• Anonym (Kaffedraken)

    Nyss börjat (108.3KG)

    Hej! den 7 november bestämde jag mig för att 108.3 KG var för mycket vikt och det var dags att göra något!


    Jag ändrade diet komplett och äter nu nästintill inget socker. äter igentligen bara frukt, Grönsaker och protein som antingen kommer från cashewnötter eller kyckling etc. 

    Jag har varit rökare från 17 års ålder till 26 år, ca. men har varit rök och nikotinfri sedan 13 dagar tillbaka. 


    Har börjat gå promenad ca 18 minuter varje dag. Och min kondition är helt kass, jag flåsar och andas tungt och blir lätt trött och utmattad. Har även Astma och halvdåliga lungor med dåliga värden, (har haft det testat flera gånger) 

    Mitt mål är 75 kg (jag är 27 år gammal man) och jag tror att den vikten är en okej vikt. Jag skulle även vilja ha kondition till att kanske jogga ca 30 minuter så att jag fortare kan förlora vikt om det vore så att jag kanske gick upp oönskade kilon i framtiden.

    Så här ser tidigare mätningar av min vikt sett ut: 


    2017-11-07: 108,3KG (Första vägningen)


    2017-11-08: 108,1KG


    2017-11-09: 107.3KG


    2017-11-10: 108.0Kg


    2017-11-11: 108.4kg


    2017-11-12: 108.1KG


    2017-11-13: 107.3KG 


    2017-11-14: 107.5KG 


    Fråga: Tar det lång tid för motionen att bli bättre så att man orkar gå längre sträckor ?

    och har ni som går och joggar några bra tips? jag är inte för gym och så utan vill gärna vara ute om jag ska gå ner i vikt.

  • Svar på tråden Nyss börjat (108.3KG)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har kol men har rätt snabbt lyckas få upp konditionen när jag väl bestämde mig. Jag märker en rätt stor skillnad i viktnedgång de dagar jag joggar. Vilket jag självfallet inte kunde från början. Började med promenader som blev raskare och raskare till jag kunde pendla mellan jogg och gång.

  • Anonym (Kaffedraken)

    okej, precis så håller jag på med just nu i princip. Igår var nog första gången jag joggade o de blev runt 10-15 meter innan jag inte klarade mer. Men märker att jag går ner i vikt iaf

    är just nu på 104.9kg 


     


    om det är okej att jag frågar, vad vägde du när du började motionera och vad väger du nu ? 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Du väger dig för ofta. Det där  ger ingen bra bild av hur det går.

    När du får bättre kondis är svårt att säga, men om det är att gå som känns rätt för dig så är 5 km minimum för att gå ner i vikt, helst 15 km eller mer. Mitt tips för att öka på och utmana dig själv lite är att du stakar ut prommenader runt omkring dig i Google maps. Några som är 1 km, några 2, några 3 och så vidare. När du kan gå hela promenaderna utan att vila och utan att känna dig helt sänkt efter så ökar du på till nästa km-antal. När du kan gå en 6 km promenad utan att stanna så kan du utmana dig tidsmässigt istället, börja om på 1km och ta tid.

    Förutom cashewnötter,var finns fettet i din nya diet? Man måste äta fett också.....


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (Kaffedraken)
    Aniiee skrev 2017-11-15 21:16:02 följande:

    Du väger dig för ofta. Det där  ger ingen bra bild av hur det går.

    När du får bättre kondis är svårt att säga, men om det är att gå som känns rätt för dig så är 5 km minimum för att gå ner i vikt, helst 15 km eller mer. Mitt tips för att öka på och utmana dig själv lite är att du stakar ut prommenader runt omkring dig i Google maps. Några som är 1 km, några 2, några 3 och så vidare. När du kan gå hela promenaderna utan att vila och utan att känna dig helt sänkt efter så ökar du på till nästa km-antal. När du kan gå en 6 km promenad utan att stanna så kan du utmana dig tidsmässigt istället, börja om på 1km och ta tid.

    Förutom cashewnötter,var finns fettet i din nya diet? Man måste äta fett också.....


    Fettet kommer ifrån bland annat om jag steker grönsaker, kykling. eller om jag steker något annat kött. 


    och har ju gått ner 4KG på 9 dagar vilket jag tycker är ganska rimligt. jag går bara 1.2Km per dag just nu med en blandning av lite jogging. men självklart kommer jag öka när det känns rätt :) 


    Sedan med vägningen så är det bara för att notera. och jag vet att man inte går ner i vikt varje dag och så utan i längden så försvinner vikten långsamt. men det är något jag gillar att göra, skriva ner resultat osv. 



    tack för tipsen! 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Bra att hålla koll på kaloriintaget också. Har du koll på hur mycket du bör äta på en dag. Inte fel att väga och mäta upp sin mat dom första veckorna för att få en känsla för vilka mängder som är rimliga och hur mycket kalorier olika födoämnen innehåller. Jag har kört appen Lifesum en del och tycker den är enkel och smidig (och framförallt gratis). Stort lycka till! Så härligt att du kommit igång!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Meenos skrev 2017-11-15 20:42:23 följande:

    okej, precis så håller jag på med just nu i princip. Igår var nog första gången jag joggade o de blev runt 10-15 meter innan jag inte klarade mer. Men märker att jag går ner i vikt iaf

    är just nu på 104.9kg 

     

    om det är okej att jag frågar, vad vägde du när du började motionera och vad väger du nu ? 


    Jag vägde 98 från början. Nu 67 kg. Jag väger mig varje morgon, det har känts bra för mig. Jag lägger in vikten i en app, my weight HD. Där kan man följa kurvan. Jag ser hur en dag med pizza, chips och öl påverkar och hur många dagar det tar att gå ner det. Jag ser också hur träningen snabbar på. Maten väger jag periodvis och håller mig på ca 1000 kcal om dagen. Självfallet klarar jag inte det varje dag. Absolut jobbigast med det här har varit träningen. Just för att jag var i så dålig kondition från början. Jag slutade röka när jag fick kol men klarade inte mycket. Det tog tid att få upp konditionen men blir lättare för varje 5kg man går ner. Jag kan fortfarande inte springa långa stunder åt gången. Är jag ute joggar jag 5 min, går en och så håller jag på i typ 6 km. Ölen har också varit jobbig för mig. Jag har alltid druckit mkt öl och hängt ute. Klarade jag det här så gör du absolut det! Värdelöst att konditionen tar sån tid men man får tvinga sig att ha tålamod och fortsätta ändå.
Svar på tråden Nyss börjat (108.3KG)