• Jossan105

    Utslag i underlivet? Vad är det

    Hej!

    Jag är 16 år och fått ett stort problem i underlivet.

    Jag har tidigare haft svamp och urinvägsinfektion men detta är något helt annat.

    Det gör ont när hag går,sitter,kissar osv. När jag kissa svider det och klart jag börja undra. Kollade med spegel och hade två små ?blåsor? eller sår i typ mellangården och lite i blygöppninen. Detta gör verkligen svin ont och vet inte vad jag ska göra, vill helst undvika att gå till läkare och dra in mamma i detta.

    Det liknar typ en vanlig blåsa som man har i munnen.

  • Svar på tråden Utslag i underlivet? Vad är det
  • Emerencia
    Jossan105 skrev 2017-11-11 16:11:15 följande:

    Ja, eller inte allt för ofta men jag har samlag. Hade senast för ca en vecka sedan.


    Gå till ungdomsmottagningen och testa dig, den är gratis och din mamma behöver inte veta något. Dom brukar ha drop in eller ring på måndag.
  • Emerencia
    Anonym (kan vara) skrev 2017-11-11 16:33:32 följande:

    Kan vara kondylom


    Kondylom gör inte ont på något sätt och det blir vita vårtor oftast. Däremot tänker jag på herpes, de gör riktigt ont i munnen, kan bara tänka mig att ha det i underlivet.
  • Jossan105

    Rädd för det ska vara herpes, men vet inte vartifrån det skulle komma. 100% säker på att ingen av dom jag har legat med har herpes.

  • Teady111

    Det räcker med att man har haft Herpes en gång. Sedan ligger viruset vilande i kroppen resten av livet.

  • Anonym (kan vara)
    Emerencia skrev 2017-11-11 16:42:53 följande:

    Kondylom gör inte ont på något sätt och det blir vita vårtor oftast. Däremot tänker jag på herpes, de gör riktigt ont i munnen, kan bara tänka mig att ha det i underlivet.


    Om du läser på 1177 så står det att syntomen är sveda så att det inte skulle göra ont är skitsnack, vi alla upplever smärta på olika sätt. Ts uppsök ungdomsmotagningen så du får ett riktigt svar och den behandligen du behöver, vi kan bara spekulera i vad det kan vara. Lycka till
  • Emerencia
    Anonym (kan vara) skrev 2017-11-11 19:16:22 följande:

    Om du läser på 1177 så står det att syntomen är sveda så att det inte skulle göra ont är skitsnack, vi alla upplever smärta på olika sätt. Ts uppsök ungdomsmotagningen så du får ett riktigt svar och den behandligen du behöver, vi kan bara spekulera i vad det kan vara. Lycka till


    Står att det kan leda till svår smärta, det är inte så vanligt. Jag har haft hela underlivet med kondylom, gjorde inte alls ont men psykiskt jobbigt. De flesta jag träffat som jag pratade men under tiden jag hade mina utbrott sa att det inte är vanligt att de gör ont, både bekanta med erfarenhet och ungdomsmottagningen. På ts beskrivning låter herpes mer trolig än kondylom. Kondylom ser ofta ut som hudfärgade eller vita blomkålshuvud, herpes ser mer ut som sår som ts beskriver.
  • Jenny Nilsson
    Jossan105 skrev 2017-11-11 16:11:15 följande:

    Ja, eller inte allt för ofta men jag har samlag. Hade senast för ca en vecka sedan.


