• Hulken02

    Går ner i vikt

    Jag är en 15årig kille som är undervikt. Jag har räknat ut att jag har en BMI på 16 då 18 och över är hälsosamt. Jag har alltid varit liten och smal men jag vill inte vara det längre.

    Problemet är att jag äter 2200-2700 kcal varje dag men min vikt går ner! Jag har skrivit ner vad jag har ätit dom senaste veckorna och jag får i mig mer än en vanlig vuxen. Jag pruttar och rapar väldigt mycket också.

    Jag undrar vad det kan vara för att jag vet att om man äter mer än vad man bränner går man upp i vikt.

  • Svar på tråden Går ner i vikt
  • Tow2Mater

    Skulle du kunna ge exempel på vad du äter under en dag?

    Ater du t ex mest proteiner och inga kolhydrater fastnar det inte lika i kroppen i form av fett.

    Tränar du mycket?

  • Hulken02

    Frukost: två skinkmackor med ett glas juice.

    Lunch: liten portion av skolmaten. Oftast går vi till Ica efter och köper läsk och färdiggjorda Wasabröd.

    Mellanmål: efter skolan äter jag oftast nudlar, mackor eller något gott.

    Middag: vanlig portion av tex spaghetti och köttfärssås.

    Kvällsmat: mackor, glass eller mer av middagen.

    Jag har ingen stor aptit på morgonen så jag tar lång tid på mig. Om jag ligger under 2000 kcal tar jag en shot av olivolja.

  • blomman 2

    Antar att du har en hög ämnesomsättning. Kanske du kan gå till en dietist och få råd? Likt en som har övervikt så kan även magra behöva hjälp med kosten. Vissa gym har också personal som kan hjälpa till med kostråd för att öka i vikt,kanske värt ett besök.

  • Hulken02

    Men vadå måste jag äta skit mycket för att komma upp i en normal vikt. Typ 4000 kcal. Är det ens möjligt.

  • annabellelee
    Hulken02 skrev 2017-11-15 19:37:08 följande:

    Men vadå måste jag äta skit mycket för att komma upp i en normal vikt. Typ 4000 kcal. Är det ens möjligt.


    Nej, men det finns nyttig mat med mycket kalorier, som lax och avokado, nötter och olivolja.

    Min man har jättehög ämnesomsättning och äter därefter. Tex jättelass med pasta och till det korvstroganoff gjord på vispgrädde. Ingen mjölk eller så i maten, utan mycket grädde, smör och olja. Det blir ju godare så också....

    Rejäla mellanmål på förmiddag och eftermiddag, tex smörgås med avokado och kallrökt lax, eller flera smörgåsar med ost, leverpastej och grönsaker. Man kan göra smoothies på avokado om man föredrar det.

    Han äter nästan alltid rejäla efterrätter också, gärna glass med skivad banan. Inte så nyttigt...

    Han är, och har alltid varit smal som en pinne. Det enda han själv känner hjälper honom är att träna mycket, för då får man muskler. Visserligen får han ju äta mer också, men han blir hungrigare av träning.
  • annabellelee

    Hjälper honom att gå upp i vikt alltså. Han är tanig av naturen men tränar han får han lite kött på benen i form av muskler.

  • Hulken02

    Så det ända sättet för mig att gå upp vikt är att bygga mer muskler?

  • annabellelee

    En sak till, du skriver att du pruttar mycket. Kanske äter du för lite fibrer. Min man ( återigen, sorry att jag är tjatig) får dålig mage om han utesluter grönsaker. Grönsaker ger ju inte mycket kalorier, men fibrerna behövs. Tidigare skrattade han lite åt mitt gröna. Nu ser han till att få i sig en näve grönsaker som tex tomat, rivna morötter, paprika till varje måltid.

  • annabellelee
    Hulken02 skrev 2017-11-15 20:11:35 följande:

    Så det ända sättet för mig att gå upp vikt är att bygga mer muskler?


    Ingen aning, jag känner inte dig och är ingen dietist. Jag kan bara berätta hur det funkar för min "spinkige" man. Vill du ha kunnigare råd, gå till en dietist.
  • Aniiee
    Hulken02 skrev 2017-11-15 18:20:46 följande:

    Frukost: två skinkmackor med ett glas juice.

    Lunch: liten portion av skolmaten. Oftast går vi till Ica efter och köper läsk och färdiggjorda Wasabröd.

    Mellanmål: efter skolan äter jag oftast nudlar, mackor eller något gott.

    Middag: vanlig portion av tex spaghetti och köttfärssås.

    Kvällsmat: mackor, glass eller mer av middagen.

    Jag har ingen stor aptit på morgonen så jag tar lång tid på mig. Om jag ligger under 2000 kcal tar jag en shot av olivolja.


    Ja,det var ju rätt mycket kalorifattigt och näringsfattigt där. Inte konstigt att ditt BMI sjunker om du blir större på längden och mindre på brädden.

    Släng på lite guacamole på fukostmackorna, ät mer skolmat eller köp en pastasallad eller något om maten inte passar en dag, käka gärna nudlar till mellanmål men glöm inte att lägga till resten (äter själv ofta nudlar som snabbmat, men det är lite mer (och mycket godare) än ett paket snabbnudlar), rester är bra nattamat, gör mackor matiga och om du vill ha glass köp riktig glass och inte GBs big pack som mest innehåller luft.

    Om du inte har så mycket aptit på morgonen så käka en frukt eller en skorpa/knäckebröd BARA och ät rejälare frukost någon timme senare.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Gryntroll

    Nötter och mandlar (naturella) är bra som snacks, kaloritätt och bra fett.

    Annars som redan sagts, ät mer av riktig mat även till lunchen och tänk över påläggen till smörgåsarna, smör och ex vettigt nötsmör (inte skippy varianten), avokado, ägg?

    Och i smoothie kan du lätt få ihop en hel måltids kalorier i ett glas om du väljer att ha med ex avokado, ägg, banan, kokosgrädde.

Svar på tråden Går ner i vikt