• Anonym (K)

    Hur la ni upp er föräldrarledighet?

    Med första barnet var jag hemma på heltid i 13 månader. Pappan var hemma de två första månaderna (10 första dagarna + semester) innan han började jobba heltid. Han jobbade borta två veckor och sedan var han hemma två veckor så vi hade mycket tid tillsammans alla tre. När barnet var 13 månader började han förskolan då vår ekonomi behövde två heltidslöner.

    Med andra barnet är jag hemma 18 månader på heltid. Pappan var hemma de två första månaderna även denna gång och började sedan jobba heltid. Nu jobbar han borta en vecka åt gången och är sedan hemma en vecka så vi har fått mycket tid ihop den här gången också. När barnen var 7 månader respektive 3,5 år var vi föräldralediga med varsitt barn i fem månader. Sen fortsatte jag vara hemma med lilla och pappan jobbade heltid igen. Om ett par veckor börjar jag jobba heltid igen och då är pappan hemma med lilla i 6,5 månader. Efter det har jag sommarlov i 8 veckor och är hemma med barnen medan pappan jobbar. Efter sommaren, när lilla är 2 år 3 månader, börjar han förskolan och både jag och pappan jobbar då heltid.

    Både jag och pappan har yrken som är svåra att gå ner i tid på (iaf på ett bra sätt). Därför har vi valt att vara hemma längre med yngsta och även vara lediga hela familjen tillsammans då vi inte har samma behov av att spara dagar till lov och så heller. Då är jag ledig ändå och pappan har sina lediga veckor som vanligt och klarar sig med semestern han tar ut.

  • Anonym (K)
    Anonym (Planeraren) skrev 2017-11-14 21:51:38 följande:

    Tack för alla svar! Är intressant att höra hur andra har gjort. Är ju lite av en djungel gällande olika sätt att göra det på och att läsa om era sätt ger lite bättre inblick och förslag som vi kanske inte har tänkt på :)

    Ytterligare en fråga, många pratar ju ofta om att försöka spara dagar för att ta ut vid lov, jul ifall det behövs och andra speciella tillfällen. Har ni gjort det? Hur många dagar försökte ni spara isåfall?


    Vi har inte sparat särskilt många dagar faktiskt. Efter att stora skolats in när han var 13 månader hade vi lite mindre än hälften av dagarna kvar men många av dem använde vi när pappan var fl samtidigt som jag och vi reste i fem månader. Efter det har vi typ 30 dagar kvar och han är 4,5 år nu. När lilla skolas in kommer han vara 2 år och 3 månader och då kommer vi ha typ 50 dagar kvar. Jag är lärare så vi har inget behov av att spara dagar till just lov för att slippa ha barnen på förskola/fritids under den tiden. Min man jobbar till sjöss och är hemma halva tiden och då räcker det egentligen med hans semester för att få en längre ledig period tillsammans med resten av familjen. Vi har ju som sagt lite speciella yrken men har man ett vanligt jobb där man jobbar mån-fre 9-17 med fem veckors semester är det bra att spara dagar till lov och liknande.
Svar på tråden Hur la ni upp er föräldrarledighet?