    Om du använt kondom bör det inte vara någon könssjukdom i alla fall. Det kan ju vara att du bara haft täta trosor eller något sånt. Jag tycker du ska gå till ungdomsmottagningen, din mamma behöver inte få reda på det. De kontaktar inte föräldrarna så du behöver inte vara orolig.
  • Anonym (kan vara)
    Emerencia skrev 2017-11-11 21:23:13 följande:

    Står att det kan leda till svår smärta, det är inte så vanligt. Jag har haft hela underlivet med kondylom, gjorde inte alls ont men psykiskt jobbigt. De flesta jag träffat som jag pratade men under tiden jag hade mina utsbrott sa att det inte är vanligt att de gör ont, både bekanta med erfarenhet och ungdomsmottagningen. På ts beskrivning låter herpes mer trolig än kondylom. Kondylom ser ofta ut som hudfärgade eller vita blomkålshuvud, herpes ser mer ut som sår som ts beskriver.


    Det är väl ändå inte du som kan bedömma vad hon har utav en beskrivning eller utbildning . Det är ungdomsmotagningens jobb. Btw ja har en bekant som haft kondylom som haft jätte ont så det är fortfarande person til person
  • Anonym (Man)
    Jenny Nilsson skrev 2017-11-11 21:26:29 följande:

    Om du använt kondom bör det inte vara någon könssjukdom i alla fall. Det kan ju vara att du bara haft täta trosor eller något sånt. Jag tycker du ska gå till ungdomsmottagningen, din mamma behöver inte få reda på det. De kontaktar inte föräldrarna så du behöver inte vara orolig.


    Kondom ger knappast ett 100% skydd mot herpessmitta. Den smittar väldigt lätt t.ex. via oralsex.

    Herpes har en extremt stor del av befolkningen utan att ens veta om det, så ta kan knappast vara 100% säker på att hennes killar är fria från herpes. Dessutom kan herpes smitta även om man är symptomfri.

    Utifrån beskrivningen skulle jag gissa att det rör sig om herpes, men bara att pallra sig iväg till ungdomsmottagningen.
  • Emerencia
    Anonym (kan vara) skrev 2017-11-11 21:36:00 följande:

    Det är väl ändå inte du som kan bedömma vad hon har utav en beskrivning eller utbildning . Det är ungdomsmotagningens jobb. Btw ja har en bekant som haft kondylom som haft jätte ont så det är fortfarande person til person


    Mitt första förslag var att gå till ungdomsmottagningen, däremot låter det inte som kondylom som du enbart sa i första inlägget och gav inget mer för tråden. Jag sa emot dig då det inte låter som kondylom på ts beskrivning, speciellt det där sårliknande utslagen. Så hur kan du säga vad det kanske är när ts beskrivning impåminner mer om herpes än kondylom. Ja jag skulle inte sagt att det inte gör ont men smärta är inte i topp på symptom.
  • pyttet

    Japp, du har nog fått herpes. Jag fick det för många år sen och du kan få det från vem som helst och när som helst. Man kan ha blivit smittad för många år sen och har man tur bryter det aldrig ut, men om det bryter ut så gör det det olika ofta hos olika personer. Mitt brukar blossa upp när jag tex är stressad el har nedsatt immunförsvar tex en förkylning. Jag får oftast två små blåsor som varar några dagar, men gör förbannat ont och svider som eld. En del har oturen att få massor med blåsor.

  • Panzarpanda

    Låter som könsherpes, det har jag med, tillsammans med 1/3 av alla sexuellt aktiva tjejer och 1/6 av alla sexuellt aktiva killar. Herpes smittar trots kondom då det är hudkontakt som är problemet, och killen knappast kan täcka hela könsorganet med kondomen. Herpes kan dessutom smitta utan att killen har utslag på snoppen, speciellt de första åren då virus kan utsöndras tyst. Med tanke på din ålder kan det vara så det gått till, eftersom han som smittade dig inte lär vara så gammal han heller.

    Dock - världen kommer inte gå under för det. Jag har haft herpes i fem år och haft kondomfritt sex med alla mina fasta partners och aldrig smittat en enda.. Får utslag ungefär en-två gånger om året.

    Om jag var du skulle jag gå till umo och få valacyklovir utskrivet - det hjälper mot utslagen. Ta hand om dig. <3

Svar på tråden Utslag i underlivet? Vad är det