrig testat äl-tester så jag har ingen riktig koll på hur de fungerar.
Svar på tråden Tvillingar/trillingar?